Kommentar af 
Henrik Ørholst

Besparelser skaber fremtiden for Carlsberg

Carlsbergs seneste halvårsregnskab var overraskende stærkt. Det går endnu bedre med at få styr på omkostningerne, og det skaber handlefrihed for verdens fjerdestørste bryggeri.

Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Solen skinner på Carlsberg. I sidste uge præsenterede bryggerigiganten et overraskende positivt halvårsregnskab med et plus på 2,9 mia. kr. trods en tilbagegang i omsætningen på 0,7 pct.

Og eftersom det gode sommervejr over det meste af Europa er fortsat efter den 30. juni, hvor halvårsregnskabet blev afsluttet, og både juli og til dels august har været måneder med temperaturer i den høje ende, vil det være helt på sin plads, hvis topchefen i verdens fjerdestørste bryggeri, hollænderen Cees t’ Hart, snuppede sig en velfortjent kølig fra kassen.

For når solen skinner på de europæiske befolkninger, reflekteres det i regnskaberne hos bryggerigiganten, som har opjusteret forventningerne til driftsindtjeningen til 7-9 pct. Samtidig står Carlsberg-aktien i øjeblikket i zenit.

Det går bedre og bedre i Asien, hvor Kina og Vietnam er motorerne, og derfor har Carlsberg søgelyset rettet mod nye opkøbsmuligheder i netop de to lande. Cees t’ Hart er ikke en topchef med store armbevægelser, men han leverer varen. Siden han kom til Valby-virksomheden i 2015, har han igangsat de to planer Sail’22 og Funding the Journey, som har udgjort den dobbelte motor i bryggeriets nuværende sejrsrunde.

Det er fint, når vejret er godt – men det er lige så afgørende, at man har de rigtige mærker på hylden, og at der er styr på maskinrummet, dvs. at omkostningerne ikke bliver for høje.

Succesfulde spareøvelser

Cees t´ Hart og koncernfinansdirektør Heine Dalsgaard har været i gang med tættekammen for at høste besparelser. De har bl.a. slået ned på frugt- og dyre kaffeordninger, og alle overflødige udgifter er skåret væk.  I alt har det givet besparelser på 2,3 mia. kr., hvilket luner på bundlinjen.

I 2016 var det planen, at Carlsberg skulle på permanent slankekur, og at der skulle spares 1,5-2 mia. kr. i 2018. Her to år senere er spareøvelserne mere end lykkedes, og

’Founding the Journey’ er således kommet godt fra start. Men nu venter næste fase, hvor omkostningerne skal holdes i skak og meget gerne falde yderligere. Det er her pengene skal komme fra til at finansiere strategiplanen Sail’22.

En af de store udfordringer er, at Carlsberg ikke har haft samme indtjeningsevne som konkurrenterne, selv om man er ved at hale ind på dem. Ikke lang tid efter, at Heine Dalsgaard tiltrådte som finansdirektør i 2016, sagde han i et interview til Børsen, at Carlsberg var lysår bagud i forhold til verdens største bryggeriselskab, belgiske Anheuser-Busch InBev, der står for knap halvdelen af den globale øl-industris indtjening.

En af de vigtigste opgaver, som Dalsgaard blev sat i spidsen for, var at rydde op i kompleksiteten og sikre, at hele organisationen spillede sammen som et hold. I 2016 meddelte topchef Cees t’ Hart, at han ville fratræde sin post, hvis ikke det lykkedes med en hård spareplan inden 2018.

Topchefen igangsatte i 2016 den store strategiplan Sail22, der gælder indtil 2023. Carlsberg vil være nummer et eller to på de markeder, som bryggeriet satser på – dog kan der være markeder, hvor man ønsker at finde en nicheposition.

Historisk set har Carlsberg opkøbt en stribe virksomheder, både i og uden for kerneforretningsområdet. Men det var først med købet af Scottish & Newcastle i 2008, at man for alvor kørte sig i position som en af de helt store i den globale øl-industri. Cees t’ Harts to forretningsstrategier er det, som skal skabe det nye Carlsberg med større indtjening og med mere fokus på udvalgte områder. Nu skal der købes til igen, men mere fokuseret.

Mere fokus på specialøl

Markedet for specialøl vokser. Selv om Carlsberg ikke kom med på bølgen fra start, fik de hurtigt fat med ’Jacobsen’, en specialøl, der fremstilles i Valby.

Carlsberg er ved at forskyde produktmikset fra billige til dyre øl, og det ser lovende ud. Sidste år faldt den samlede mængde af solgt øl godt nok med 2 pct., men salget af specialøl steg med 29 pct. Også salget af alkoholfrie øl er stigende. Bryggeriet er blevet bedre til at sælge specialøl, hvor indtjeningen er højere – en tendens, der er fortsat også i 2018.

Den helt store udfordring for bryggerigiganten ligger på de indre linjer. Founding the Journey har bidraget voldsomt til de gode regnskabstal. Lige nu ser det ud til, at lederteamet, Cees t’ Hart og Heine Dalsgaard, har fundet succesformlen, men det er vigtigt, at de fortsætter med at holde omkostningerne nede, før der bliver satset på store opkøb i Asien. Erfaringerne har vist, at det kan være svært at holde fast i besparelserne over flere år. Derfor bliver det spændende, om Carlsberg er i stand til at vride på omkostningsskruen endnu engang.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu