På sporet af en uopklaret succes

Fire myter dominerer debatten om Danmarks konkurrenceevne og blokerer for vores forståelse af, hvad det i virkeligheden er, der har skabt den danske velstand, og især hvad der skal fastholde og udvikle den. Nu er udfordringen at løse gåden. Heri ligger nøglen til fremtidens velstand.

Globaliseringen er et politisk, økonomisk og kulturelt grundvilkår, som enhver virksomhed og nation må forholde sig strategisk og fremsynet til. Og deltagelse i den accelererende internationale konkurrence er ikke noget, et land kan vælge eller fravælge. Den kan ikke bremses, rulles tilbage eller sættes på pause. 

På sporet af Danmarks oversete ressourcer

Mandag Morgen har i en række initiativer kortlagt Danmarks uforløste potentialer og u-erkendte styrkepositioner. Innovationsrådet samlede fra 2003 en række af de vigtigste nytænkere i landet til at identificere Danmarks
muligheder i det globale videnssamfund.
 
Det har bl.a. resulteret i en række projekter med den offentlige sektor i Danmark, hvor Mandag Morgen har sat fokus på behovet for innovative løsninger. En lang række projekter som f.eks. “Den Aktive Borger” (2012) og “Veje til Ressource Danmark” (2013) har kastet lys over uforløste potentialer i nye samarbejdsformer.
 
Til januar samler Mandag Morgen for sjette gang over 1.000 af velfærdens frontløbere til Velfærdens Innovationsdag, en heldagskonference med fokus på nye veje til bedre velfærd.

Til gengæld kan man vælge, hvordan man vil reagere på det voksende konkurrencepres. 

Allerede i 1985 beskrev Harvard-professor Michael Porter, hvordan en virksomhed kan forfølge to væsensforskellige konkurrencestrategier: Enten kan den kopiere konkurrenternes produkter og processer – og satse på at gøre det billigere. Eller også kan den forsøge at differentiere sig i markedet ved at udvikle unikke konkurrencemæssige styrkepositioner og satse på nye produkter, som markedet, f.eks. på grund af bedre teknologi eller højere brugervenlighed, er villig til at betale en højere pris for, og som er mere komplicerede for konkurrenter at eftergøre.

Forenklet udtrykt kan man vælge mellem en kopierings- og en differentieringsstrategi – at gøre det billigere eller bedre. Det samme gælder for nationer. 

Det er en sejlivet forestilling, at der kun er én holdbar konkurrencemodel i den globale konkurrence – en model, hvor man konkurrerer på lav skat og løn, begrænser den offentlige sektor og så vidt muligt frigør markedet fra statslig regulering. Og ofte udpeges USA som en mere eller mindre eksplicit rollemodel for denne type strategi. 

Det er en farlig fejlopfattelse. De sidste 25 år vidner om, at der er mange veje til succes i den globale konkurrence. Og dette bliver især tydeligt, hvis man ser nærmere på, hvad der ligger bag Danmarks succes i globaliseringens første fase. 

Som alle andre lande har Danmark været tvunget til at udvikle innovative politiske og økonomiske svar på globaliseringsudfordringen og konkurrencepresset. Og ligesom andre – f.eks. Tyskland, Frankrig og Schweiz – har Danmark differentieret sig til konkurrenceevne. Danmark har konkurreret ved at være anderledes – ikke ved at være som alle andre. 

Fire myter om Danmarks konkurrenceevne

Ikke desto mindre kredser debatten om Danmarks konkurrenceevne ofte om, at vi har et svagere udgangspunkt end vores konkurrenter: Skatten og lønnen er for høj, vi arbejder for lidt, og velfærdsstaten er for stor. Kort sagt, at Danmark har tabt velstand og konkurrenceevne, fordi vi ikke har været gode nok til at kopiere den amerikanske vindermodel.

I det perspektiv har Danmark hidtil klaret sig forbløffende godt. Og Danmarks relativt gode performance og succes fremstår som et uforklarligt paradoks, der hellere skal bortforklares end belyses. Sagen er da også, at diskussionen tit hviler på stærkt forenklede eller decideret forkerte præmisser. 

For det første udelader man vigtige mellemregninger, når man taler om “verdensrekord i skattetryk”, “verdens største offentlige sektor” osv. I mange sammenhænge skiller Danmark sig ikke ud fra så mange andre lande, men har blot indrettet samfundsøkonomien og de økonomiske institutioner på en måde, der kan få isolerede nøgletal til at fremstå uforholdsmæssigt store. 

For det andet er en række af de forhold, der fremhæves som en hæmsko for konkurrenceevne, måske en væsentlig del af forklaringen på, at Danmark har klaret sig så relativt godt i den globale konkurrence. 

Som følge heraf florerer der en række sejlivede myter og misforståelser om Danmarks velstand og konkurrenceevne.

Myte 1 

Skattetrykket er for højt

Hvis man havde en krone, for hver gang nogen påstod, at skatten er for høj i Danmark, ville man være en rig mand ... hvis ikke skattetrykket var så højt. 

Er dansk selskabsskat højere end konkurrenternes?" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/8d5b4-prisen-for-et-socialt-sikkerhedsnet.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/0c594-prisen-for-et-socialt-sikkerhedsnet.png | Forstør   Luk

Alt efter opgørelsesmetode er der stor forskel på, hvilken type velfærdsstat der lægger størst beslag på den samlede samfundsøkonomis ressourcer.

Kilde: “Skat og produktivitet”, Produktivitetskommissionen, 2014. [/graph]

Skatten fylder rigtig meget i den offentlige debat om Danmarks konkurrenceevne: Høje selskabsskatter begrænser investeringslysten, høje indkomstskatter begrænser incitamenterne til at arbejde, og begge dele hæmmer vækst og beskæftigelse, lyder det.

Men Produktivitetskommissionen har undersøgt, om det danske selskabsskattetryk faktisk er så højt. Når man tager hensyn til både den formelle selskabsskattesats og reglerne for opgørelse af den skattepligtige selskabsindkomst, viser det sig, at den reelle selskabsbeskatning – den såkaldte effektive selskabsskattesats – er lavere i Danmark end i vores nabolande. Se figur 1.

Et lignende mønster tegner sig for almindelige lønmodtagere. Ganske vist forekommer det isolerede personskattetryk højt. Men betragter man skat og sociale bidrag under ét, tegner der sig et andet og mere nuanceret billede. Nyere opgørelser fra OECD viser f.eks., at kombinationen af marginal personskat og socialt bidrag i Tyskland udgør ca. 60 pct. af arbejdsindtægten, 48 pct. i Sverige, 43,5 pct. i USA og blot 42,5 pct. i Danmark.

Det i et internationalt perspektiv ganske gennemsnitlige danske skattetryk er måske en af forklaringerne på, at danskerne stadig er et af de folkefærd i verden, der er mest villig til at betale mere i skat. Ifølge European Social Survey fra 2008 var danskerne sammen med finnerne de mest skatteivrige befolkninger i Europa. En anden forklaring kunne være, at danskerne har vished for, at deres skattekroner investeres fornuftigt.

Myte 2 

Velfærdsstaten er for dyr

Man hører ofte, at Danmarks skattefinansierede velfærdsstat fylder alt for meget i forhold til den private sektor i den samlede samfundsøkonomi. 

[graph title="Prisen for et socialt sikkerhedsnet?" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: “Working Paper”, Adema, Willem et. al, OECD, 2014. 

Eksempelvis peger DI på, at Danmark er det land i verden, hvor det offentlige lægger beslag på den største andel af samfundets værdier, nemlig hele 48 pct. af BNP. Men finanskrisen har været med til at nuancere dette billede. På grund af øgede udgifter til overførsler, bankpakker m.v. har lande som Frankrig og Grækenland nu en lige så stor offentlig sektor som Danmark.

Det er med til at illustrere, at velfærdsudgifternes størrelse afhænger af, hvad man måler på. OECD har netop udviklet en ny og mere sofistikeret metode til at måle “prisen” for et lands sociale sikkerhedsnet. Den medregner f.eks. private udgifter til social sikring og sundhed, ligesom den korrigerer for, om modtagere af overførselsindkomster betaler skat af ydelserne – sådan som det bl.a. er tilfældet i Danmark. 

Den nye opgørelsesmetode giver overraskende resultater, for nu er Danmarks “generøse velfærdsydelser” blot den niendedyreste løsning blandt OECD-landene. USA, Storbritannien og Tyskland er alle i top-5. Se figur 2.

Myte 3 

Vi arbejder for lidt 

Ifølge Erhvervs- og Vækstministeriets konkurrenceevneredegørelse fra 2014 er danskernes overenskomstaftalte arbejdstid den næstlaveste i OECD. Med 37 timer ugentlige arbejdstimer har kun Frankrig en lavere arbejdstid end Danmark. Og lande som Estland, Grækenland, Ungarn og Polen overgår Danmark med en ugentlig arbejdstid på hele 40 timer.    

I den forbindelse fremhæves det jævnligt, at den korte arbejdstid skader konkurrenceevnen, fordi danske virksomheder har mindre arbejdskraft og færre kompetencer til rådighed end deres udenlandske konkurrenter. 

Et langt arbejdsliv" caption="Figur 3  

Figur 4  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/f0319-en-ny-tids-konkurrenceparametre.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/586bd-en-ny-tids-konkurrenceparametre.png | Forstør   Luk

I stigende grad kigger lande ud over konventionelle mikro- og makroøkonomiske parametre som f.eks. skat, uddannelse, struktur- og innovationspolitik for at identicere fremtidens vindende konkurrenceparametre.

Kilde: Eurostat [/graph]

Ikke desto mindre afhænger et lands samlede arbejdstid også af, hvor stor en andel af arbejdsstyrken – herunder særligt kvinder – der er aktive på arbejdsmarkedet og i beskæftigelse. Og når man taler om arbejdstider, er det også vigtigt at holde sig for øje, i hvor stor en del af livet folk i gennemsnit er aktive på arbejdsmarkedet. 

Danmark har et af OECD’s højeste arbejdsudbud. Det skyldes blandt andet de gode kollektive ordninger for børnepasning, der er medvirkende til, at langt flere kvinder er aktive på det danske arbejdsmarked, end det er tilfældet i andre lande. Ganske vist arbejder den enkelte danske arbejdstager færre timer om ugen end andre steder i OECD. Men eftersom begge forsørgere i Danmark oftere er aktive på arbejdsmarkedet, kan det tal være misvisende.

Arbejdsudbuddet afhænger også af, hvor længe den gennemsnitlige arbejdstager er erhvervsaktiv. Her hører Danmark og de øvrige skandinaviske lande til i den internationale elite af nationer, hvor borgerne når at lægge flest timer på arbejdsmarkedet i et helt livsforløb. Ifølge Eurostat bruger den gennemsnitlige danske arbejdstager i alt 39,3 år af sit liv på arbejdsmarkedet. Det er næsten 2 år mere end den gennemsnitlige tysker – og det sjettehøjeste i Europa. Se figur 3. 

Det kan f.eks. skyldes, at danske medarbejdere bliver mindre nedslidte, og at Danmark er kommet længere med at fastholde seniorer på arbejdsmarkedet. Se tekstboks. 

Myte 4 

Lønningerne er for høje

De høje danske lønninger er en anden hyppig kilde til bekymring. De øger produktionsomkostningerne og svækker dermed danske virksomheder i den globale konkurrence, lyder argumentet. 

Danske lønninger er høje i et internationalt perspektiv – også i forhold til nabolande som Sverige og Tyskland, som Danmark står mest direkte i konkurrence med. Men det er vigtigt at have et par mellemregninger med. 

Høje lønninger er kun et problem for konkurrenceevnen, hvis ikke de understøttes af en høj underliggende værdiskabelse og produktivitet. Men Danmarks produktivitet er faktisk forholdsvis høj i international sammenhæng. Ifølge et træk fra OECD’s statistiske database var Danmark i 2013 – sammen med Belgien, Norge og Luxembourg – blandt de lande i verden, hvis produktivitet lå tættest på produktivitetsniveauet i USA. 

Og senest har Produktivitetskommissionen dokumenteret, at Danmarks lønudvikling siden 1960’erne har flugtet glimrende med den underliggende produktivitetsudvikling. Det vil sige, at dansk konkurrenceevne igennem årene ikke har lidt overlast pga. af lønniveauet – når man undtager en kortere periode fra 2006 til 2011.

Når der stadig er meget fokus på Danmarks produktivitet, skyldes det, at Danmark har haft en ringere produktivitetsvækst end de lande, vi normalt sammenligner os med. 

Siden 1995 har den gennemsnitlige årlige produktivitetsvækst kun været på godt 1 pct. om året i Danmark. Og i Europa er det kun Spanien, Italien og Belgien, der har præsteret dårligere. Danmarks produktivitetsvækst ligger væsentligt lavere end de 4 pct., som produktivitetskometerne Polen og Sydkorea har frembragt, men også under lande som Sverige, Tyskland og USA. 

Ifølge Produktivitetskommissionen ville Danmark have været 360 mia. kr. – eller hvad der svarer til otte nye supersygehuse om året – rigere, hvis Danmark havde haft en lige så høj produktivitetsvækst som USA.    

Den svage danske produktivitetsvækst – der primært hidrører fra lav produktivitet i både den private og den offentlige servicesektor – er en fundamental og afgørende udfordring for Danmarks fremtidige velstand. Men den siger ikke nødvendigvis noget om, at de høje danske lønninger er til skade for Danmarks konkurrenceevne.  

Fire risici ved kopieringsstrategien

Der er flere gode grunde til, at det for et land som Danmark er værd at holde fast i differentieringsstrategien. Kopieringsstrategien er nemlig kendetegnet ved en række risici. 

[graph title="En ny tids konkurrenceparametre?" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: “Is Competitiveness a Question of Being Alike? ”, Møller Boje Rasmussen, 2014. 

  1. Kortsigtede gevinster:  Et land, der forfølger en rendyrket kopieringsstrategi, melder sig ind i et internationalt kapløb mod bunden – og bidrager til at accelerere det. Jo flere lande der satser ensidigt på et lavt skatte-, løn- og reguleringsniveau, desto større bliver presset på andre lande for også at reducere deres omkostninger. Det betyder, at de umiddelbare pris- og omkostningsfordele hurtigt bliver udlignet, og så er man tilbage ved status quo – men med færre offentlige ressourcer til investering, udvikling og korrektion af markedsfejl. 
  2. Snævert fokus: Med en kopieringsstrategi risikerer politiske og økonomiske beslutningstagere at stirre sig blinde på isolerede parametre og enkeltforudsætninger – f.eks. skattetryk, ugentlig arbejdstid og produktivitetsvækst. Men dels er der, som allerede vist, andre vigtige parametre for konkurrenceevne og værdiskabelse, og dels påvirker de hinanden indbyrdes. 
    Det er f.eks. velkendt, at et højt arbejdsudbud – som man kender det fra Danmark – har en dæmpende virkning på produktivitetsudviklingen, fordi arbejdstagere på kanten af arbejdsmarkedet alt andet lige har lavere produktivitet på kort sigt. På samme måde er høj skat ikke bare en omkostning for virksomhederne, da den bl.a. bruges til at finansiere offentlige investeringer i uddannelse, forskning og infrastruktur. 
    Kort sagt: Hvis man kun fokuserer på en økonomis omkostningsstruktur, risikerer man at blive blind for en økonomis velstandsstruktur – der beror på langt flere faktorer, f.eks. uddannelse, innovation, iværksætteri, infrastruktur m.m. Man risikerer derved kun at adressere de nødvendige betingelser for at deltage i den internationale konkurrence og overse de vindende betingelser – dér, hvor man skiller sig ud fra markedet. 
  3. Statisk verdensbillede: Succeskriterierne i den globale konkurrence bliver stadig mere avancerede og sofistikerede – og ændrer sig hurtigere end nogensinde. Gamle hævdvundne styrkepositioner kan pludselig komme under pres som følge af nye teknologiske gennembrud, skift i efterspørgselsmønstre osv. I mange år har man set rammebetingelser som uddannelse, innovation, investeringer i infrastruktur, iværksættere og forskning som nøglen til at bringe et land i front i den internationale konkurrence. Men også sådanne succesopskrifter kan kopieres – og bliver det i stigende grad. De vindende forudsætninger flytter sig hele tiden, og de skal løbende udforskes og opdages. Se figur 4.
  4. National naivitet: Nok så vigtigt hviler kopieringsstrategien på en tiltro til, at et lands erhvervsliv af egen interesse vil investere ressourcer i at udvikle den nationale konkurrenceevne. Men interesserne er ikke nødvendigvis sammenfaldende. I visse tilfælde kan det, der måske er godt for nogle virksomheder på den korte bane, vise sig at være til skade for et lands konkurrenceevne på langt sigt og dermed for erhvervslivet som helhed. 

En langtidsholdbar differentieringsstrategi? 

En succesfuld differentieringsstrategi beror på et lands evne til at innovere, gå nye veje og udvikle unikke konkurrencemæssige styrkepositioner og kompetencer. Men det er langtfra tilstrækkeligt at være nyskabende og anderledes. På den korte bane kan enkeltstående unikke innovationer godt holde konkurrencekraften oppe. Men på den lange bane skal der meget mere til, hvis et land skal forblive i front i den internationale konkurrence. 

Alt kan kopieres" caption="Figur 5  

Figur 6  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/4969d-verdens-bedste-sted-at-drive-forretni.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/854e3-verdens-bedste-sted-at-drive-forretni.png | Forstør   Luk

Igen i år rangerer Danmark højt på Verdensbankens indeks og har bl.a. overhalet USA.

Kilde: Mandag Morgen. [/graph]

Heller ikke differentieringsstrategien er uden risici. En uigennemtænkt, ufokuseret og inkonsekvent differentieringsstrategi kan gøre mere skade end gavn. Selv nok så velkonsoliderede internationale frontløberpositioner – hvor mange investeringer og ressourcer de end har krævet – kan eftergøres af konkurrenterne. 

Men nogle forudsætninger er sværere at kopiere end andre. Og et land kan kun opretholde en langtidsholdbar konkurrenceevne, hvis det er i stand til at udvikle nationalt unikke styrkepositioner og konkurrencemæssige fordele, som det er kompliceret, kapitaltungt eller tidskrævende at efterligne. 

Kun de forcer og styrkepositioner, der hviler på eksklusiv adgang til unikke ressourcer og aktiver, som konkurrenter ikke har samme adgang til, kan forventes at udvikle og fastholde et lands internationale konkurrenceevne på langt sigt. 

Blandt økonomer og andre, der beskæftiger sig med globalisering, er det almindeligt at opgøre forskellige typer af produktionsressourcer og -kapital på en skala, efter hvor internationalt mobile de er, og dermed hvor let det er for konkurrenter at kopiere og efterligne dem. Se figur 5.

Noget af det, der er sværest at kopiere, er de ressourcer, der gemmer sig i et lands værdier, kultur og normer. De er rundet af århundreders historie og er indlejret i hele samfundets grundholdning, sindelag og moral. 

Værdier er umådeligt komplicerede at imitere, fordi de er resultat af mange århundreders kulturelle og økonomiske udviklingsprocesser, politiske magtkampe, krigserklæringer og fredsslutninger. Og konkurrencemæssige styrkepositioner og fordele, der er funderet på et grundlag af stærke nationale værdier, er måske noget af det sværeste at kopiere overhovedet. 

Danmarks værdibaserede konkurrencemodel 

En forklaring på Danmarks succes og stærke samfundsmæssige performance de sidste 25 år kunne være, at Danmarks differentieringsstrategi netop er funderet på en række særlige danske værdier. Værdier, som andre lande ikke umiddelbart kan eftergøre, og som er med til at gøre vores konkurrencemæssige styrkepositioner langtidsholdbare.

Det danske samfund er – både politisk, økonomisk og socialt – kendetegnet ved: 

  • Tillidsfaktoren: Vi har sammenlignet med en andre lande en udstrakt tillid til hinanden og til de offentlige myndigheder.
  • Involveringsfaktoren: Vi skaber plads til hinanden – f.eks. via et rummeligt arbejdsmarked – og involverer hinanden i alle store beslutninger. Den politiske proces bæres i langt højere grad end andetsteds frem af kompromiser og konsensus.  
  • Solidaritetsfaktoren: Danmark er et meget homogent samfund med korte magtdistancer og en veludviklet gensidig solidaritet f.eks. med de svageste grupper.
  • Miljøfaktoren: Danskerne har historisk interesseret sig  for miljøet og for at sikre en fornuftig balance imellem samfundsøkonomien og dens naturlige forudsætninger. 
  • Og på forskellig vis udgør disse værdier måske en væsentlig – men overset – forudsætning for Danmarks velstand og konkurrenceevne.

Tillidsfaktoren 
reducerer kontrol og transaktionsomkostninger

Sammenlignet med andre landes indbyggere har danskerne generelt langt højere tillid til hinanden (social tillid) og til centrale samfundsinstitutioner (institutionel tillid). 

[graph title="Verdens bedste sted at drive forretning?" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: “Ease of Doing Business Index”, Verdensbanken, 2014. 

Sammen med de øvrige skandinaviske lande scorer Danmark konsekvent højt på begge parametre. Ifølge OECD’s tillidsmålinger har danskerne f.eks. langt større tillid til regeringen, politiet, retsvæsenet, sundhedsvæsenet og uddannelsessystemet end gennemsnittet i OECD-landene. Tillid kan tænkes at bidrage til Danmarks konkurrenceevne på flere måder. 

For det første kan tillid nedsætte de såkaldte transaktionsomkostninger i en økonomi: Jo mere de økonomiske aktører generelt kan forlade sig på, at modparten i en transaktion vil overholde sin del af en aftale, jo færre ressourcer er de nødt til at afsætte til at kontrollere, monitorere, kvalitetssikre og regulere transaktionen. Det gør det lettere (og billigere) at drive virksomhed og konkurrere. Og noget kunne tyde på, at tilliden faktisk gør sin virkning i Danmark. År efter år rangerer Danmark højt på Verdensbankens liste over de lande, hvor det er nemmest at drive forretning. Senest har Danmark i 2014 overhalet USA og er nu det fjerdebedste land i verden at gøre forretning i – og det bedste i Europa. Se figur 6.

For det andet kan tillid gøre virksomheders produktionsprocesser og arbejdsgange mere smidige, fordi ledelsen kan overlade ansvaret for flere og mere avancerede opgaver til medarbejderne, der arbejder med langt større autonomi og selvstændighed end i andre lande. Den høje grad af medindflydelse, autonomi og ansvar har en overordentlig positiv effekt på medarbejdernes motivation, og den motivation kan omsættes til højere produktivitet og velstand.  

Og Danmark er da også det land i verden, hvor medarbejderne udtrykker allerstørst motivation og arbejdsglæde. Det viser IMD’s World Competitiveness Report, der i 2013 placerede Danmark helt i toppen, når det gælder medarbejdermotivation. Dette kan forudsiges at blive en stadig vigtigere konkurrenceparameter, i takt med at den økonomiske værdiskabelse bliver mere og mere videnbaseret. Og måske kan det være en af Danmarks store fordele i fremtidens konkurrence. 

Involveringsfaktoren 
styrker arbejdsudbud og fleksibilitet

En anden dansk kerneværdi er bestræbelsen på at involvere og inkludere alle i samfundslivet og samfundsudviklingen – fra foreningslivet over arbejdsmarkedet til den politiske beslutningsproces. Det kommer til udtryk på flere måder. 

Et af de mest manifeste udtryk for ønsket om at inkludere alle samfundets borgere er det danske flexicurity-system – dvs. kombinationen af et meget fleksibelt arbejdsmarked, et fintmasket socialt sikkerhedsnet med relativt høj kompensation for ledighed, sygdom og tab af arbejdsevne, samt en aktiv beskæftigelses- og efteruddannelsespolitik.

Ifølge bl.a. World Economic Forums Global Competitiveness Report er Danmark, næst efter Schweiz og Irland, det land, hvor arbejdsmarkedet er mest fleksibelt. Fordi det i Danmark er langt nemmere at afskedige arbejdskraft end i andre lande, er danske virksomheder også langt mindre tilbageholdende med at ansætte folk, når der er brug for det. Det øger tilpasningsevnen i den enkelte virksomhed såvel som det samlede erhvervsliv. Danske virksomheder har nemmere ved at reagere på skiftende konjunkturer og strukturelle forandringer i de globale konkurrencevilkår.

Set fra arbejdstagerside betyder flexicurity-modellen, at det bliver mindre risikabelt at skifte job – eller branche. Danmark er da også et af de lande i verden, hvor den enkelte arbejdstager skifter job oftest. Ifølge Dansk Industri var danskernes jobmobilitet i 2012 den syvendehøjeste i verden. Det øger ligeledes dansk økonomis samlede tilpasningsdygtighed. 

Det danske arbejdsmarked er samlet set kendetegnet ved en meget høj arbejdsmarkedsdeltagelse. Talrige arbejdsmarkedsreformer har siden 1970’erne øget arbejdsudbuddet, der i dag er blandt de højeste i verden. Beregninger foretaget af Nationalbanken viser, at erhvervsfrekvensen – dvs. andelen af personer, der deltager på arbejdsmarkedet, ud af den samlede befolkning i den arbejdsdygtige alder mellem 15 og 74 år – siden 1970’erne er vokset støt. Og på 25 år er det samlede arbejdsudbud forøget med hele 8 pct. En kraftigt medvirkende årsag til det høje arbejdsudbud er, at kvinderne har en langt højere erhvervsfrekvens – bl.a. takket være de veludbyggede (og skattefinansierede) muligheder for børnepasning.

Til sammenligning har Harvard-professor Michael Porter observeret, at det amerikanske arbejdsudbud siden 1998 er reduceret med godt 4 pct. Et resultat, der bl.a. kan forklares ved den gennemsnitlige amerikaners forholdsvis begrænsede adgang til kollektivt finansieret børnepasning, hvilken sandsynligvis afholder mange kvinder fra fuld deltagelse på det regulære arbejdsmarked.

Solidaritetsfaktoren 
bidrager til højere produktivitet og til et socialt mobilt samfund 

Danmark er i dag et af de lande i verden, hvor de politiske, sociale, kulturelle og økonomiske forskelle er mindst. Den såkaldte Gini-koefficient – et mål for graden af ulighed i et samfund – er blandt de laveste i OECD. 

Flest danske unge under uddannelse" caption="Figur 7  

Figur 8  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/d06c3-naar-beredygtighed-betaler-si.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/ccdd6-naar-beredygtighed-betaler-si.png | Forstør   Luk

Danmarks konkurrenceevne har nydt godt af de senere års massive olieprisstigninger.

Kilde: “The Nordic Model”, Nordisk Ministerråd, 2013. [/graph]

Det skyldes bl.a. det meget velfungerende og fintmaskede danske sociale sikkerhedsnet, den høje grad af omfordeling af velstand via skatterne, at langt flere danskere har mulighed for at tage en kompetencegivende uddannelse, samt det forhold, at en meget stor andel af befolkningen i den erhvervsaktive alder deltager aktivt på arbejdsmarkedet. Kort sagt er den institutionelle infrastruktur til fremme af social mobilitet stærkere i Danmark end de fleste andre steder. Det kan gavne konkurrenceevnen på flere måder. 

F.eks. er Danmark et af de lande i verden, hvor den enkelte borger har de bedste forudsætninger for at komme frem i tilværelsen uanset vedkommendes udgangspunkt. I IMD’s World Competitiveness Yearbook indtager Danmark en samlet syvendeplads på ranglisten over, i hvilket omfang indbyggerne har lige muligheder, uanset hvilken alder, køn, etnisk herkomst eller religion de måtte have. Selv om Danmark stadig halter efter de øvrige skandinaviske lande, som alle indgår i top-5, ligger vi alligevel pænt foran lande som Tyskland, Holland og ikke mindst USA, der ellers ofte betegnes som mulighedernes land.  

Danmark er på lignende vis også et af de lande, hvis stat investerer mest i borgernes uddannelsesniveau. Og selv om det i den offentlige debat ofte hævdes, at verdens dyreste folkeskole ikke er verdens bedste folkeskole, bidrager selvsamme folkeskole og det øvrige uddannelsessystem ikke desto mindre til, at en langt større andel af unge mellem 15 og 24 år er aktive på skolebænken end i de lande, vi normalt sammenligner os med. Ifølge Nordisk Råd var hele 82 pct. af denne gruppe under uddannelse i 2012. Ikke alene placerer det Danmark som det bedste nordiske land. Vi ligger også langt over niveauet i f.eks. Tyskland og USA. Se figur 7.

At relativt flere i Danmark nyder godt af reelle lige muligheder – herunder muligheden for at tage en uddannelse – betyder, at der er relativt flere, der får mulighed for at bruge og udvikle deres evner og kompetencer uanset deres sociale og økonomiske baggrund. Det er til gavn for den enkelte såvel som samfundsøkonomien, idet der spildes langt færre ressourcer, muligheder og talent. Og det styrker Danmarks konkurrenceevne og velstand.

Miljøfaktoren 
skaber konkurrenceevne og velstand på langt sigt 

Miljø- og klimabevægelsen har historisk haft stor gennemslagskraft i Danmark, og respekten for natur og miljø er et vigtigt særtræk ved danskernes værdier. Befolkningens vilje til at betale mere i skat for at finansiere klimavenlige og energibesparende løsninger er blandt de højeste i verden. 

[graph title="Når bæredygtighed betaler sig" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Nationalbanken. 

Dette fokus på bæredygtighed kan også være en del af forklaringen på, at det danske erhvervsliv er mere energieffektivt end vores nabolandes. Faktisk er de danske produktionsvirksomheder blandt de allermindst energifølsomme. Det vil sige, at udsving i de globale energipriser påvirker danske virksomheders konkurrenceevne mindre end deres udenlandske konkurrenters. Ifølge Nationalbanken havde Danmark i 2011 OECD’s tredjelaveste energiintensitet i produktionen. Kun Schweiz’ og Irlands økonomier var mere energieffektive end den danske. 

Ikke alene er en lavere energiintensitet hensigtsmæssig i forhold til at nedbringe de globale udledninger af CO2 og modgå global opvarmning, den gør også danske virksomheder mindre afhængige af en stadig dyrere produktionsressource. Nationalbanken har regnet på, hvordan konkurrenceevnen påvirkes af, at vores produktion er mindre energikrævende. Og svaret er opløftende. Siden år 2000 har de hastigt voksende oliepriser ført til, at danske virksomheder har oplevet en konkurrenceevnegevinst på 9 pct. – eller hvad der svarer til en lønbesparelse på 27 kr. pr. time. Se figur 8.

 Men at bæredygtighed kan være en styrke for virksomheders konkurrenceevne, bekræftes også af andre studier. Senest har Nykredit i 2014 undersøgt 5.000 globale, børsnoterede selskaber. Og analysen demonstrerede, at virksomheder med en stærk bæredygtighedsprofil de sidste to år har præsteret et langt bedre aktieafkast end virksomheder uden.

En overset succeshistorie

Danmarks succes i den globale konkurrence minder lidt om humlebien, der ikke kan flyve, men gør det alligevel. Og ikke alene flyver den: Den er tilsyneladende også i stand til at navigere i en stadig mere turbulent verden. 

Det sker oven i købet med bind for øjnene. For vi har endnu ikke udviklet en tilbundsgående forståelse af den unikke værdibaserede konkurrencemodel, der ligger bag Danmarks stærke position i den internationale konkurrence – og som i stigende grad påkalder sig interesse fra andre lande, når de skal hente inspiration til deres egne konkurrencestrategier og modeller.   

En af de vigtigste faktorer, når værdierne skal omsættes til konkurrencekraft, velstand og nye løsninger, er evnen til at kombinere nytænkning med samtænkning. 

Nytænkning er vigtig, når et land skal differentiere sig i markedet. Globaliseringens udfordringer kalder på originale og innovative ideer. Og der er brug for vovemod og lederskab til at føre dem ud i livet.

Samtænkning er vigtig, når der skal skabes ejerskab, engagement og involvering. Ny politik, nye ledelsesmodeller og reformer kan kun implementeres og eksekveres, hvis de tænkes i en bred samfundsmæssig kontekst, hvor alle berørte parter og aktører har mulighed for at lancere og påvirke løsningsforslag og ideer. 

De mest succesfulde reformer er ofte produkt af bredt forankrede koalitioner, hvor mange interessenter i fællesskab arbejder målrettet for at indfri en fælles vision. 

Evnen til at kombinere disse to kompetencer har bidraget afgørende til Danmarks konkurrencekraft i globaliseringens første fase. Og den bliver om muligt endnu vigtigere i den næste.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu