Vækstvirksomhedernes største udfordring: Vi kan ikke finansiere væksten

Mellemstore selskaber med vækstambitioner kan ikke rejse kapital til at forløse potentialerne. De er for store til at få penge fra opstartsinvestorer og for små til fondsbørsen.

Det koster 15 millioner kr. at skabe 20 nye arbejdspladser i en privat vidensvirksomhed. Pengene løfter selskabets årlige vækst med 25 pct. Selv om det lyder som fuld valuta for pengene, så kunne både antallet af nye arbejdspladser og vækstraten være endnu højere, hvis der var flere penge til at investere i væksten.

Regnestykket er Lars Kongsbaks. Han er adm. direktør i det nordsjællandske biotekselskab Exiqon, der beskæftiger godt 100 ansatte og omsætter for knap 200 millioner kr. årligt. Lige den type virksomhed, vi i Danmark gerne vil have flere af, og som vi gerne vil have til at vokse sig større på dansk grund. Men selskabet kan ikke udnytte sit vækstpotentiale. For Lars Kongsbak har ikke adgang til vækstkapital i den størrelse, han har brug for til at tage det næste store vækstspring.

”Vi er en overset gruppe af virksomheder, hvor omsætningen ligger på omkring et par hundrede millioner kr. Vores vækst er god og sker hurtigt. Men det næste vækstspring er utrolig dyrt, og det udfordrer vidensvirksomheder som vores,” mener Lars Kongsbak.

Exiqon er børsnoteret. Men den størrelse selskab har det svært på fondsbørsen herhjemme, hvor de institutionelle investorer ikke har megen interesse for de mindre selskaber, og hvor menig dansker ikke har en kultur for at investere. Så Lars Kongsbak lånte de 15 millioner kr. i netværket omkring selskabet. Seks år tidligere lå selskabet underdrejet i kølvandet på krisen efter en fejlslagen investering i et amerikansk selskab. Her lykkedes det med hiv og sving at overleve med en mindre kapitalindsprøjtning fra ATP. Fem år forinden var selskabet også i så store pengevanskeligheder, at det kun lige kunne overleve. Det skete ved at selskabet solgte sit daværende bedst sælgende produkt til det internationale medicinalselskab Roche. Pengene sikrede driften for en stund, men der var ingen produkter tilbage, og virksomheden måtte starte forfra.

”Vi kunne vokse meget mere, hvis vi kunne skaffe mere kapital. Men det kan vi ikke. Vi har kæmpet enormt med at fremskaffe kapital,” konstaterer Lars Kongsbak.

Salg til udlandet på vej

Lars Kongsbak er en af de mere end 3.000 læsere, som responderede på Mandag Morgens opfordring til at udpege de største barrierer for væksten i Danmark.

”Adgangen til kapital er den største udfordring. Vi har i Danmark nogle grundlæggende strukturelle problemer,” skrev Lars Kongsbak til Mandag Morgen.

Han er ikke bekymret for de danske iværksættere i opstartsfasen. Her er nok, der gerne vil investere. Men når virksomheder går fra 50 millioner kr. i omsætning til det dobbelte og igen fra 100 millioner kr. til 200 millioner kr. Ja, helt op til 500 millioner kr., så falder selskaberne mellem to stole. Væksten her er for dyr til, at den kan finansieres af private investorer, og børsmarkedet virker ikke, for selskaberne er stadig for små til, at de institutionelle investorer interesserer sig for dem, lyder Lars Kongsbaks analyse.

Og så står selskaberne der med et åbenlyst vækstpotentiale, som ikke kan realiseres, indtil selskabet lader sig børsnotere i et andet land, hvor det er nemmere at hente kapital som mindre selskab. Eller også bliver det solgt til udlandet. Det sidste ser lige nu ud til at være Exiqons skæbne. Hollandske Qiagen NV har budt 710 millioner kr. på selskabet. Aktionærerne har indtil på onsdag til at sige ja eller nej til købstilbuddet. Ifølge Lars Kongsbak er det fint med en solid udenlandsk ejer, som sandsynligvis vil investere yderligere i væksten i Vedbæk, hvor Exiqon har adresse.

”Men vi kunne have haft en langt højere vækst undervejs, hvis vi havde haft mulighed for at få mere kapital inden, og så ville prisen også have været højere,” siger han.

Hvis Exiqon nu kommer på hollandske hænder, er Lars Kongsbaks rolle indtil videre uafklaret. Træder topchefen ud af selskabet, er han dog overbevist om, at han skal skabe noget nyt i en ny virksomhed. Men også her spænder barrierene ben for at skabe et nyt væksteventyr ifølge Lars Kongsbak.

”Vi mangler grundlæggende to ting i Danmark: et skatteincitament, for at mindre aktionærer tør tage en risiko, og så mangler vi incitamenter for, at serieiværksættere kan reinvestere deres fortjeneste,” siger han og henviser til USA, hvor en virksomhedsleder skattefrit kan reinvestere sin fortjeneste fra et selskab, han har solgt, hvis det sker inden for et år efter salget.

”Hvis jeg kommer med en million til et nyt selskab, så kan jeg rejse yderligere 10 millioner kr. Men kommer jeg kun med 300.000 kr., fordi jeg skal betale 68 pct. i skat af min fortjeneste, så kan jeg højst rejse en million kr. Og det får jeg ikke meget vækst af,” siger Lars Kongsbak.

Forrige artikel Businesscasen for ligestilling har aldrig været bedre Businesscasen for ligestilling har aldrig været bedre Næste artikel Hvilken vækst skal vi lede efter? Hvilken vækst skal vi lede efter?
Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.

Indiens landbrug skal digitaliseres

Indiens landbrug skal digitaliseres

Indiske småbønder kunne have gavn af højteknologi som droner og kunstig intelligens, og danske forskere og virksomheder kan være med at til at bringe digitalisering helt ud på markerne.

Overblik: Opgøret med det rationelle menneske

Overblik: Opgøret med det rationelle menneske

Nudging bruger psykologisk indsigter til påvirke vores adfærd. Det er effektivt, men hvor går grænsen til at det er manipulation?
Azeem Azhar, internationalt kendt kommentator, diskuterer de helt store digitale perspektiver for fremtiden med den danske tech-ambassadør

Det offentlige føjer psykologiske tricks til værktøjskassen

Det offentlige føjer psykologiske tricks til værktøjskassen

Forestillingen om den rationelle borger er på vej ud hos offentlige myndigheder, som i stigende grad anvender adfærdsdesign, også kaldet nudging, til at påvirke vores valg i retning af vores eget eller samfundets bedste. Men grænsen mellem et kærligt puf og manipulation kan være hårfin.

Sådan spiller nudging på vores irrationelle sider

Sådan spiller nudging på vores irrationelle sider

Adfærdspsykologerne har samlet en værktøjskasse med psykologiske mekanismer, som kan anvendes til at påvirke folks handlinger. Det er virkemidler, der kan have stor indflydelse på, hvilke beslutninger vi tager, uden at vi er klar over det.

Vi har endnu ikke haft vores digitale Titanic moment

Vi har endnu ikke haft vores digitale Titanic moment

Azeem Azhar udgiver det meget anbefalelsesværdige ugentlige nyhedsbrev Exponential View. Han har i mange år kommunikeret omkring den digitale teknologis frontløbere, som international kommentator, konsulent og investor.

44 procent stemte elektronisk ved Estlands valg

44 procent stemte elektronisk ved Estlands valg

Ved de sidste ti valg i Estland har det været muligt at afgive sin stemme elektronisk fra sin computer. Ved valget i søndags benyttede næsten halvdelen af vælgerne sig af muligheden.

USA's politiske komet har en radikal grøn plan

USA's politiske komet har en radikal grøn plan

Moderate miljøorganisationer og demokratiske seniorpolitikere lægger luft til den plan for USA's grønne omstilling, The Green New Deal, som den nye unge stjerne i amerikansk politik, demokraten Alexandria Ocasio-Cortez, netop har fremlagt.

Gadget-video galore

Gadget-video galore

Vi er dykket ned i strømmen af videoer om de nyeste gadgets og har udvalgt tre klip, der giver et godt indblik i noget af det mest spændende grej.

Skal dine børn også undervises af en kinesisk startup?

Skal dine børn også undervises af en kinesisk startup?

60.000 lærere i USA og Canada underviser kinesiske børn i at tale engelsk via internettet. VIPKid er ét eksempel på en bølge af kinesiske 'Ed-Tech'-virksomheder, der i øjeblikket vokser hastigt og investerer voldsomt i avanceret teknologi til at forbedre digital undervisning. 

Forskellene i folks tillid til systemet vokser

Forskellene i folks tillid til systemet vokser

Den vigtigste årlige undersøgelse af tillid viser, at der overalt i verden bliver stadig større afstand mellem en relativt tillidsfuld 'informeret' del af befolkningen og 'masserne', som er langt mere mistroiske over for regeringer og medier.

Overblik: Internettets to parallelle universer

Overblik: Internettets to parallelle universer

Der findes et andet internet, der er lige så stort og avanceret som det, der er domineret af Google, Facebook og Amazon. Det er kinesisk. I Silicon Valley vokser det frem med online-uddannelsesplatforme, der kan afhjælpe behovet for livslang læring.