Agent for vand og big data

Vand er en sparsom ressource af strategisk vigtighed og overalt i verden en forudsætning for bæredygtig udvikling. Samtidig er vand en ressource, der i mange af klodens befolkningscentre distribueres i ineffektive rørsystemer, og som derfor i stort omfang går til spilde, inden det når frem til forbrugeren.

Disse fundamentale fakta er grundlaget for den forretningsmodel, der har gjort den unge israelske big data-virksomhed TaKaDu til en rollemodel, når det gælder omstillingen til den nye ressourceøkonomi. TaKaDu, der i november 2013 blev kåret som vinder af Mandag Morgens globale bæredygtighedspris Sustainia Award, lever af at sælge sin big data-baserede software som en service til vandforsyningsselskaber verden over.

[graph title="Amir Peleg" caption=" " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/f2096-amir-pele.jpg" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/bc0e7-amir-pele.jpg" text="Navn og stilling: Amir Peleg, CEO og grundlægger i TaKaDu."] [/graph]

Den israelske virksomhed er dermed et eksempel på den overordnede trend, som Jeffrey D. Sachs fra The Earth Institute for nylig påpegede: at de bedste reelle vækstmuligheder i verdensøkonomien i dag ligger i de innovative virksomheder, der er i stand til at skaffe produktivitetsforbedringer ved hjælp af den nyeste teknologi og at bidrage til at skabe bæredygtige systemer af energi, ressourcer og mobilitet.

Potentialet alene på vandområdet er enormt. OECD anslår, at efterspørgslen efter vand vil stige med 55 pct. fra 2000 til 2050, og at 40 pct. af verdens befolkning til den tid vil leve i regioner, hvor adgangen til vand er under pres. Allerede i dag står det klart, at vandværker verden over hvert år taber 80 milliarder kroner på, at mellem en fjerdedel og en tredjedel af det vand, de producerer, forsvinder undervejs i distributionen frem til kunderne.

”Det, vi gør i TaKaDu, er at hjælpe virksomhederne til at overvåge og håndtere deres distributionssystem langt mere effektivt ved at tilføre viden om matematik og algoritmer. På den måde hjælper vi dem med at udnytte de mange data, som de ofte selv ligger inde med. Vi hjælper dem så at sige ind i big data-tidsalderen med alle de muligheder, den indebærer,” siger den både akademisk og militært højt uddannede Amir Peleg, der har grundlagt TaKaDu.

Han glæder sig over, at selskabet på det seneste har fået de første kunder i to vigtige lande som Holland og Brasilien.

”2013 var det tredje år, hvor vi var på markedet med vores produkter. Og vi kan mærke, hvordan virksomheden nu modnes. Vores kunder har lært vores produkter at kende, og de bliver i butikken. Samtidig kan vi bruge deres feedback til at gøre vores produkter bedre med flere nye features,” siger Peleg, som mener, at der må ligge uudnyttede forretningsmuligheder i at koble viden om big data med store forsyningsvirksomheder, sådan som TaKaDu gør det.

Han ser bæredygtighed og service som to vigtige globale udviklingsområder. Kunderne over hele verden kræver bedre service fra deres forsyningsvirksomhed, uanset om det drejer sig om vand, energi eller mobilitet. Forsyningsvirksomhederne er under pres for at blive mere effektive, og i den proces skal de bruge big data – eller business intelligence – til at blive dygtigere.

Elitesoldat med MBA

Hvis der er et sted i verden, hvor man er bevidst om den strategiske nødvendighed af adgang til vand, er det i Israel, hvor TaKaDu er opstået.

Siden staten Israels grundlæggelse i 1948 har landets civile og militære beslutningstagere givet det absolut hovedprioritet at skaffe adgang til rent vand, ligesom man har satset målrettet på at være med helt fremme, når det gælder skabelsen af innovative teknologier.

Amir Peleg er præget af begge disse strategiske satsninger fra den israelske hærs side. Han er uddannet i den israelske hærs myteomspundne akademiske eliteprogram Talpiot, der hvert år skummer de 60 dygtigste elever blandt Israels 10.000 bedste studerende inden for matematik og fysik.

Disse unge mennesker føres herefter igennem fire års intensive akademiske studier kombineret med en militær officersuddannelse. Derefter suppleres studierne med uddannelser på eliteuniversiteter i Europa eller USA – i Amir Pelegs tilfælde en MBA fra INSEAD i Paris efter studier i matematik, fysik og computervidenskab i Jerusalem.

Kronisk vandmangel drev innovation

Pelegs første succesrige iværksættereventyr var big data-virksomheden YaData, som han grundlagde i 2006 og solgte videre til Microsoft for omkring 200 millioner kr. to år senere.

Herefter var han på udkig efter et nyt projekt, og han fik hurtigt øje på mulighederne for at skabe en ny forretning ved at kombinere sin viden om big data og iværksætteri med den store viden om vandteknologi, som findes i Israel.

”Den viden har vi udviklet, fordi vi altid har haft mangel på vand. Sådan er det jo med meget innovation. Når en situation på et bestemt område er kritisk, så må man tænke kreativt for at udvikle nye løsninger,” siger Peleg, som tilføjer, at der i Israel også er god adgang til venturekapital.

TaKaDu er i dag aktiv i seks lande: Australien, Chile, Israel, Storbritannien, Spanien og Portugal. Man har store vækstplaner, fordi der, som Peleg understreger, findes 250.000 vandforsyningsvirksomheder rundt om i verden. Det var ikke kun Sustainia Awards priskomité, der i 2013 satte pris på TaKaDus vækstpotentiale. Tidligere på efteråret skød den store amerikanske koncern 3M 6 millioner dollar – godt 33 millioner kr. – i virksomheden via datterselskabet 3M New Ventures.

Forrige artikel Det skal virke for virksomhederne Næste artikel Hun fik os til at stoppe op inden skraldespanden