Ægte digitale helte giver fattige håbet tilbage

Vi har en forpligtelse til at minimere smerten for de mennesker, der rammes hårdest af den digitale udvikling. Det er budskabet fra det amerikanske topuniversitet, Massachusetts Institute of Technology, der for andet år i træk kontant belønner verdens innovative digitaliseringshelte.

Verdens mest gudsforladte sted ligger ifølge det amerikanske livsstilsmagasin The Boston Magazine i staten Massachusetts. Her, oppe i det nordøstlige USA, ligger Lawrence, en af den amerikanske tekstilindustris tidligere højborge. En by, der er hårdt plaget af arbejdsløshed, kriminalitet og integrationsudfordringer. Størstedelen af byens knap 80.000 indbyggere taler ikke engelsk, men er spansktalende immigranter fra Puerto Rico og Den Dominikanske Republik. De kom til, dengang tekstilindustrien havde brug for billig arbejdskraft, men siden er tekstilarbejderne blevet erstattet af maskiner og robotter og ikke mindst af outsourcing til billigere produktionslande.

Midt i armoden har den højteknologiske tekstilproduktionsvirksomhed 99Degrees Custom fundet en opløftende niche med potentiale til at bringe tekstilindustrien og ikke mindst håbet om en fremtid tilbage til indbyggerne i Lawrence. 99Degrees Custom underviser de spansktalende indbyggere i engelsk, og når chefer og ansatte i bogstaveligste forstand taler samme sprog, oplærer selskabet de typisk lavtuddannede lokale i at betjene noget af det mest teknologisk avancerede produktionsudstyr, tekstilbranchen kan byde på. ’Forretningsmodellen’ for initiativet er klar: 99Degrees Custom får kvalificerede medarbejdere, og de ansatte øger deres indkomst og får dermed bedre livsvilkår.

99Degrees Custom producerer sportstøj og tøj med indbygget teknologi til store, internationale tøjbrands, og med sine højteknologiske produktionsmetoder har virksomheden disruptet tekstilindustriens traditionelle leverandørkæde med mange underleverandører i Østen. Ved hjælp af det topmoderne produktionsudstyr kan 99Degrees Custom udføre avancerede ordrer fra dag til dag, og dermed kan virksomhedens kunder, de store tøjbrands, servicere deres kunder, forbrugerne, med det nyeste inden for sportsbeklædning, uden at tøjfirmaerne selv behøver at opbygge dyre varelagre og lange forsyningskæder.

Login