Dramatisk opgør om blå skattereform venter

Skattereformen kan blive knald eller fald for Venstre og Lars Løkke Rasmussen. De tre blå partiledere har brugt de seneste måneder på at promovere deres ofte modsatrettede krav og ikke på at tale sig nærmere hinanden. Kravene er dyre – og pengene få.

Lederne for de tre blå støttepartier, Kristian Thulesen Dahl, Anders Samuelsen og Søren Pape har en ting til fælles. De har alle tre gjort det sværere for finansminister Claus Hjort Frederiksen og statsminister Lars Løkke Rasmussen at forhandle efterårets store skattereform.

Thulesen Dahl har igen og igen sat spørgsmålstegn ved, om der er råd til at lette skatten. Skulle der være nogle penge ’tilovers’, vil han hellere investere i velfærden. I modsatte ende står Anders Samuelsen med en højt hævet fane og kæmper for lettelser af særligt topskatten. Og så er der de konservatives Søren Pape, der gerne vil sænke boligskatterne, og lige netop det er meget, meget dyrt.

Mere forskellige kan de blå partiledere nærmest ikke være. Skat kunne ellers være lige netop det emne, der samler de fire blå partier. Selv om netop skat har betydning for alle danskere, så er det et af de områder, hvor partierne oftest samles i blokkene, når de skal gennemføre reformer. En gennemgang af de i alt 8 skattereformer siden den konservative Poul Schlüters store reform i 1987 viser, at de fem er gennemført som ren blokpolitik. Det er tre blå og to rent røde reformer. Schlüters egen store reform, der blev startskuddet til den reformbølge, der har præget skatteområdet lige siden, blev vedtaget af et bredt flertal, ligesom den seneste reform under Helle Thorning-Schmidt. Men de to store reformer er faktisk undtagelserne. Skattepolitik er som oftest blokpolitik. Se figur 1.[graph title="Blokkene står bag skattereformer" align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/08/JRE_Blokkene-staar-bag-skattereformer.png" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/08/JRE_Blokkene-staar-bag-skattereformer.png" caption="Figur 1" text="Skattereformer er oftere blokpolitik end samarbejde mellem de vigtigste partier fra begge sider af salen. Undtagelserne er Schlüters store reform i 1987 og Thorning-Schmidts fra 2012.
" ]Kilde: Skatteministeriet: “Skattereformer og skatteomlægninger siden 1987” og Mandag Morgen.[/graph]

Login