Bilgigant viser vej til grøn omstilling

Toyota er tilbage som verdens største bilproducent. Den japanske virksomhed er kommet stærkt igen efter kvalitetskrisen 2009-2012 og tsunamien i 2011, der ramte leverandørkæden hårdt. Det bemærkelsesværdige turnaround er oven i købet gennemført på et bagtæppe af miljø- og energiforbedringer. Toyota har nu det grønneste brand i erhvervslivets globale superliga. 

Bjarke Wiegand

Toyota er tilbage på toppen efter fire år med en regulær kvalitetskrise, naturkatastrofer, der har sat produktionsapparatet i stå i månedsvis, og en stærk yen, der har presset eksporten. Den japanske bilproducent landede i sidste uge et kvartalsregnskab, der, både hvad angår omsætning og resultat, langt oversteg analytikernes forventninger. Samtidig cementerede Toyota, med salgstal på over 4,9 millioner det seneste halve år, sin position som verdens største producent. En position, selskabet ellers tabte til General Motors under kriseårene. Og for ligesom at sætte streg under førerskabet, meldte Toyota ud, at selskabet forventer at øge den samlede produktion af køretøjer til 10,12 millioner i 2013.

Udmeldingen er historisk, da den vil gøre Toyota til den første bilproducent i verden, der producerer over 10 millioner køretøjer på et enkelt år. Men mest bemærkelsesværdigt er, at rekorden skal folde sig ud på et grønt bagtæppe, hvor det er ressourceeffektivitet og nye grønne forretningsmodeller, der sikrer lønsomheden og bæredygtigheden.

I forbindelse med kvalitetskrisen, der førte til tilbagekaldelse af millioner af biler i perioden 2009-2012, og tsunamien og jordskælvet, der i bogstaveligste forstand knækkede leverandørkæden i 2011, har Toyota nemlig brugt de seneste år på at justere sin forretningsstrategi, så den er mere modstandsdygtig over for naturens kræfter. Det har ført til, at sikkerhed og miljø er blevet de primære omdrejningspunkter for selskabets berømte forbedringskultur og det såkaldte Toyota Production System. Og det har tydeligvis givet bonus. 

Et nyt benchmark fra den britiske konsulentvirksomhed SA Partners viser således, at Toyota ikke bare er den mest omkostningseffektive af de store bilproducenter, men også den mest miljøeffektive. Eksempelvis udleder Toyota i dag cirka 0,86 ton CO2 pr. produceret bil, mens de fleste øvrige bilproducenter udleder over 1 ton. ”Selskabet har vist, at miljø- og omkostningseffektivitet går hånd i hånd, og at man ved at fokusere på miljø kan sænke sine omkostninger, øge sin effektivitet og sin indtjening på én gang,” siger Keivan Zokaei, chefkonsulent i SA Partners.

Ifølge Keivan Zokaei er Toyota i dag blandt de absolutte frontløbere inden for grøn omstilling af erhvervslivet. En omstilling, som SA Partners og andre globale trendspottere har døbt Lean & Green, og som selskabet nu forsøger at sætte på formel, bl.a. ved at studere Toyotas forretningsstrategier og ledelsessystemer. ”Toyota er i dag på vej til at skabe samme revolution inden for miljø, som selskabet skabte inden for kvalitet i 90’erne,” siger Keivan Zokaei.

Grønne priser på stribe

SA Partners er langtfra de eneste, der har identificeret Toyota som en grøn frontløber. De senere år er de grønne priser regnet ned over den japanske bilproducent og dens produkter.

I januar kårede nonprofit-organisationen American Council for an Energy Efficient Economy, ACEEE, den seneste version af Toyotas succesfulde hybridbil, Prius C (for City), til at være ”årets grønneste bil”. Prisen er en blåstempling af Toyotas miljøeffektivitet, da vurderingen, ud over bilens miljøpåvirkning i drift, også omfatter den miljøpåvirkning, som produktion og bortskaffelse af bilen foranlediger.

I maj kårede det britiske bilmagasin BusinessCar Toyota som ”den grønneste bilproducent”. Målepunkterne var faktorer såsom gennemsnitlige CO2-emissioner, antal miljøvenlige biler i produktpaletten og bilernes miljøpåvirkning målt op mod EU’s emissionsmål – flere af Toyotas modeller lå næsten 20 pct. under disse mål.

[graph title="Toyota i den grønne førertrøje" caption="Figur 1  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/736b5-bw_fig01_toyota-i-den-gronne-forertroje.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/3b626-bw_fig01_toyota-i-den-gronne-forertroje.png" text="Bilindustrien har lagt sig i spidsen i det globale erhvervslivs kapløb mod grøn økonomi – i hvert fald hvad angår virksomhedernes image."]Kilde: "Best Global Green Brands", Interbrand 2013. [/graph]

I juni blev Toyota af den globale konsulentvirksomhed Interbrand kåret til ”verdens grønneste brand” foran CSR-sværvægtere som Nike, Panasonic og H&M. Kåringen er en del af Interbrands årlige forbrugeranalyse og afslører dermed, hvordan forbrugerne vurderer virksomhedernes arbejde med miljø og bæredygtighed – en faktor, der vurderes at få stadig større betydning for forbrugernes købsbeslutning og dermed virksomhedernes kommercielle succes.

En interessant detalje ved Interbrands analyse er, at den afspejler den grønne omstilling, som praktisk talt hele bilindustrien er blevet kastet ud i efter finanskrisen i 2008 – ikke mindst efter politisk pres fra regeringer over hele verden. Som den amerikanske GreenBiz-guru Joel Makower for nylig skrev som en kommentar til Interbrands kåring: ”Denne nærdødsoplevelse (bilindustriens, red.) har ført til dramatiske forandringer i såvel virksomhedsdrift som produkter.”

Joel Makower bemærker i den forbindelse, at der i år er fire andre bilproducenter på Interbrands top-ti over grønneste brands. Se figur 1. 

Bilindustri og byudvikling

Det seneste tiltag i Toyotas grønne odyssé er etableringen af Toyota Ecoful Town, en slags eksperimentarium for udvikling af bæredygtig byteknologi. Byen, som breder sig over knap en hektar, ligger i Toyotas hovedkvarter i Nagoya, Toyota City, som er en bydel i sig selv med 400.000 indbyggere og den største koncentration af Toyota-fabrikker i verden. 

Toyota Ecoful Town blev etableret i maj 2012 og er i dag rugested for udvikling af hydrogen- og elbilsinfrastruktur, smarthome-teknologi og nye smarte energistyringssystemer, som efterfølgende bliver rullet ud i Toyota City. Desuden fungerer byen som showroom for interessenter i bæredygtig byudvikling og tiltrækker besøgende fra hele verden.

Toyota har i dag udviklet en helt særegen kultur omkring det at skabe løbende forbedringer inden for social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed. Det er bl.a. den kultur, SA Partners har sat sig for at afkode og gøre brugbar og operationel for andre virksomheder.

Toyota er ikke det eneste benchmark i den sammenhæng. Men selskabet er, med virksomhedsstrategien Toyota Production System, TPS, som grundfundament, en vigtig inspirationskilde for hele den globale Lean-bølge.

Toyota bruger ikke selv begrebet Lean. Men TPS har siden 90’erne dannet skole for vestlige management-guruers udvikling af Lean som førende ledelses-, kvalitets- og produktivitetsfilosofi. Lean & Green er den seneste knopskydning i den udviklingsrejse, som i dag også efterforskes af førende globale virksomheder som Google, Unilever, Tesco og Marks & Spencer.

Danmark som grønt laboratorium 

Danske virksomheder vurderes at have gode muligheder for at udvikle Lean & Green til en grøn vækstmotor. Som SA Partners’ stifter, den britiske professor og Lean-guru Peter Hines, udtaler: ”Danmark har et indlysende og meget stærkt grønt miljø. Samtidig er Danmark blandt de nationer, hvor lean-filosofien har fået bredest fodfæste i såvel det private erhvervsliv som den offentlige sektor.”

Se Mandag Morgens videografik om Lean & Green.

Peter Hines vurderer dermed, at der i Danmark er et solidt fundament til at udvikle og opbygge effektive Lean & Green-organisationer, der vil booste danske virksomheders internationale konkurrencedygtighed.

Mandag Morgen og SA Partners er gået sammen om at etablere et netværk for virksomheder, universiteter og offentlige organisationer, der skal fungere som et ”living lab” for udforskning og implementering af Lean & Green i Danmark. Interesserede kan finde mere information om initiativet og tilmelde sig netværket på mm.dk/Lean-Green.

  

Læs mere: I månedsmagasinet Navigation, som udkommer i morgen, bringer Mandag Morgen en større analyse af Lean & Green-bølgen og de muligheder, den skaber for danske virksomheder. 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu