Formandsskifte i Mærsk: Skibet er ladet med disruptionsledelse

Udpegningen af ny bestyrelsesformand for A.P. Møller-Mærsk er et vink med et containerskib om, at den fjerde industrielle revolution nu skyller ind over Danmark. Formandsskiftet er et wakeup call til danske bestyrelser om, at det er på høje tid at sikre de rette kompetencer til at navigere i en ny, disruptiv tidsalder.  

Når World Economic Forums ”Industrialisering 4.0”-prædikant, tidligere SAP-topchef Jim Hagemann Snabe, sætter sig i bestyrelsesformandsstolen for Danmarks største og mest globaliserede selskab, A.P. Møller-Mærsk, er det omhu. Men rettidig kan den næppe siges at være.

Danmarks syvtakkede erhvervsikon opererer nemlig i brancher, som, til trods for at de er underlagt massive såvel politiske som teknologiske og digitale udviklinger inden for energi og transport, stædigt holder fast i gårdagens forretningsmodeller. Og det er først nu, hvor disruptionstruslen står helt nede i kabyssen på Mærsks containerskibe i form af e-handelsgiganten Amazons planer om at drive shippingselskab, at selskabet reagerer.

"Vi bør frygte disruption fra aktører som Amazon," udtalte Mærsks CEO, Søren Skou, kort før årsskiftet til erhvervsavisen Børsen. Omkring samme tidspunkt, hvor den siddende Mærsk-bestyrelse må have erkendt, at afgående formand Michael Pram Rasmussen ikke har kompetencerne til at navigere selskabet gennem en tid, hvor digitalisering og ny teknologi vender op og ned på måden, såvel energi som varer produceres, forbruges og fragtes på. Dvs. på Mærsk-koncernens levebrød gennem årtier.

Login