Er et mærke nøglen til sundere indkøb?

Mærkninger af fødevarer er et dilemma og kan risikere at vildlede forbrugerne, siger Forbrugerrådet og efterlyser i stedet ’maddannelse’. Eksperter konkluderer, at forbrugerne ikke kan bruge sundhedsmærker til meget. Undersøgelse viser, at 90 pct. af danskerne kender til nøglehulsmærket, men kun 10 pct. kan sige, hvad det præcist betyder.

Dan Jørgensen står i grøntafdelingen i SuperBrugsen med en bakke tomater i hånden og studerer koncentreret emballagens virvar af information. Holdbarhedsdato, oprindelsesland, vægt, næringsindhold og det grønne Nøglehulsmærke, som han vil udbrede for at hjælpe danskerne til sundere madvalg.

I sommerferiens stilhed har han sat TV Avisen stævne for at opfordre danskerne til at købe sundere ind. De sekunder, sekvensen varer, er dog betydeligt længere tid, end de fleste kunder bruger på at studere en vare, når de køber ind.

“Gennemsnitligt bruger man et par sekunder på at afkode det produkt, man lægger ned i indkøbskurven,” siger Jesper Clement, der forsker i forbrugeradfærd og visuel perception på CBS.

Login