Brød bliver til øl bliver til brød

Det økologiske bageri Jalm&B har sammen med Carlsbergs bryggeri Jacobsen indgået en industriel symbiose, hvor de aftager hinandens restprodukter til at bage brød og brygge øl.

Jalm&B tænker cirkulært og har indledt en industriel
symbiose med Carlsbergs bryggeri Jacobsen ved at producere brød og øl på
hinandens restprodukter.
Jalm&B tænker cirkulært og har indledt en industriel symbiose med Carlsbergs bryggeri Jacobsen ved at producere brød og øl på hinandens restprodukter.Foto: Arthur Cammelbeeck
Mikkel Lind Sorgenfrey

MM Special: Nu ruller den cirkulære økonomi

  • En lang række store virksomheder er i gang med at udvikle cirkulære løsninger.
  • Den danske regering og EU har nye krav på vej om genbrug af materialer og design til adskillelse og videre anvendelse.
  • Cirkulær økonomi kræver nytænkning af design, forretningsmodeller, samarbejder på tværs af sektorer og inddragelse af forbrugere
  • Der er stadig lang vej, før de cirkulære initiativer kan opveje væksten i forbruget af materialer.

Nu ruller den cirkulære økonomi

Vi bruger afsindigt meget plastik

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Brød bliver til øl bliver til brød

Dansk svineproducent satser stort på bæredygtige larver

Den enes affald, den andens guld. Et samarbejde mellem det økologiske bageri Jalm&B og Carlsbergs bryggeri Jacobsen bruger brødrester til at brygge øl, mens restprodukter fra selvsamme øl bliver til brød. Et symbiotisk forhold mellem et bageri og et bryggeri, der fandt ud af, at de har mere til fælles, end man lige skulle tro.

Det begyndte med, at Jacobsen kontaktede Jalm&B og spurgte, om de ville være med i et bæredygtigt projekt ved at levere brødrester til produktion af en ny øl.

Martin Marko Hansen er marketing- og udviklingschef i Jalm&B og var med til at starte samarbejdet med Jacobsen op. Han fortæller om det første møde med bryggeriet, der skulle kigge på bageriets brød.

"Vi havde lige lavet et vildgærsbrød, og der brugte vi korn, mel, vand og en lille smule salt. På den anden side sad bryggeren, der bruger korn, vand og lidt gær. Pludselig kunne vi se, at vi deler håndværk og interesse for nogle typer råvarer," siger Martin Marko Hansen.

De fælles tanker blev til virkelighed, og Jacobsen begyndte at brygge øllen Brø&øl på Jalm&B’s brødrester. Siden fik bageriet mask, som er et almindeligt restprodukt fra ølproduktion, til at bage brød på. Men det er ikke stoppet dér.

Et cirkelformet ikkeøkologisk genbrugsbrød

Jacobsen havde sidste år en vinterøl på vej lavet på hasselnødder. Alexandra Bækgaard Carstensen er uddannet kok og Jalm&B’s brand-manager. Hun fortæller om den korte proces fra idé til handling.

"De stod tilbage med de her hasselnødder, hvor tanken kom op igen: Kan vi genbruge det her, frem for at det går til svinefoder?" siger Alexandra Bækgaard Carstensen, der besluttede, at de gerne ville undersøge, om de kunne lave et brød med hasselnødderne.

Et problem var, at selvom hasselnødderne var nøje udvalgt fra Jacobsens side, var de ikke økologiske. Dét ville stride imod bageriets økologiske dna, men smag og bæredygtighed endte med at veje tungest.

Hun skabte brødet, hvis øvrige ingredienser alle er økologiske, men som ikke kan kaldes økologisk, da hasselnødderne udgør mere end 10 procent.

Martin Marko Hansen påpeger, at samarbejdet også har smagsmæssige gevinster.

"Hasselnødder smager godt i sig selv, men hasselnødderne har ligget i øl og trukket smag, så vi har faktisk et produkt, som potentielt smager bedre, end det gjorde, inden det kom i den her øl. Ud over at hasselnødder er et luksuriøst og dyrt produkt, så vi, at vi rent smagsmæssigt kunne lave et brød, der smager endnu bedre, end vi ellers kunne," forklarer Martin Marko Hansen, der ikke mener, at man skal gå på kompromis med kvaliteten for at skabe bæredygtighed. Tværtimod.

"Hele vores værdigrundlag er at lave velsmagende produkter. Brødet er ikke sat i verden alene for at fortælle en god historie. Vi har lavet det, fordi vi synes, vi kunne lave et brød, der smager bedre," siger han.

Beviset kalder de for Genbrød, som er navnet på det lille mørke brød med den symbolske cirkulære form.

En gammel ide med ny energi

I Kalundborg ligger Dansk Symbiosecenter, som arbejder for at udbrede den cirkulære tænkning inden for industrielle symbioser, hvor forskellige producenter aftager hinandens affald. Ifølge centerleder Per Møller er den slags samarbejder ingen nyhed. Og så alligevel.

"Den her måde at arbejde på er ikke ny. Det er en gammel sag. Til gengæld er det nyt, at så store virksomheder får øjnene op for det. Det er netop, når de store virksomheder handler på det, at andre også tør gøre det," siger Per Møller, der mener, at symbiosen begynder med måden, man tænker på.

"Vejen til symbiose er netop, at man i første omgang afsætter sit affald som en ressource for siden at lade det vokse til en egentlig symbiose. Men det er selve tænkningen, der gør, at man får skabt symbiosen. Vores vision er, at industriel symbiose skal være en naturlig forretningsmodel fremover. Vi smider da ikke noget ud. Det giver ikke mening, og det er ikke smart forretning. Hvis man kan få det mindset ind, så vil man da helt naturligt finde hinanden, ligesom med Jacobsen og Jalm&B," siger han.

Ifølge centerlederen i Dansk Symbiosecenter rammer Jalm&B’s nye brød plet i en tid, hvor fortællingen om bæredygtighed er afgørende for de fleste.

"Vi ser, at kunderne efterspørger bæredygtighed. Borgerne giver deres mening til kende. Det er med til at påvirke de store virksomheder til at tage den nye dagsorden alvorligt, og det er mere tydeligt nu. Det er faktisk en god forretning at skille sig ud, når man brander sine produkter på den her ansvarsbevidste måde," siger Per Møller.

Et lærerigt samarbejde

Noget af det, der karakteriserer forsøgene udi cirkulær økonomi, er, at det for mange virksomheder føles helt uprøvet. Der findes ingen manual. Sådan var det også for Jalm&B, fortæller Martin Marko Hansen.

"Hvordan får vi leveret de her ting? Hvordan får vi styr på, hvad der er af råvarer? Vi har bevæget os ud i et logistisk system, som i virkeligheden ikke eksisterer endnu. Vi vidste ikke, hvor det skulle ende henne. Vi vidste bare, vi ville lave det. Det har været meget håndholdt," siger Martin Marko Hansen om en proces fyldt med uafklarede spørgsmål. Til gengæld har samarbejdet givet meget mere end blot en øl og et brød.

"Der har været en høj grad af innovation og udvikling ved, at vi er gået sammen med en anden producent og sammen med deres håndværker kigget på to forskellige typer af håndværk, brygger og bager, for i fællesskab at udvikle, tale smag, fælles værdier og de områder, hvor man sammen kan lave noget, der kan smage bedre. Sådan gentænker vi hele måden at producere på, og vi har fået øjnene op for at tænke i andre brancher, og der kan altså opstå rigtig mange synergier den vej igennem," siger Martin Marko Hansen.

Ud over at det har skabt innovation og udvikling i virksomheden, så giver aspektet om at drive ansvarlig forretning ganske enkelt god mening for Jalm&B. Deres erfaring har indtil videre endda bevist, at det godt kan betale sig.

"Vi er med til at tage et ansvar, og vi er med til at skabe en større interesse for bæredygtighed inden for fødevarebranchen. Samtidig har det vist sig, at det er muligt at sælge produktet," siger Martin Marko Hansen.

Det handler om overlevelse

Lige nu handler det om produktudvikling og kreativ innovation, men hos Dansk Symbiosecenter er holdningen også, at det i en stadig mere konkurrencepræget verden vil komme til at handle om overlevelse.

"Det handler i bund og grund om at blive mere ressourceeffektiv. Hvis ikke du forstår i tide at lade cirkulær økonomi indgå i din virksomhed i et eller andet omfang, så er jeg overbevist om, at du ikke overlever," siger centerleder Per Møller.

Samarbejdet mellem Jacobsen og Jalm&B er da heller ikke nogen engangsforestilling. Symbiosen fortsætter, og de to virksomheder har allerede flere planer for fremtiden.

"Vi har en løbende dialog med Jacobsen, for nu kan vi jo se, at der er muligheder i, at vi har kunnet lave et brød, der smager godt. Lige efter påske skal vi mødes, bryggerne og bagerne, til en kreativ workshop," siger Martin Marko Hansen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu