Erhvervsledere er blevet værdikampens frontsoldater

Ti år efter Muhammed-tegningerne er værdikampen flyttet ind i hjertet af dansk erhvervsliv. Og fronterne er trukket skarpt op: På den ene side står V-regeringen og dens støtter i Dansk Folkeparti. På den anden side står en voksende kreds af erhvervsfolk, der frygter, at regeringens uforsonlige kurs over for flygtninge smitter af på vores omdømme blandt udlændinge i almindelighed og svækker danske virksomheders rekrutteringsmuligheder. “Det er en kæmpe myte, at udlændingene kommer og stjæler danskernes arbejde,” siger Tine Horwitz, underdirektør i DI og leder af Consortium for Global Talent. “Udlændinge skaber vækst og innovation, som gør, at der bliver arbejde til flere danskere.” En ny undersøgelse tyder på, at det relativt lave kendskab til Danmark er vores største imageproblem. Det betyder, at enkeltstående historier om udlændingestramninger eller Zoo’s aflivning af giraffen Marius kommer til at stå meget stærkt i folks bevidsthed.

Langelinie Pavillonen tirsdag i sidste uge. En gruppe asiatisk udseende turister tager selfies med en politibetjent, der bærer skudsikker vest og maskinpistol. Det, han bevogter, er et møde i Copenhagen Goodwill Ambassador Corps, hvor godt 100 danske erhvervsfolk fra hele verden skal debattere dansk erhvervslivs globale image med et panel af fremtrædende personligheder fra den hjemlige erhvervs- og indenrigspolitiske debat.

Det massive sikkerhedsopbud skyldes tilstedeværelsen af Flemming Rose, Jyllands-Postens udlandsredaktør og idémanden bag Muhammed-tegningerne. Her 10 år efter tegningernes offentliggørelse i september 2005 er han fortsat truet på sin personlige sikkerhed.

Og den værdipolitiske debat, hvor tegningerne har spillet en væsentlig rolle, er i dag rykket ind i erhvervslivets rækker. Den er nemlig blevet en belastning for Danmarks omdømme i udlandet, viser en ny undersøgelse, som blev fremlagt ved seminaret.

Login