Digital startup vil demokratisere lobbyismen

Et par unge iværksættere har sat sig for at skubbe til hele lobbydisciplinen med verdens første digitale lobbyplatform. Ulobby skal gøre det lettere at få overblik over lovgivningsprocessen, så selv små organisationer kan folde sig ud som professionelle lobbyister. Men også de store er interesserede.
Andreas Baumann

Politisk interessevaretagelse skal ikke kun være for store erhvervsorganisationer, rige virksomheder og magtfulde ngo’er. Lobbyisme skal være for alle med en sag på hjerte og gode argumenter på hånden. Det mener de to unge iværksættere bag den digitale startup-virksomhed Ulobby, der er verdens første digitale lobbyplatform, som automatisk indsamler data om den politiske beslutningsproces og gør det mere overskueligt og effektivt at styre en ellers omsonst lobbyindsats.

Virksomheden er kun et halvt år gammel. Ideen bag lidt over et år. Og platformen er stadig under udvikling, men bliver lanceret i en testversion her i løbet af januar i et partnerskab med en lille håndfuld udvalgte danske organisationer, der spænder fra den lille medlemsorganisation Ordblinde/Dysleksiforeningen til mastodonten Dansk Erhverv. Interessen for den digitale lobbyplatform er stor, og de to iværksættere har hele efteråret haft rygende travlt med at udvikle forretningen for både at kunne følge med den voksende eksterne efterspørgsel og deres egne høje ambitioner.

”Det her kommer til at forandre den måde, lobbybranchen fungerer på. Vores platform skal gøre det håndgribeligt for alle, fra den lille fodboldklub til den store virksomhed, hvordan man arbejder professionelt med lobbyisme. Det er derfor, at vores mantra er, at lobbyisme skal være for alle,” siger Anders Kopp Jensen, der er lobbyismeeksperten i iværksætterduoen bag Ulobby.

På virksomhedens website kan man læse, at god lobbyisme ikke handler om ressourcer, men om data. Og det er netop det, der er den grundlæggende ide bag Ulobby og årsagen til, at lobbyisme med lidt digitalt snilde også kan blive tilgængelig for selv små foreninger, der ikke tidligere har kastet sig ud i en aktiv lobbyindsats, fortæller de to iværksættere, da Mandag Morgen møder dem kort før jul på et kontorfællesskab for iværksættere på Frederiksberg.

En platform for lobbyister

Ulobby er et startup etableret af Anders Kopp Jensen og Bertel Torp i 2016. Sammen er de i gang med at udvikle en platform, der giver alle mulighed for at arbejde professionelt med lobbyisme.

Platformen er onlinebaseret og giver adgang til et skræddersyet dashboard med information om folketingets politikere og al deres kommunikation. Og samtidig gør Ulobby det muligt at koordinere og planlægge en lobbyindsats på tværs i en organisation. Det overflødiggør lange planer og beskrivelser i Excel, PowerPoint og Word, for man styrer hele lobbyindsatsen via platformen.

Kilde: www.ulobby.dk

I et glasindespærret mødelokale i midten af kontorfællesskabet kører snakken lystigt om lobbyisme, data og digitale forretningsperspektiver for Ulobby i godt en times tid, selv om de to iværksættere ikke har sovet så meget den seneste tid på grund af travlhed. Entusiasmen er stor. Og det samme er arbejdspresset.

”Lige nu er det lange nætter og masser af programmering. Det er virkelig crunch-time. Og det er også derfor, jeg ser lidt træt ud,” siger den anden halvdel af iværksætterduoen, Bertel Torp, som står for programmering af lobbyplatformen.

Kundekontakten står Anders Kopp Jensen for. Og den er der kommet meget af, siden de for et lille års tid siden lagde de første planer om lobbyplatformen ud på deres hjemmeside med en opfordring til interesserede om at kontakte dem for et potentielt samarbejde. Siden har hundredvis af virksomheder kontaktet Ulobby. Mange flere, end iværksætterne kan håndtere. Investorer står også på spring. To tilbud om at købe sig ind i virksomheden, har Anders og Bertel modtaget og afslået. Og en stor europæisk venturekapitalfond følger virksomheden tæt. Det viser alt sammen, at der er brug for et værktøj som Ulobby, siger Anders Kopp Jensen.

”Der er efterhånden rigtig mange mennesker i alle mulige virksomheder og foreninger, der arbejder med lobbyisme. Og det her er et værktøj for alle, som gerne vil have mulighed for at arbejde systematisk og professionelt med deres lobbyindsats, så det ikke bare er noget, der er forbeholdt folk med slips, som sender dig dyre regninger,” siger han.

En frustreret lobbyist

Efter studierne i statskundskab har Anders Kopp Jensen selv i ca. 7 år været en af de slipseklædte konsulenter og arbejdet som professionel lobbyist bl.a. for nogle af de største internationale lobbybureauer. Og det var erfaringen fra det arbejde og de akkumulerede frustrationer over, at der ikke findes et ordentligt værktøj til at strukturere lobbyarbejdet og hitte rede i det ofte uoverskuelige virvar af politisk information, der gav ham ideen til Ulobby.

”Man bruger ret meget tid som lobbyist på at finde selv helt basale informationer, som man har brug for. F.eks. info om, hvilke politikere der er relevante at kontakte, hvor deres valgkredse er, hvad de har udtalt sig om osv. Og derfor har tænkte jeg, at man burde kunne automatisere noget af alt det arbejde,” siger han.

Ved at bruge platformen til at få overblik over informationsvirvaret i stedet for selv at indhente al informationen på traditionel vis kan man som lobbyist typisk spare ca. 20 pct. af sin arbejdstid, viser virksomhedens foreløbige tests.

”De 20 pct. ekstra tid kan man jo bruge på at tænke sig bedre om. Eller man kan spare penge,” foreslår Anders Kopp Jensen og fortsætter fortællingen om, hvordan han kom på ideen.

”Så jeg lavede en skitse over, hvilke værktøjer jeg gerne ville samle. Og så spurgte jeg Bertel, om han kunne lave sådan en platform,” siger Anders og kigger så over på makkeren Bertel Torp, der godt nok er programmøren bag Ulobby, men ligesom Anders også en stor politisk nørd, som de selv udtrykker det.

”Dengang sad jeg og arbejdede med it-udvikling for et apotek, og når jeg stemplede ud, gik jeg hjem og nørdede med politik i min fritid. I 10 år eller sådan noget har jeg på hobbyplan skrabet data fra politikeres hjemmesider eksempelvis før og efter et valg for at se på, om der er nogle løfter, de hiver i land på. Det har altid bare været en hobby. Men så kom Anders med den her ide om at starte en forretning, og den var jeg med på, og jeg mente også, at vi kunne have endnu større ambitioner,” siger Bertel Torp.

Han begiver sig ud i en lang forklaring om mulighederne i opinion mining, der gennem analyse af store mængder af tekst meget tidligt kan måle ændringer i populariteten for et givent produkt. Det samme kan bruges om politiske ideer eller forslag, og hvis man gør det rigtigt, kan man før alle andre få en indikation om, hvorvidt den politiske modstand mod eksempelvis efterlønnen er ved at vende.

”Det handler om at bruge data til at forudse politikeres reaktionsmønstre. Det er der enormt potentiale i for en lobbyist at kunne se, hvad det er for nogle ord, der gør, at politikere reagerer sådan og sådan, og hvordan det kan bringes i spil i en politisk debat. Det er noget, vi gerne vil integrere i platformen,” supplerer Anders Kopp Jensen.

Men lige nu er det den grundlæggende udvikling af platformen, der tager al deres tid. I sommer sagde Bertel sit job i apoteket op og begyndte at arbejde fuld tid med at programmere Ulobby-platformen. Og de seneste par måneder har både Anders og Bertel arbejdet intensivt med programmering, kundekontakt og kontraktforhandlinger med mulige samarbejdspartnere frem mod årsskiftet, som markerer begyndelsen til et vigtigt næste skridt for startup-virksomheden, fordi platformen her i januar for første gang skal ud og afprøves af nogle kunder.

Det største og mest centrale samarbejde er med Dansk Erhverv, som er en af landets største interesseorganisationer og repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer. Samarbejdet er planlagt til at vare i 2 år, og det skal bruges til at crash-teste Ulobby-platformen på alle leder og kanter og derpå udvikle den, så den bliver til størst mulig nytte for Dansk Erhvervs mange lobbyister og konsulenter.

”Vi er interesserede i, at tingene går i stykker hurtigt, for så ved vi, hvad der ikke holder, og så kan vi fokusere på at gøre det bedre,” siger Bertel Torp.

Ordblinde lobbyister

Ulobby vil også gerne være noget for de små og mindre lobbyerfarne organisationer. Så iværksætterne har indledt et pro bono-samarbejde med tre små foreninger. En af dem, som derfor får glæde af Ulobby her i det nye år, er Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark, der arbejder på at få politisk opbakning til et forsøg om at indføre såkaldte dysleksivenlige skoler.

Inspirationen er hentet fra Norge og England, som i flere år har arbejdet med konceptet, der går ud på at skabe inkluderende læringsmiljøer for ordblinde. Erfaringerne peger på, at skoler som systematisk arbejder med kriterierne for at være en dysleksivenlig skole, er gode skoler for alle skolens elever, fortæller koordinator i foreningen Karen Bangert.

”Vi får mange flere henvendelser, end vi kan håndtere, og derfor vil vi gerne ligesom i Norge og England ud på nogle skoler og intensivt arbejde med at gøre hele folkeskolen bedre til at håndtere ordblindhed og skabe mere inkluderende læringsmiljøer. De kalder det dysleksivenlige skoler, og det vil vi gerne have ressourcer og politisk opbakning til også at afprøve i Danmark,” siger hun

Men med kun to fastansatte og omkring 30 frivillige rådgivere mangler der i den grad ressourcer til at få projektet op at stå og gøre danske folkeskoler mere venlige over for ordblinde. Derfor har foreningen med hjælp fra Ulobby nu kastet sig ud som lobbyister.

”Vi har ikke den store erfaring med lobbyarbejde. Og vi har aldrig tænkt på, at det var en vej at gå for sådanne projekter. Der har vi tidligere mere forsøgt os med fundraising. Men vi har behov for flere ressourcer, så vi som forening kan være med til at forbedre samarbejdet mellem skole og hjem. Så lige nu er vi gået i gang med at analysere situationen og udvikle en projektplan, og så skal vi i gang med at kontakte politikere i løbet af det nye år. Og der kommer Ulobby til at spille en rolle for os,” siger Karen Bangert.

Anders Kopp Jensen fra Ulobby siger, at mange små foreninger desværre afholder sig fra at forsøge sig som lobbyister, fordi de enten synes, at det er for uoverskueligt og komplekst at forsøge. Eller simpelthen fordi det er for dyrt.

”Hvis man skal i gang med lobbyisme for første gang, så bliver man ofte nødt til at have nogen til at oversætte det for sig – altså professionelle konsulenter. Og de koster måske 2.000 kr. i timen. Så adgangsbarrieren for at bedrive god lobbyisme er meget høj, og det er der, vi mener, at vi kan sænke den barriere og gøre det meget mere enkelt for alle at få overblik over, hvad de skal gøre,” siger Anders Kopp Jensen.

Mange mennesker opfatter måske også lobbyisme som et lidt gedulgt foretagende, godt hjulpet på vej af tv-fiktion som “House of Cards”, hvor folk i sorte jakkesæt og lommerne fulde af penge og et lidt for nært forhold til magthaverne afpresser, bestikker eller lokker politikere i demokratisk fordærv. Men det er en Hollywood-fremstilling af arbejdet, som langt hen ad vejen er et rugbrødsarbejde, hvor man researcher og sorterer irrelevant information væk fra den relevante.

”Jeg tror, at vores platform kan være med til at give hele lobbydisciplinen et boost, som gør det meget mere transparent og jordnært, hvad det hele handler om. Det kan måske være med til at fjerne den der aura af mystik og House of Cards-drama, som folk forbinder med lobbyisme, men som er meget langt fra sandheden,” siger Anders Kopp Jensen.

Men for Ordblindeforeningen virker det stadig lidt uvant, at betegne sig som fuldblodslobbyister.

”Det lyder lidt forkert at kalde os lobbyister, synes jeg. Men det er jo rigtig nok, at vi arbejder med interessevaretagelse på vores medlemmers vegne,” siger Karen Bangert.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu