Fire veje til engagerede medarbejdere

Arbejdspladser verden over har et voksende problem. Alt for mange medarbejdere er slet ikke engagerede i deres arbejde. I USA gælder det ifølge Gallup kun 30 pct. af medarbejderne. Målinger på tværs af 142 lande viser, at medarbejderengagementet over en bred kam er helt nede på 13 pct.

Nu giver et nyt studie imidlertid en forklaring på, hvorfor engagementet tilsyneladende er så lavt. Virksomhederne har fat i de helt forkerte ledelsesmæssige tøjler.

Studiet er foretaget af virksomheden The Energy Project i samarbejde med Harvard Business Review blandt godt 20.000 primært funktionærer i forskellige virksomheder og industrier.

Resultaterne er slående.

Medarbejderne er langt mere tilfredse og produktive, når fire af deres centrale behov er opfyldt: de fysiske, de følelsesmæssige, de mentale og de åndelige. Ledere og organisationer, der understøtter medarbejderne i at opfylde disse behov, oplever med større sandsynlighed engagement, loyalitet, arbejdsglæde og positiv energi på arbejdet – og de oplever et mindre stressniveau.

Helt konkret viser studiet, at virksomhederne kan sætte ind på fire områder:

Genopladning: Medarbejdere, der tager en pause hver gang, der er gået 90 minutter, melder om 30 pct. højere fokus end dem, der tager én eller ingen pauser i løbet af dagen. Pauserne gør, at 50 pct. har en større kapacitet til at tænke kreativt og 46 pct. føler et højere niveau af sundhed og velvære. Jo flere timer, folk arbejder over 40 timer i løbet af en uge, jo værre har de det, og jo mindre engagerede bliver de.

[graph title="Kontor-saltminerne" caption=" " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/10024-next_fig01_kontor-saltminerne.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/55a99-next_fig01_kontor-saltminerne.png" text="Mange medarbejdere har ikke en arbejdsplads, der opfylder deres basale behov, og det koster virksomhederne dyrt, viser ny forskning."]Kilde: The Energy Project, 2014. [/graph]

Omsorg: Når man føler omsorg fra sin leder, har det en mere signifikant effekt på folks følelse af tillid og tryghed end nogen anden adfærd hos en leder. Ansatte, som melder om støttende og omsorgsfulde ledere, er mere tilbøjelige til at blive i virksomheden. Samtidig er de 67 pct. mere engagerede.

Fokusering: Kun 20 pct. af respondenterne i studiet sagde, at de havde mulighed for at fokusere på én opgave ad gangen, men blandt dem, der kunne, var 50 pct. mere engagerede. På samme måde meldte kun 30 pct. af respondenterne, at de selv kunne prioritere deres arbejdsopgaver. De var til gengæld bedre til at fokusere på én opgave ad gangen.

Formål: Ansatte, som oplevede en mening og betydning i deres job, var 3 gange mere tilbøjelige til at blive i deres virksomheder. Disse ansatte rapporterede om højere jobtilfredshed, og de var mere engagerede i deres arbejde.

Netop medarbejdernes engagement – defineret på forskellige måder som bl.a. involvering, passion og entusiasme – knyttes i disse år i stadig højere grad til virksomheders præstationer. En metaanalyse fra 2012, som Gallup foretog af 263 forskningsstudier i 192 virksomheder viste, at virksomhederne i den øverste kvartil alle havde mere engagerede medarbejdere sammenlignet med den nederste kvartil, de var 22 pct. mere profitable og havde 10 pct. højere kundetilfredshed.

Samtidig er der sket en fornyelse i begrebet medarbejderengagement, der tyder på, at det er langt bredere, end man tidligere har antaget. Et studie fra virksomheden Towers Watson har påvist, at den traditionelle definition af engagement – medarbejdernes villighed til at yde en ekstra indsats – ikke længere er nok som brændstof til at skabe de gode og nødvendige præstationer. Villighed, viser det sig, er ikke lig med, at medarbejderen er i stand til at levere, lyder konklusionen fra Towers Watson.

Sagt på en anden måde: Hvad folk føler, har en kæmpe betydning for, hvordan de præsterer.

Men hvorfor holder de fleste virksomheder fast i gamle ledelsesmetoder? Forklaringen er ifølge forskerne fra The Energy Project, at det indtil for nylig ikke har været bydende nødvendigt at investere i medarbejdere ud over at betale dem løn. Så længe medarbejderne var i stand til at opfylde kravene til deres arbejde, var arbejdsgiverne ikke under pres for at opfylde deres mere komplekse behov. Imidlertid erkender arbejdsgiverne i stigende omfang, at den ubarmhjertige stress, der er udløst af øget pres – og for en stor dels vedkommende forårsaget af den digitale teknologi – skal løses.

Dertil kommer ledelsesfaktoren. Ledere bliver typisk ikke honoreret for at udøve empati, omsorg og ydmyghed – ej heller holdt ansvarlige for vredesudbrud eller anden nedgørende adfærd, der nok skaber kortsigtede resultater, men også skaber et giftigt arbejdsmiljø over tid. For ledelse smitter, viser studiet også. Når ledere opfordrer medarbejdere til at arbejde på en mere bæredygtig måde, er deres ansatte 55 pct. mere engagerede og 53 pct. mere fokuserede.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu