Eksportens topchefer har globalt dna

Dygtig ledelse er afgørende for, at en virksomhed får global succes på eksportmarkederne. Derfor har Mandag Morgen bedt landets førende headhuntere og ledelseseksperter om at analysere topcheferne i de 30 danske eksportvirksomheder, der er udvalgt som forbilleder i Danmarks Eksportkanon. Vi tegner toplederens dna-kort med i alt 11 vigtige karakteristika og portrætterer fem kendte og mindre kendte topledere, som ifølge headhunterne hver repræsenterer en af fem arketyper: Den modige, Den engagerede, Strategen, Den innovative og Den eksekverende. Headhunterne peger bl.a. på internationalt udsyn, mod til at skifte retning i en fart og næse for innovation som nogle fælles træk og karakteristika hos topcheferne i de mest succesfulde danske virksomheder.

De 30 topchefer i spidsen for eksportsucceserne i Danmarks Eksportkanon har ligesom de virksomheder, de står i spidsen for, både større netværk og erfaring i udlandet end deres kolleger i Danmark, der kun sælger på det danske marked.

Eksportkanonens 30 topledere deler en professionel dna-profil, hvor det internationale fokus fylder langt mere end det danske, viser en kortlægning af deres kompetencer og karakteristika, som Mandag Morgen har lavet i samarbejde med en række af landets førende headhuntere og ledelseseksperter. Se tekstboks.

Typisk har topcheferne boet i mindst et par lande ud over Danmark, og ofte lå det ene land uden for Europa. Det gælder for en bred vifte af dem – fra ISS’ adm. direktør, Jeff Gravenhorst, der tidligere har boet i både Storbritannien og USA, inden han kom til den engelske afdeling af ISS i 2002, til Danske Commodities’ adm. direktør Torben Nordal Clausen, der har boet og arbejdet i så forskellige markeder som Belgien, Malaysia og Australien.

Login