Nyt Job til  
Camilla Kjems

Den bornholmske havfrue vender hjem

Camilla Kjems skal først og fremmest sikre, at TV 2/Bornholm fortsat er øboernes suverænt foretrukne medieplatform i en tid med store digitale forandringer og nye medievaner.

Foto: Aller Media
Torben K. Andersen

Om

Hvem?
Camilla Kjems

Hvilket job?
Administrerende direktør for TV 2/Bornholm

Hvorfra?
Mediechef i Aller Media

”Siden jeg var helt ung, har jeg slået flikflak i de bornholmske klitter, klatret på klipper og boltret mig så naturligt i havet, at jeg har tænkt, jeg burde være født som en havfrue.”

Sådan omtaler Camilla Kjems sig selv på sin hjemmeside, hvor hun guider til både lederskab og et mere spirituelt liv.

Nu får hun endnu bedre mulighed for at flikflakke, klatre og lege havfrue, når hun efter sommerferien vender tilbage til sin elskede fødeø for at begynde i sit nye job som administrerende direktør for TV 2/Bornholm.

Hun afløser Jan Jørgensen i direktørstolen, når han efter sommerferien går på pension efter 28 år på posten.

Camilla Kjems ved, hvad hun går ind til. Hun kommer med en solid ledelseserfaring i mediebranchen i sin livsbagage og blev for et par år siden kåret som Årets Leder i medie- og kommunikationsbranchen.

Den ledererfaring får hun brug for. Hun skal først og fremmest sikre, at tv-stationen fortsat er bornholmernes foretrukne medieplatform. Den førerposition sidder TV 2/Bornholm ganske tungt på i dag. På tværs af både køn og aldersgrupper er TV 2/Bornholm det største medie på øen foran andre medier som Bornholms Tidende. 

Blå bog

Baggrund

  • 2019-: Mediechef i Aller Media
  • 2011-2019: Chefredaktør for Femina
  • 2004-2008: Chefredaktør og redaktionschef i Aller Press
  • 2001-2004: Journalist og redaktionschef på Oestrogen.dk
  • Forfatter og foredragsholder

Uddannelse

  • Bachelor i retorik, Københavns Universitet, 2003.

Men der er faresignaler. Antallet af seere på stationens flow-tv falder år efter år. Færre ser stationens nyheder klokken 19.30. Derfor skal der flyttes ressourcer fra flow-tv til de digitale platforme.

Antallet af besøg på TV 2/Bornholms websider ser dog ud til at have fundet et nogenlunde stabilt leje de senere år, hvis man lige ser bort fra 2021, hvor interessen for at læse lokale nyheder om corona boomede. Og en af stationens styrker er, at den har fat i næsten halvdelen af de bornholmske unge på web i løbet af en uge.

Når Camilla Kjems skal stå i spidsen for den digitale forandring, kommer hun til at styre efter tv-stationens fem strategiske ledestjerner: Relevans, Fællesskab, Tilgængelighed, Bæredygtighed og Trivsel.

Bag disse ledestjerner gemmer der sig – udover en kritisk og konstruktiv journalistik – en række visioner om at styrke bornholmernes deltagelse og engagement i lokale fællesskaber og være til stede på de platforme, som bornholmerne bruger.

Et af de allerførste spørgsmål fra tv-stationens egen studievært til den nyudnævnte direktør var da også meget karakteristisk, om hun nu var en fuldblodsbornholmer og flyttede tilbage til øen fra København.

Det kunne Camilla Kjems svare bekræftende ja til.

Omtalte personer

Camilla Kjems

Kommende direktør, TV 2/Bornholm (1/9), afgående mediechef, Aller Media, forfatter
BA i retorik (Københavns Uni. 2003)


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu