Det er ikke kun ex-Beatle sir Paul McCartney, der signalerer evergreen på årets Roskilde Festival. Også festivalen i sig selv er grønnere end nogen sinde og har indgået et ambitiøst partnerskab med forskere fra CBS, der kan give genlyd i den globale klimakamp. Forskningsprojektet, der bærer titlen Fra Rio til Roskilde, skal afkode, hvad der kan få forbrugere til at træffe bæredygtige valg. Og det er ifølge professor Esben Rahbek Gjerdrum Pedersen, direktør for Center for Coporate Social Responsibillity på CBS, en helt nødvendig, men overset betingelse for grøn omstilling.
”Det hjælper ikke, at man er i stand til at udvikle bæredygtige løsninger, hvis der ikke er nogen, som frivilligt gider at bruge dem,” siger Esben Rahbek Gjerdrum Pedersen.
Han vil sammen med forskningskolleger fra CBS og Aalborg Universitet, innovative virksomheder som Grundfos og Rockwool og en hær af frivillige gøre festivalen til verdens største laboratorium for motivation af bæredygtig adfærd. Projektet opnår stor anerkendelse fra en af verdens fremmeste energiforskere, professor og centerleder ved Center for Energiteknologier (CET) på Aarhus Universitet Benjamin Sovacool.
"Klimakampen er i dag alt for teknologifikseret. Det her projekt vil kunne levere værdifuld, ny information om hvordan de mennesker, der skal anvende teknologien, tænker og vælger,” siger Sovacool.