Demokratiske virksomheder er som skabt til Generation Z

Demokratiske virksomheder er ikke noget nyt fænomen i Danmark. Alligevel aner ingen, hvor udbredte de er. Ny tænketank skal afdække omfanget af virksomhedsformen, der ifølge forskningen er mere stabil og kan skabe højere produktivitet.

Laura Ellemann-Jensen

Det er både meget gammeldags og meget moderne.

Demokratiske virksomheder, dvs. virksomheder med et bredt og inkluderende ejerskab og en demokratisk kontrol af beslutningsprocesserne, har eksisteret i Danmark i århundreder, men der er ingen der ved, præcis hvor udbredte de er.

Det skal Tænketanken Demokratisk Erhverv nu forsøge at kortlægge.  Tænketanken, der blev stiftet i foråret af blandt andre Arla, Coop og Thise Mejeri, har samtidig til opgave at udbrede kendskabet til den demokratiske virksomhedsdrift i Danmark.

”Når iværksættere søger information hos eksempelvis Erhvervsstyrelsen om, hvordan man etablerer virksomhed, så er den demokratiske model ikke en del af vejledningen,” forklarer udviklingsdirektør i Tænketanken Demokratisk Erhverv, Magnus Skovrind Pedersen.

I stedet går den umiddelbare vejledning på, hvordan man etablerer et anpartsselskab (ApS), aktieselskab (A/S), interessentselskab (I/S) eller et iværksætterselskab (IVS). Hvis man vil vide mere om demokratiske virksomhedsformer som foreninger (F.M.B.A.) eller andelsselskaber (A.M.B.A), skal man klikke sig dybere ind på vejledningssiderne.

Og det er ifølge Magnus Skovrind Pedersen nærmest dumt, fordi fordelene ved demokratiske virksomhedsformer er mange. Arla og Danish Crown, der begge er producentejede kooperativer, har f.eks. vist sig stærke udi eksport. Coop, som er forbrugerejet med pt. 1,7 millioner medlemmer, har overlevet storcentrenes indtog og har en enorm rækkevidde ud i landet.

”Vi vil selvfølgelig gerne have opmærksomheden rettet hen mod de demokratiske erhverv. Det giver mening, når man ser på, hvordan virksomhederne klarer sig,” siger Magnus Skovrind Pedersen.

Helt lige løn

Den medarbejderejede virksomhed er den mindst udbredte type. Det er til gengæld den mest undersøgte type. Og her tyder forskning på, at de virksomheder ofte er meget stabile og produktive.

Konsulentvirksomheden Analyse & Tal, der blev etableret i 2012, er en sådan virksomhed. I dag er der 13 fuldtidsansatte, der alle er medejere af virksomheden.

Hos Analyse & Tal gælder nogle ganske særlige arbejdsvilkår, som man ikke finder mange steder. Alle tjener nøjagtigt det samme i løn, og der er ingen ledere. Man fejrer succeser som en fælles gevinst og ikke som en individuel præstation, og så tillader man sig at sige nej til opgaver, hvis de strider mod virksomhedens udgangspunkt, som er at arbejde for et mere retfærdigt og demokratisk samfund.

Pia Bang Jensen er en af de fem stiftere, der for seks år siden satte sig for at etablere en virksomheden, hvor indstillingen til ledelse og motivation er radikalt anderledes end den gængse i dansk erhvervsliv.

”Vi havde alle været ansat i andre virksomheder, og vi syntes ikke, at den hierarkiske form var tiltalende,” forklarer Pia Bang Jensen om baggrunden for virksomhedsmodellen.

Lønnen er gledet helt ud af den daglige snak, og motivationen bliver fundet i den fælles bedrift.

”Hvis vi skal have mere i løn, så kræver det, at vi er enige om det – og at der er penge til det. Men det er ikke det, der driver os,” siger Pia Bang Jensen, der i sin tid også manglede vejledning i at oprette den medarbejderejede virksomhed.

”Det er ikke lige det første, rådgiverne anbefaler en. De går mere den sædvanlige ApS-vej”.

Momentum i tiden

Men faktisk vurderes den demokratiske virksomhedsform til at have momentum netop nu.

Nicklas Larsen er forsker og medlemsansvarlig rådgiver hos Instituttet for Fremtidsforskning, der snart bliver 50 år og selv er en medlemsejet organisation.

Han arbejder strategisk for store virksomheder og organisationer med at reducere usikkerhed og kompleksitet omkring fremtiden, og han mener, at den kommende arbejdsstyrke er gjort af et andet stof, hvilket kommer til at ændre vilkårene for både ansatte og ledelserne:

”Der vil komme en fornyet interesse for området, fordi tidens arbejdsstyrke i højere grad søger mening og selvrealisering ved arbejde end blot arbejde for indtjeningens skyld. På den vis er vi i højere grad blevet forbrugere af arbejdspladsen,” siger Nicklas Larsen.

”Det er vigtigt at fremhæve, at det ikke kun er de yngre generationer, der har høje krav til arbejdspladsen; det er også de ældre medarbejdere, der vil have bedst mulige vilkår og en mere demokratisk arbejdsplads.”

Organisationer skal derfor gå fra at være steder, hvor man er nødt til at arbejde, til at være steder, hvor man ønsker at arbejde.

”Et øget fokus på den samlede medarbejderoplevelse kræver, at organisationer ændrer fokus fra at strømline arbejdsprocesser med effektivisering for øje til at lægge mere vægt på, hvordan arbejdsprocesserne forbedrer medarbejderoplevelsen, indflydelsen og tilhørsforholdet,” siger Nicklas Larsen og drager en parallel til tidens fokus på bæredygtighed og socialt ansvar.

For fremtidsforskeren er det tydeligt, at det kommer til at have stor betydning på arbejdsmarkedet. Der er, mener han, en svækket tillid til traditionelle institutioner. Men tillid er limen, der binder samfundet sammen, og folk vil reagere på, at tilliden til politikere, medier, banker og medborgere forsvinder.

”Derfor vil vi måske se alternative organiseringsstrukturer blomstre op, som er konsensusbaserede og søger at have positiv indflydelse og indvirkning på samfundet”.

Det er Marianne Levinsen, forskningschef hos Center for Fremtidsforskning, enig i. Til daglig holder hun oplæg for både offentlige instanser og private organisationer om de yngre generationer, og hvordan de gebærder sig på arbejdsmarkedet.

”Generation Z (’digitalt indfødte’ født efter 1995, red.) kommer til at ændre hele arbejdskulturen lige om lidt. De går ekstremt meget op i fællesskaber og motiveres i høj grad af det og af, at deres værdier bliver overholdt,” fortæller hun.

Netop derfor ser hun demokratiske virksomhedsformer som et svar på den kommende arbejdsstyrke:

”Her kan de få indflydelse på det hele, og de kan sikre sig, at virksomheden arbejder for et sæt værdier, der stemmer overens med deres egne. Rekrutteringsmæssigt tror jeg, at det bliver et stærkt kort fremover – søg job hos os, og få indflydelse!”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu