Førerløse biler giver mere plads i byerne

Fremtidens transport frigiver masser af vej- og parkeringsplads i ellers tætpakkede byer. Plads, som kan bruges til nye formål.

Til foråret sender det schweiziske busselskab PostBus sine første førerløse busser på gaden. Testbusserne har pendlet flittigt denne sommer i byen Sion, og de har udløst begejstring blandt passagererne, fordi de nye bustyper kan komme frem på ellers ufremkommelige ruter i snævre bymidter. Der forestår dog en del udviklingsarbejde, før de førerløse busser er klar til at blive sendt i almindelig drift. En af de store teknologiske udfordringer bliver f.eks. at øge bussernes beskedne gennemsnitsfart på blot 20 km/t, som skyldes, at busserne indtil videre stopper ved enhver forhindring, de møder på deres vej.

Men selv om førerløse køretøjer stadig lider af diverse børnesygdomme, er det ifølge det amerikanske blog-medie Curbed ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt førerløse biler bliver mainstream på vejene, men om hvornår. Og meget tyder på, at det kommende år vil blive et gennembrud for den nye teknologi.

Herhjemme er Vesthimmerlands Kommune landets første til at sende fire førerløse busser på testkørsel. Vesthimmerland er et stort område, og med selvkørende busser forventer kommunen at kunne spare 20 pct. af kommunens biler og 20 køretid, der kan bruges på andre arbejdsopgaver. I Göteborg planlægger Volvo at sende 100 førerløse biler ud i trafikken i løbet af 2017, og også amerikanerne er med Googles og Teslas bud på fremtidens førerløse biler langt fremme. I Europa er både England, Grækenland, Italien, Finland og Holland i gang med eksperimenter med førerløse busser. Udover Tesla og Volvo har også BMW og Mercedes førerløse modeller, der enten allerede er køreklare eller på vej i produktion. De traditionelle bilproducenter er i hård konkurrence med techselskaber som Google og efter sigende også Apple med at udvikle fremtidens digitale køretøj.

Login