Bilindustrien kan blive eurokrisens næste offer

Den europæiske bilindustri er i krise. Salget står til at falde med 9 pct. i år, og ifølge konsulenthuset PwC er 15 fabrikker lukningstruede. Det er ikke mindst masseproducenterne i Sydeuropa, der er i farezonen, på grund af vigende efterspørgsel på hjemmemarkederne. De mere eksportorienterede tyske mærker nyder godt af fortsat vækst i Asien og USA. Nedturen er imidlertid ikke kun konjunkturbestemt. Øgede oliepriser, klimapolitiske ambitioner og afvandringen fra land til by er med til at forstærke presset på industrien. Billig gas er en joker i spillet om grøn omstilling af transportsektoren.

Først eksploderede boligboblen. Så kom bankkrisen. Og nu rammes også EU’s største enkeltindustri, nemlig bilindustrien, der beskæftiger mere end 2 millioner europæere i selve produktionen og yderligere 10 millioner hos underleverandørerne.

Salget af biler i EU, EØS og Schweiz står til at falde med 9 pct. i 2012. Se figur 1. I USA er der udsigt til en vækst på 14 pct., mens nye vækstmarkeder som Kina og Indien kan vente en vækst på knap 10 pct. Både i Kina og i USA sælges der nu flere biler end i Europa. Mens USA i år passerer 14 millioner og Kina 13 millioner solgte biler om året, er Vesteuropa på vej ned under 12 millioner – 2 millioner færre end i rekordåret 2009, hvor EU-landene iværksatte storstilede initiativer for at hjælpe industrien.

Gældskrisen i Sydeuropa er den vigtigste grund til det vigende salg. Ifølge konsulentvirksomheden PwC er 15 europæiske fabrikker i fare for at blive lukket på grund af lav ordretilgang. Det er særligt fabrikker i Belgien, Spanien, Portugal, Italien og Frankrig, der er i farezonen, på grund af sammenbrud på hjemmemarkederne. 

Login