Elbil-revolutionen er ikke død, men forsinket

Forleden gik elbil-initiativet Better Place konkurs. Men den globale elbil-revolution er langtfra aflyst. Tysklands kansler, Angela Merkel, bekræftede mandag i Berlin, at Tyskland vil omlægge sin transport til at være eldrevet. Men hun understreger, at det vil tage lang tid, og at det skal ske i takt med energisektorens omstilling til vedvarende energi. I Danmark vil regeringen satse mere på hybridbiler.

Claus Kragh

Elbilen bliver folkeeje, men det er ikke noget, der sker i morgen. Der kommer til at gå mere end 10 år, før de globale transport- og energiindustrier sammen med offentlige myndigheder er klar til at levere det produktsortiment og den understøttende infrastruktur, der gør det logistisk og økonomisk attraktivt for forbrugeren at investere i en rent elektrisk bil i stedet for en bil, der helt eller delvist kører på dieselolie eller benzin.  

Det var det budskab, der i går blev leveret på konferencen Electric Mobility going global, som fandt sted i Berlin med deltagelse af Tysklands kansler, Kinas videnskabsminister og topfolk fra den globale automobil- og energiindustri. Dermed blev det understreget, at weekendens konkurs i elbilkoncernen Better Place, der først og fremmest var aktiv i Danmark og Israel, blot var et lille bump på vejen mod en transportfremtid, hvor fossile brændsler er erstattet af vedvarende energi. Og dét selv om selskabet har formøblet op imod 7 milliarder kr. fra primært israelske, amerikanske og britiske investorer, siden israeleren Shai Agassi grundlagde det i Californien i 2007.

I Danmark står det klart, at den tidligere ledelse i det statsejede energiselskab DONG og skiftende danske ministre traf strategiske fejlbeslutninger, da DONG lod sig overtale til at investere trecifrede millionbeløb og politikere lod sig overtale til at investere betydelig politisk kapital i Better Place-eventyret.

Better Place-konceptet byggede på en batteriskifte-teknologi, som var udviklet af automobilkoncernen Renault-Nissan i bestræbelserne på at løse problemet med lange opladningstider på elbilerne. Den fransk-japanske koncern er uden sammenligning den af de store internationale bilkoncerner, som har satset hårdest på elbilerne, med planlagte samlede investeringer på knap 30 milliarder kr. frem til 2015. Og det forlød i går fra koncernhovedkvarteret i Paris, at Better Place-konkursen ikke rokker ved satsningen, der blandt andet inkluderer modellen Nissan Leaf, som lige nu sælger ganske godt i USA. Selv om Renault-Nissan ikke har haft aktier i Better Place, forlød det i går i franske medier, at konkursen var en direkte følge af, at Renault-Nissan har gjort det klart, at batteriskifte-teknologien ikke længere var noget, man ville satse på.

”Better Place gik fallit, fordi de blev opgivet af Renault. Det, der er sket, er, at den boble, der opstod i 2008 med aftalen mellem Carlos Ghosn (Renault-Nissans topchef, red.) og Shai Agassi, nu er brast,” skriver eksempelvis magasinet l’Express på sin hjemmeside. 

Elbiler og grøn omstilling hånd i hånd

I Tyskland har regeringen med kansler Angela Merkel i spidsen anlagt en langt mindre entusiastisk og aktivistisk elbilpolitik end f.eks. den danske og norske (afgiftsfritagelse) eller den franske og amerikanske (rundhåndede tilskudsordninger). Hverken private borgere eller virksomheder får i Tyskland offentlig støtte til indkøb af elbiler. Derfor er elbiler i Tyskland rundt regnet 50 pct. dyrere end en almindelig bil med forbrændingsmotor.

Den tyske regering fastholder, at man finder det for tidligt at indføre tilskud til privates køb af rene elbiler, og det accepterer den tyske bilindustri, som dog presser på for at få indført et lovet tilskud til køb af mindre varevogne i virksomhederne. Dette markedssegment anses for at være mere modent til introduktion af elbiler end almindelige privatkunder, der fortsat er skeptiske over for elbilens rækkevidde og de i Tyskland relativt begrænsede muligheder for at lade bilen op.

Angela Merkel fastholdt i går ved konferencen i Berlin, at det er et realistisk mål at have 1 million elbiler rullende på de tyske veje i 2020. Kritikere mener, at det bliver svært, når man tager i betragtning, at elbilerne i dag blot tegner sig for 7.000 køretøjer ud af Tysklands bilpark på i alt 43 millioner. Dog vil det uden tvivl øge interessen, at tyske bilproducenter ved udgangen af 2014 ventes at have i alt 16 forskellige elbiler til salg.

Den tyske kansler understregede dog samtidig, at indførelsen af elbilerne skal gå hånd i hånd med omstillingen af den tyske energiforsyning til vedvarende energi, og at dette stiller store krav til infrastrukturen i hele elnettet.

”Vi ønsker at gennemføre en omstilling til elektrisk mobilitet. Det er en stor opgave, som vil tage tid, og den skal finde sted på en måde, så den tager hensyn til automobilindustrien,” sagde Merkel, som også benyttede lejligheden til at udtale sin støtte til den tyske bilindustri i forhold til de miljøkrav, som EU-Kommissionen i Bruxelles ønsker at skærpe over for bilproducenterne.

Sagen handler kort fortalt om, hvordan man indregner den lave CO2-udledning fra elbilerne i de samlede CO2-udledninger fra alle de biler, producenten sælger. EU-Kommissionen har foreslået krav, der er hårdere end dem, der gælder i USA, og det passer ikke de tyske producenter, der generelt markedsfører relativt større biler end eksempelvis de franske.

Den tyske bilindustri og regeringen i Berlin synes generelt at være enige om at tage sig god tid til at indføre elbiler i Europas centrale industriland. Men der er også kræfter i den tyske industri, som synes, at det går for langsomt. Det gælder ikke mindst BMW-koncernen, som satser kraftigere på elbiler end de øvrige tyske fabrikanter.

”Der findes en særlig tysk angst over for elbiler,” lød det således fra BMW’s koncernchef, Norbert Reithofer, ved koncernens generalforsamling tidligere på måneden.

Danmark bør se tiden an

I Danmark anbefaler trafikeksperten Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet, at man dropper ambitionen om at være foregangsland på elbilområdet.

”Jeg vil klart anbefale, at Danmark som ikke-bilproducerende land venter og ser, hvilken retning vinden blæser, inden vi gør andet end at kigge på markedet," sagde lektor Lahrmann mandag til det nye danske nichemedie www.energiwatch.dk. ”Hvis staten skal ind og understøtte mere bæredygtige transportformer, er det mere fornuftigt at vente og se, hvilken retning teknologien bevæger sig i. Ellers risikerer man at investere i den forkerte teknologi, som tilfældet har været med Better Place.”

Denne lære synes politikerne allerede at have draget af Better Place-konkursen.

Energi- og klimaminister Martin Lidegaard (R) lægger således op til, at hybridbilerne vil blive tilgodeset i forbindelse med den forestående omlægning af registreringsafgiften på biler. 

Socialdemokraternes klima- og miljøordfører, Pernille Rosenkrantz-Theil, konstaterer over for Ritzau, at ”der er et stykke vej endnu, før man kan omlægge privattransporten til alternative energikilder”, fordi elbilen efter hendes opfattelse fortsat har sine børnesygdomme. I Dansk Elbil Alliance har man længe talt for en omlægning af registreringsafgiften, således at forstadsfamiliens lille bil nummer 2 – det mest nærliggende elbilmarked blandt private forbrugere – bliver særligt begunstiget.

I dag er elbilerne ikke attraktive for dette segment, fordi de udkonkurreres af de helt små konventionelle biler, som kan købes for langt under 100.000 kr.

I går talte Angela Merkel på den store konference om elektromobilitet i Berlin. I dag taler topfolk fra bl.a. BMW, Tesla, Volkswagen, Tysklands og Japans regeringer, Siemens, ThyssenKrupp m.fl. Følg livestreamingen fra konferencen her.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu