Techtendenser af 
Peter Hesseldahl

Digitale tjenester fra det offentlige udfordrer hver femte dansker

Over 20 procent af danskerne er ”digitalt udfordrede”. De har svært ved at bruge digitale selvbetjeningsløsninger og er afhængige af hjælp fra familie og venner. Men de ofte uformelle løsninger er på kanten af loven og viser, at behovet for digital inklusion fortsat er stort.

Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

De fleste kender situationen: En ældre slægtning beder udmattet om hjælp til at finde vej gennem et eller andet offentligt system online. Man aner, at der forud er gået timer i frustration foran skærmen. Sommetider er problemet måske bare en eller anden lille detalje. Andre gange må man også selv give fortabt, målløs over, hvor umuligt systemet er skruet sammen. 

Det er ikke nemt at blive gammel. Slet ikke i verdens mest digitaliserede samfund. Mange ældre kæmper i forvejen for at komme igennem hverdagen med alderens svagheder og sygdom – og måske endda også med en ægtefælle, der kræver pleje. For mange gør det bestemt ikke sagen lettere, at det offentlige insisterer på, at kontakten til systemet skal være så digital som mulig. 

Digital selvbetjening, e-Boks og MitID gør det i princippet nemt, effektivt og fleksibelt at klare kontakten til det offentlige – hvis man da kan finde ud af det. Men det er der desværre ganske mange, der ikke kan.




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu