Fagforbund kom tre år for sent til slaget med Ryanair

Den danske fagbevægelse havde mulighed for at tage opgøret med Ryanair i 2012, hvor selskabet begyndte at flyve fra Billund. Men den havde ikke styrken, og forbundene kunne ikke blive enige om at sige nej tak til nye arbejdspladser. Arbejdsmarkedsforskere mener, at det svækker fagbevægelsens kamp i dag, at man ikke tog kampen om dengang. 3F erkender, at man burde have stoppet Ryanair dengang.  

Andreas Baumann

Mens Ryanair gør sig klar til at sende sine første fly på vingerne fra Kastrup, forbereder landets fagforeninger sig på at blokere selskabet, så passagererne hverken kan blive checket ind eller få deres bagage læsset på flyet. De vil ikke acceptere, at lønnen er mindre end dagpengesatsen, at de ansatte skal leje deres egne uniformer, eller at lavprisselskabet nægter at tegne dansk overenskomst.

Billund-forbindelsen

DEJA-VU: På onsdag åbner Ryanair sin første rute fra Københavns Lufthavn, men fagbevægelsen truer med at blokere lavprisselskabet, fordi det nægter at tegne dansk overenskomst og byder sine ansatte dårligere vilkår end deres overenskomstdækkede kolleger. Det er ikke første gang, Ryanair og fagforeningerne står over for hinanden. Det gjorde de også i 2012, hvor flyselskabet slog sig ned i Billund. Dengang tabte fagbevægelsen kampen. Forløbene ligner hinanden. 

Billund 2012:

  • Ryanair vil etablere sig i Billund Lufthavn med to flyruter. 

  • Ryanair nægter at tegne dansk overenskomst for sine stewardesser, stewarder og piloter. 

  • Flybranchens Personale Union råber vagt i gevær, fordi personalet har dårligere arbejdsvilkår, kontraktforhold og løn end sine overenskomstdækkede kolleger. 

  • Fagbevægelsen truer med at blokere Ryanairs flyvninger fra Billund. Bagagearbejdere, check-in-personale, mekanikere etc. skal i samlet flok nægte at betjene selskabet. 

  • Ryanair truer med at flytte basen ud af Billund, så selskabet flyver til Billund i stedet for fra Billund, hvis fagbevægelsen går i konflikt. Det kan koste 100 arbejdspladser. 

  • Fagbevægelsen mødes i København for at planlægge den fælles blokade, men mødet er uden resultat, og blokaden bliver aldrig til noget. 

Kastrup 2015

  • Ryanair vil etablere sig i Københavns Lufthavn med 13 flyruter. 
  • Ryanair nægter at tegne dansk overenskomst for sine stewardesser, stewarder og piloter. 
  • Flybranchens Personale Union råber vagt i gevær, fordi personalet har dårligere arbejdsvilkår, kontraktforhold og løn end sine overenskomstdækkede kolleger. 
  • Fagbevægelsen truer med at blokere Ryanairs flyvninger fra København. Bagagearbejdere, check-in-personale, mekanikere etc. skal i samlet flok nægte at betjene selskabet. 
  • Ryanair truer med at flytte basen ud af Kastrup, så selskabet flyver til Kastrup i stedet for fra Kastrup, hvis fagbevægelsen går i konflikt. Det kan koste 100- 150 kommende arbejdspladser. 
  • Fagbevægelsen rejser sagen for Arbejdsretten, der skal tage stilling til to spørgsmål: Må selskabet flyve fra København uden at indgå danske overenskomster? Og må fagbevægelsen føre konflikt mod Ryanair? 
  • Arbejdsretten træffer tidligst sin afgørelse i april. 
  • Ryanair flyver første gang fra København onsdag den 18. marts 

I hvert fald ikke i København.

Men i Billund har fagbevægelsen accepteret nøjagtig samme vilkår siden 2012, hvor Ryanair etablerede sig i det jyske. Dengang truede fagforbundene også med at blokere Ryanair, men det blev ved truslerne.

Arbejdsmarkedsforskere mener, at fagbevægelsen skulle have stoppet Ryanair, før selskabet fik lov at etablere sig i Danmark.

Professor ved Roskilde Universitet Bent Greve forklarer, at fagbevægelsen har gjort sig sårbar ved ikke at tage kampen, da den havde chancen.

”Ved at lade stå til er fagforeningerne kommet til at indikere, at de accepterer Ryanairs måde at drive forretning på i Danmark. Fagbevægelsen havde udvist en højere grad af rettidig omhu ved at gribe ind, da problemet viste sig i Billund,” siger han.

Professor ved Syddansk Universitet Steen Scheuer er enig: ”Man kan jo godt forstå, at det kan være svært for Ryanair at se, hvad der er i vejen med at flyve fra København, når de allerede flyver fra Jylland,” siger han.

I dag ville fagbevægelsen ønske, at den dengang havde været i stand til at tage kampen op.

”Jeg erkender blankt: Vi burde have stoppet Ryanair i Billund, men det havde vi ikke den faglige styrke til. Det har vi heldigvis i Kastrup,” siger formand for 3F’s transportgruppe Jan Villadsen.

Han er dog ikke enig i, at fagforeningerne har ”accepteret” Ryanairs model, fordi man ikke blokerede selskabet i Billund.

”Sådan kan man ikke stille det op. Vi accepterer ikke modellen, fordi vi ikke går ind i en konflikt, som vi ikke har styrken til at vinde,” siger Jan Villadsen

Tomme trusler

Der er mange fællestræk mellem det drama, der nu udspiller sig i København, og det, der udspillede sig i Billund for tre år siden. Se figur 1. Fagforeningerne truer med en blokade, Ryanair truer med at trække sig ud af landet. Ryanair beskylder fagforeningerne for at benytte sig af mafiametoder, fagbevægelsen beskylder Ryanair for at undergrave den danske model.

”Hvis Ryanair kommer ind, frygter vi, at de generelle forhold ender på Ryanair-niveau. Det vil sige laveste fællesnævner – de dårligst mulige arbejdsforhold. Det bliver et ræs mod bunden for at gøre det så billigt som muligt,” siger Jan Villadsen fra 3F.

Nøjagtig samme melding lød for tre år siden: ”Vi vil ikke acceptere den her form for ansættelser. Sniger det sig ind, vil det sprede sig og undergrave forholdene andre steder,” sagde daværende formand for 3F i Varde-Billund Brian Lyst til Politiken i februar 2012.

Men da fagforeningerne i foråret 2012 mødtes for at give håndslag på en fælles blokade, trak 3F sig i sidste øjeblik. Forbundets lokalafdeling frygtede, at det især ville ramme deres medlemmer, hvis Ryanair gjorde alvor af sine trusler om at trække sig ud af Billund.

Den udlægning bekræfter formand for 3F’s transportgruppe Jan Villadsen i dag:

”Vores folk i Billund frygtede for deres job. Det er ikke, fordi de synes, det er sjovt at se på, at folk ikke bliver behandlet ordentligt af Ryanair, men de frygtede for deres job,” forklarer han.

Ifølge Steen Scheuer er det en helt naturlig afvejning:

”De ekstra arbejdspladser, som Ryanair ville skabe med sine nye ruter, var vigtigere end at gå i en opslidende konflikt for at sikre gode arbejdsvilkår. Alternativet var, at man ikke fik arbejdspladser overhovedet. Det vejede tungere end arbejdsvilkårene,” siger Steen Scheuer.

Men hvis Ryanair håber på en gentagelse af forløbet, bliver de slemt skuffede, vurderer han: ”Forudsætningen for at iværksætte sådan en konflikt er, at arbejdstagerne har en mulighed for at få en sejr ud af det. I Billund havde man ikke styrken, men det har man i København,” siger han.

Formanden for LO, Harald Børsting, efterlader da heller ikke meget tvivl:

”Ryanair kommer ikke til at flyve uden dansk overenskomst. Det giver vi dem ikke lov til,” siger han i et interview med Mandag Morgen, hvor han gør det klart, at fagbevægelsen hellere vil miste arbejdspladserne end at give efter for Ryanairs trusler.

I første omgang må fagbevægelsen nøjes med at se til, når de første Ryanair-fly letter fra København den 26. marts. LO afventer Arbejdsrettens ord for, at lavprisselskabet hører under dansk lov. Hvis afgørelsen falder ud til LO’s side, kan forbundet lovligt føre sympatikonflikt mod selskabet. Arbejdsretten indleder sit arbejde samme dag, som Ryanair sender de første fly til vejrs fra Kastrup, men der kan gå tre til fire uger, før der falder en afgørelse.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu