Hvad blev der af socialpolitikken?

Fra at have hørt til blandt de vigtigste ministerier er Socialministeriet i dag et af de mindst vigtige. Siden 2001 har ministeriet måtte afgive tidligere kerneopgaver til især Beskæftigelsesministeriet, således at det ifølge professor Jørgen Goul Andersen i dag mest af alt er “et ministerium for håbløse eksistenser”. Men hvad er forklaringen på socialområdets politiske deroute og ikke mindst, hvilke konsekvenser har det for samfundet og den enkelte socialt udsatte borger?

Alt var sort, da den 27-årige lægesekretær Hanne Olsen vågnede efter en diabetesoperation i 1987. Noget var gået helt galt, mens hun havde været bedøvet; begge nethinder havde løsnet sig, og nu havde hun fuldstændig mistet synet. Hun kunne ikke engang fornemme lys.

I dag, 27 år senere, står hun bag disken i en lille kælderbutik i det indre København og sælger håndbundne børster og flettede kurve, der er lavet af synshandicappede. Vi Ses, hedder butikken, som ejes af den erhvervsdrivende fond Blindes Arbejde.

Hanne Olsen er stadig 100 pct. blind og har for længst fået førtidspension, men hun vil alligevel gerne arbejde, siger hun. Derfor har hun igennem 23 år stået 18 timer om ugen i den lille butik. 

”Jeg kunne vælge bare at ligge derhjemme på sofaen og få min førtidspension. Jeg får ikke rigtig noget økonomisk ud af det her,” siger hun og beskriver sin løn som ”nærmest symbolsk”.

”Men jeg føler, at jeg kan noget, når jeg er her. At jeg fungerer. Jeg får den der yes-følelse.”

Desværre er Hanne Olsen en undtagelse. 70 pct. af de blinde i Danmark har hverken et ordinært eller et støttet job, og kun 1 ud af 10 har et almindeligt arbejde.

Socialt udsatte er hægtet af

  • Kun 28 pct. af 18-65-årige danskere med psykiske lidelser er i arbejde.
  • Kun 43 pct. af mennesker med handicap er i arbejde.
  • Selv om danskere med ADHD kun udgør fem pct. af befolkningen, optager de halvdelen af fængselspladserne og udgør langt størstedelen af hash- og stofmisbrugere.
  • Børn og unge, der har været anbragt uden for hjemmet, klarer sig dårligere end børn og unge med sammenlignelige livsvilkår, som ikke har været anbragt. De får mindre uddannelse, er mere syge, mere kriminelle, mere arbejdsløse og oftere på førtidspension.
  • Siden 1970’erne er antallet af sengepladser i psykiatrien faldet til en fjerdedel. I dag er der cirka 2.800 pladser, som skal dække indlæggelsesbehovet for omkring 10.000 vedvarende psykotiske patienter. Samtidig stiger antallet af patienter, der dømmes til behandling, så antallet i dag overstiger antallet af sengepladser.
  • Antallet af hjemløse er steget med 23 pct. siden 2009, så der i dag er cirka 6.100 hjemløse i Danmark. Stigningen er størst blandt unge.
  • Antallet af narkorelaterede dødsfald steg med 19 pct. fra 2013 til 2014.

Kilder: Statens Seruminstitut, Søren Dalsgaard, KORA, Landsforeningen Sind, SFI samt Sundheds- og Ældreministeriet.

Det mønster går igen hos en lang række andre udsatte grupper, såsom personer med ADHD, anbragte unge og psykisk syge: De halter langt efter resten af befolkningen, når det handler om job og uddannelse, og udviklingen er gået i stå. Se tekstboks. 

Men selv om der altså burde være nok at tage fat på, er socialpolitikken gledet helt ud af den politiske debat.

”Socialpolitikken er forsvundet fra både den politiske og den offentlige agenda, og fra administration og lovgivning. Den er blevet opslugt af beskæftigelsespolitikken, så det er beskæftigelsen, der sætter rammer og formål for socialpolitikken,” siger professor på CBS Ove Kaj Pedersen. 

Resultatet er en politik med mere fokus på økonomiske incitamenter end på socialt arbejde og forebyggelse. Senest har regeringen under overskriften ”Det skal kunne betale sig at arbejde” fremlagt en kontanthjælpsreform, der sænker ydelserne for 22.800 mennesker, hvilket ”skønnes strukturelt at styrke beskæftigelsen med omkring 650 fuldtidspersoner”, som det hedder i Beskæftigelsesministeriets beregninger.

Reformens begrænsede jobeffekt tyder på, at mange kontanthjælpsmodtagere ikke kan reagere på regeringens økonomiske incitamenter, fordi de har sociale problemer. 

Den 2. oktober i år viste en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AE, at 120.000 ud af 157.000 kontanthjælpsmodtagere – det vil sige mere end 3 ud af 4 – står helt uden for arbejdsmarkedet og har problemer ”såsom helbredsmæssige og psykiske, misbrug eller kriminalitet”. I november 2013 konkluderede AE desuden, at næsten hver tredje af de ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere på et tidspunkt har købt antidepressiv medicin. 13 pct. har købt antipsykotiske lægemidler, og 16 pct. angstdæmpende medicin. Der er også en højere forekomst af astma, KOL, hjertesygdomme og type-2-diabetes blandt de svage kontanthjælpsmodtagere end i resten af befolkningen.

Stort potentiale

Ud over det store menneskelige potentiale, der ligger i en bedre social indsats, gemmer der sig også en rigtig god forretning for samfundsøkonomien. Alene på det specialiserede socialområde – sådan noget som opholdssteder, plejefamilier og hjælpemidler til handicappede – bruger staten hvert år 45 milliarder kr. Dertil kommer udgifter til sundhed, retsvæsen, fængsler, politi og overførselsindkomster, når den forebyggende indsats ikke lykkes.

”Vi ved, at godt socialt arbejde er en god forretning, men nogen skal jo investere pengene nu og her. Vi mangler en investeringsvilje fra politikerne til at nå mål, der ikke kun handler om at komme i arbejde,” siger Majbrit Berlau, formand for Dansk Socialrådgiverforening.

Politikerne bør i det mindste investere i de sociale tiltag, som man ved virker, for eksempel flere døgntilbud til misbrugere og flere psykiatriske sengepladser til patienter med både stofmisbrug og psykiske problemer, påpeger hun. Det sidste kunne muligvis have forhindret det meget omtalte dobbeltmord på et behandlingshjem på Lolland i maj, hvor en psykotisk mand dræbte to ansatte med en kniv.

Store samfundsgevinster, når udsatte ledige kommer i job" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/c24ca-chrb_fig02_faerre-handicappede-er-i-job.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/c7af8-chrb_fig02_faerre-handicappede-er-i-job.png | Forstør   Luk

Siden 2002 er andelen af handicappede på arbejdsmarkedet faldet markant. Selv om andelen af beskæftigede uden handicap også er faldet i samme periode, stiger beskæftigelsesgabet mellem de to grupper. 

Kilde: KORA [/graph]

Men økonomien ude i kommunerne sætter grænser for de sociale investeringer. Halvdelen af socialrådgiverne på børne- og ungeområdet har oplevet, at ledelsen fejer socialfaglige vurderinger og forslag af bordet med en besked om at finde en billigere løsning. Det viste en undersøgelse fra Dansk Socialrådgiverforening i 2011.

”Det skriger til himlen. Der er millioner og atter millioner at spare, hvis vi arbejder forebyggende, i stedet for bare at vente på, at folk får et så elendigt liv, at de ikke engang selv kan holde ud at leve det,” siger Majbrit Berlau.

I marts beregnede KORA, at hvis blot én psykisk syg, en langtidsledig eller en person med svære høre- eller synshandicap kommer i job i tre måneder, vil det give en økonomisk gevinst for samfundet på 122.000-136.000 kr. om året i skatteindtægter og sparede ydelser. Se figur 1.

Derfor kan det eksempelvis betale sig at bruge over 100.000 kr. på misbrugsbehandling og jobtræning til 10 ledige, hvis bare én af dem ender med at få job i 3 måneder. 

”Så er investeringen tjent hjem,” som professor Jacob Nielsen Arendt fra KORA formulerer det.

Ministeriet for håbløse eksistenser

At socialpolitik er gledet langt ned ad den politiske prioriteringsliste, illustreres af Socialministeriets udvikling de seneste 15 år. Socialministeriet – som under velfærdsstatens opbygning i 1960’erne og 70’erne blev et helt centralt ministerium, som varetog kerneopgaver som arbejdsløshedsunderstøttelse og pension – har siden 2001 afgivet langt størstedelen af sine ressortområder til Beskæftigelsesministeriet, og er i den periode gået fra at være blandt de tungeste ministerier på Slotsholmen til at være blandt de mindste. Se tekstboks.

Socialministeriets deroute

2001: Da VK-regeringen træder til i november, flyttes en række ressortområder fra Socialministeriet over i enten Beskæftigelsesministeriet eller i det nyoprettede Integrationsministerium, herunder bl.a. folkepension, førtidspension, boligstøtte, børne-, ungdoms- og familiepolitik.

2007-2009: Socialministeriet nedlægges og omdannes til et Velfærdsministerium med Karen Jespersen (V) i spidsen.

2010: Socialministeriet genoprettes. Budgettet er dog skrumpet fra over 100 milliarder kr. i 2001 til 8,8 milliarder kr. i 2010.

2011: Da S-SF-R-regeringen kommer til magten bliver folkepension, førtidspension, boligstøtte og børnetilskud ført tilbage fra Beskæftigelsesministeriet og til det, der nu hedder Social- og Integrationsministeriet.

2015: Regeringsansvaret skifter i juni, og Socialministeriet lægges ind under Økonomi- og Indenrigsministeriet. Samtidig bliver folkepension, førtidspension, boligstøtte og børnetilskud igen flyttet til Beskæftigelsesministeriet, mens ældreområdet flyttes til Sundhedsministeriet. I dag har Social- og Indenrigsministeriet et budget på 209 milliarder kr., hvoraf 202 milliarder er tilskud til kommuner og regioner. De resterende 7 milliarder deler socialområdet med Danmarks Statistik, Statsforvaltningen, KORA, departementet, partistøtte og tilskud til færgedrift.

Kilde: Social- og Indenrigsministeriet og Jørgen Goul Andersen.

”Socialministeriet er blevet mere og mere marginaliseret. Alt, der kan flyttes, er blevet flyttet til Beskæftigelsesministeriet, så Socialministeriet i dag mest er et ministerium for håbløse eksistenser,” siger professor i statskundskab ved Aalborg Universitet Jørgen Goul Andersen.

”Alle er enige om, at passiv forsørgelse er noget skidt, og at det er et fremskridt, at man i højere grad end i 1980’erne lægger vægt på en aktiv arbejdsmarkedspolitik. Men det er blevet mere ensidigt i den anden retning, hvor beskæftigelseshensynet overtrumfer alt,” siger han.

Udviklingen har fået kritikere til at frygte, at de sociale aspekter forsvinder fra områder som ældreomsorg, førtidspension og familiepolitik, som i dag ligger i andre ministerier.

”Al respekt for Beskæftigelsesministeriets folk, men de har ikke kompetencer og indsigter på det sociale område,” siger Majbrit Berlau. ”Er det nu kun en succes, hvis folk kommer i arbejde? Det er vel også en succes, at man bliver en bedre forælder. At man får et godt liv, lever længere, oplever mindre vold og mindre misbrug. De kvalitative mål elimineres, når målet alene er beskæftigelse,” siger hun.

Ove Kaj Pedersen ser de senere års udvikling som en tilbagevenden til den politiske tænkning, som prægede Danmark før velfærdsstatens opbygning. 

”Velfærdsfilosofien var, at alle skulle have lige muligheder, og der måtte ikke være socialt stigmata, ydelsestab eller retstab forbundet med en ikke-tilknytning til arbejdsmarkedet. Nu er vi tilbage til, at det er tilknytningen til arbejdsmarkedet, der er definerende,” siger Ove Kaj Pedersen.

I dag er socialpolitikken afgrænset til de allersvageste borgere som en slags ”overlevelsespolitik, for de, der er visiteret til ikke at stå til rådighed,” som Ove Kaj Pedersen formulerer det.

[quote align="left" author="Ove Kaj Pedersen, professor på CBS"]Fra midt i 1960’erne havde socialpolitikken det formål at give den enkelte et godt og trygt liv uanset evner og fysisk formåen. Det formål er trådt i baggrunden.[/quote]

”Fra midt i 1960’erne havde socialpolitikken det formål at give den enkelte et godt og trygt liv uanset evner og fysisk formåen. Det formål er trådt i baggrunden. I dag kan filosofien opsummeres med sloganet: ”Det skal kunne betale sig at arbejde”. Det er ikke kun blå blok, som mener det. Det er også Socialdemokraterne,” siger han.

Svært at dokumentere

Ifølge velfærdsforsker ved Roskilde Universitet Bent Greve har socialområdet det vanskeligt i en moderne politisk virkelighed, der har ”mere fokus på økonomi end på livskvalitet”. 

”Det kræver en klar dokumentation for, at indsatserne giver effekter på længere sigt, hvis man skal overbevise Finansministeriet, som jo ikke har en tradition for at se på afledte effekter på længere sigt, men tværtimod tænker meget kortsigtet og budgetteknisk,” siger Bent Greve.

Modsat sundheds- og beskæftigelsesområdet, der har en lang tradition for cost-benefit-analyser, er socialpolitikken forholdsvis ny på området. For hvordan værdisætter man ti nye pladser på et opholdssted for småkriminelle unge med et hashmisbrug? Eller et nyt center for ordblinde på universitetet?

[quote align="right" author="Bent Greve, velfærdsforsker ved RUC"]Sociale investeringer – særligt i forhold til børn – vil på længere sigt give gode afkast, men det er meget, meget svært at beregne[/quote]

”Sociale investeringer – særligt i forhold til børn – vil på længere sigt give gode afkast, men det er meget, meget svært at beregne,” siger Bent Greve.

Er det strengt taget mere kompliceret at beregne den økonomiske effekt af sociale tiltag, end det er at forudsige, om folk falder ud af dagpengesystemet, eller om de får job, når man sænker kontanthjælpen? 

”Nej, det er det sådan set ikke. Men datagrundlaget i socialpolitikken er svagere. Vi registrerer for eksempel ikke folk med handicap, så man kan ikke bare slå op og se, hvor mange mennesker med handicap der er i beskæftigelse. Rene beskæftigelsesdata er trods alt stærkere, selv om der også er problemer med dem.”

98 kommuner til 40 blinde

Kommunalreformen fra 2007 bærer en stor del af skylden for socialpolitikkens mange mangler, mener adjunkt på VIA University College Finn Amby, der i foråret udgav bogen ”Målgruppen der forsvandt” om sammenhængen mellem handicap og beskæftigelse.

”Vi har spredt ansvaret ud på 98 kommuner, og det gør opgaven med at finde ud af, hvordan det går, meget svær,” siger han.

Eksempelvis er der i alt 40 helt blinde børn i den danske folkeskole. Der er ingen central myndighed til at indsamle erfaringer og udvikle pædagogikker – landets 98 kommuner arbejder hver for sig. Hvis en synshandicappet vil i gymnasiet, skal han eller hun endda aflevere sit hjælpeudstyr til kommunen og derefter søge om at få bevilget den samme type udstyr igen fra staten, fordi det er staten, der driver gymnasierne, mens kommunerne tager sig af folkeskolerne. Der er heller ingen støtte til blinde elever på ungdomsuddannelserne.

[graph title="Færre handicappede er i job" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: SFI 

Måske er det én af forklaringerne på, hvorfor kun halvdelen af alle blinde får en uddannelse efter folkeskolen, selv om uddannelse ifølge Dansk Blindesamfund er nøglen til at få blinde i arbejde.

”Hvis vi blinde skal biddrage med det, vi kan, skal vi have en uddannelse. Vi kan ikke blive ufaglærte. Vi kan jo ikke lige køre en lastbil,” siger Thorkild Olesen, der er formand for både Dansk Blindesamfund og Danske Handicaporganisationer.

Andre mennesker med handicap slås med samme problemer som de blinde, fortæller Finn Amby. Kun 43 pct. af de handicappede i Danmark har et arbejde – et fald fra 51 pct. i 2002 – og det viser, at samfundet ikke formår at inkludere mennesker med handicap på arbejdsmarkedet, mener han.

”Hvis beskæftigelse er løsningen på sociale problemer, har man i hvert fald ikke fundet løsningen for mennesker med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser. Der er ikke sket nogen ændring,” siger han. Se figur 2.

Der findes ingen officielle tal for, hvor mange danskere der har et handicap, men i den seneste SFI-spørgeskemaundersøgelse fra 2014 svarer 17 pct. af danskerne, at de har længerevarende helbredsproblemer eller handicap. Det svarer til 600.000 mennesker. 

Løber ikke efter bussen

Selv om det er besværligt at pendle de 15 kilometer fra hjemmet i Taarbæk til Vi Ses-butikken i centrum af København, er Hanne Olsen glad for, at hun ikke bare ligger hjemme på sofaen. Selv om man ikke kan se, kan man godt arbejde, mener hun, men det kræver, at arbejdsgiverne tager visse forholdsregler. I butikken er der talende computere og forstørrelsesapparater, og så er det vigtigt, at alle husker at lægge sakse og indpakningspapir tilbage på deres vante pladser, når de har været i brug.

”Alt tager jo lidt længere tid for os. Vi løber ikke efter bussen, og hvis jeg skynder mig for meget, vælter jeg tingene,” siger Hanne Olsen og smiler. 

”Man hører altid, at man skal være omstillingsparat. Det er vi nok ikke rigtig, men derfor kan vi nu godt have et arbejde.”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu