Chefens fordomme gør ham blind for de gode ideer

De gode ideer og kreative input, som danske virksomheder skal leve højt på, kan i værste fald ende med at blive fejet af bordet, længe inden de er blevet analyseret og taget alvorligt. Et studie fra den amerikanske business school Wharton afslører, at vi er tilbøjelige til at fravælge det kreative, når vi bliver udsat for situationer og tilstande, der rummer en vis usikkerhed.

Ifølge forskerne risikerer virksomhederne at spænde ben for sig selv og blive innovationsblinde netop i krisetider, hvor deres behov for nye ideer eller smartere arbejdsmetoder er allerstørst. Det rummer historien allerede adskillige kendte eksempler på. Forskningsafdelingen i den verdenskendte virksomhed Kodak, der producerer kameraer og fototilbehør, opfandt den første udgave af digitalkameraet i 1975, men forfulgte aldrig det store potentiale, og Kodak måtte i stedet se konkurrenten Sony tage teten i kameraets digitale revolution. 

På samme måde gik det galt for Xerox, verdens største leverandør af fotokopimaskiner. Xerox udviklede oprindeligt verdens første pc, men virksomheden investerede ikke tilstrækkeligt i teknologien og måtte derfor se Steve Jobs og Apple træde ind og overtage scenen som den helt store spiller i pc’ens videre udvikling.

Forskerne fra Wharton Business School mener, at vi som mennesker kan have hang til at fravælge det kreative og opfindsomme uden at erkende, at vi gør det, fordi vi egentlig har en dybereliggende fordom over for kreativitet og innovation. Deres undersøgelse afslører, at ledere og beslutningstagere bliver blinde over for de kreative ideer, der allerede findes i deres organisation, og altså undlader at profitere på dem, hvis de uden at vide af det bærer på en modstand over for kreativ udfoldelse.

Så hvis chefen bliver ved at opleve sin organisation som ideforladt og ude af stand til at tænke ud af boksen, så kan det ifølge studiet skyldes hans egne fordomme over for kreativitet. Den situation kan lederen kun vende, hvis han erkender sin egen rolle som show stopper og forstår, at det kan være forklaringen på, at virksomheden ikke oplever sig selv som innovativ og ideskabende.

Studiets konklusioner er opsigtsvækkende, fordi de tager fat i et misforhold, der handler om, at vi muligvis kæmper med en indbygget fordom over for forandringen – selv om vi erklærer os som fortalere for innovation. Forskerholdet bag studiet konstaterede nemlig, at deltagerne i forskningsprojektet indledningsvist var positive over for kreativitet og nytænkning. Det ændrede sig dog, når deltagerne blev udsat for de øvelser, forskerne havde konstrueret til undersøgelsen. I de tilfælde, hvor forskerne manipulerede en grad af usikkerhed ind i øvelserne, udviste deltagerne en mere afvisende adfærd over for nytænkning og kreative ideer.

Ønsker en organisation at undgå, at de gode ideer går tabt og innovationen kvæles, kan den gøre som it-virksomheden Rite-Solutions fra Rhode Island, mener den amerikanske ledelsesekspert og blogger David Burkus.

Han beskriver, hvordan Rite-Solutions med stor succes har udviklet et forum på firmaets intranet, hvor medarbejdere på alle niveauer frit kan fremlægge deres ideer og input. Ideer, der kan være med til at sikre virksomhedens fortsatte indtjening og i sidste ende eksistens.

Rite-Solutions konstaterede, at firmaets ideforum i løbet af sit første leveår stod for 50 pct. af firmaets nye vækstinitiativer. Samtidig var der skabt grobund for en virksomhedskultur, hvor ideerne kunne få frit løb bredt i organisationen og i højere udstrækning blive identificeret og videreudviklet.

Kilde:

“The Bias Against Creativity - Why People Desire but Reject Creative Ideas”, University of Pennsylvania, 2012.

“Innovation Isn’t an Idea Problem” David Burkus, Harvard Business Review, 23. juli 2013.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu