Fremtidens MBA er fleksibel, billig og livslang

LEDELSE Erhvervsuddannelserne på de amerikanske universiteter Harvard og Columbia føjer certifikater og livslang læring til deres programmer. Det er et skift, der siger noget grundlæggende om vores samfund. 

Foto: Jon Krause

Om ti års tid behøver studerende, der gerne vil læse økonomi, business management eller administration, måske slet ikke at gå på universitetet, endsige afslutte studierne med en kandidatgrad. Flere og flere førende institutioner forsøger nemlig nu at lokke potentielle studerende til at vænne sig til, at de skal lære hele livet.  

Det giver ikke længere mening, at folk afslutter deres studier, når de er i tyverne, for hvis vi allesammen lever, til vi er oppe i firserne, bør der være mange tidspunkter i livet, hvor vi kan vende tilbage til skolebænken og forny vores uddannelse,” siger Debora Spar, som er prodekan og står i spidsen for Harvard Business School Online. 

Universiteter, der udbyder uddannelser i business managementer allerede i tæt kapløb om at være de første, der opdaterer deres udbudte linjer og uddannelse, så de inkluderer den teknologi og de dataanalytiske færdigheder, som arbejdsgiverne efterspørger hos kandidaterne. Efterspørgslen efter efteruddannelse og muligheder for livslang læring forventes at stige i de kommende år.  

I fremtiden vil der sandsynligvis opstå en efterspørgsel efter muligheden for at tage en MBA-grad på et år, men også efter at kunne erhverve sig universitetsgraderne via deltidsstudier, studier, der blander flere fag, onlinestudier og muligheden for at sammensætte en fuld MBA fra forskellige skoler på forskellige tidspunkter i den studerendes karriere,” lyder det i en undersøgelse fra konsulentfirmaet Carrington Crisp. Firmaet henviser her til sammenstykning' af en fuld universitetsgrad ved at betale for og gennemføre faglige moduler præcis på de tidspunkter, der passer den studerende.   

Det giver ikke længere mening, at folk afslutter deres studier, når de er i tyverne.

Debora Spar 
Prodekan og leder af Harvard Business School Online

Før coronapandemien var det svært for MBA-programmerne, som er hjerteblodet for udbyderne af uddannelser i business management, at få lokket studerende væk fra et rødglødende jobmarked og ind på studierne. Den økonomiske opbremsning i kølvandet på pandemien har betydet, at en del af de allerbedste programmer nu bliver oversvømmet med ansøgninger, men uddannelseseksperter er ikke sikre på, hvor længe opturen vil fortsætte, og om programmerne i den kvalitetsmæssige mellemklasse vil få samme glæde af den øgede interesse.     

Vi ved, at den forretningsmodel, som folk historisk set har fulgt, formentlig ikke vil fungere i fremtiden,“ siger Andrew Crisp, som er grundlægger af Carrington CrispFor mange universiteter vil fremtiden byde på en langt mere såkaldt fleksibel tilgang til uddannelse.”  

Uddannelse per abonnement 

De studerende kan komme til at være mellem tre og fem år om at gennemføre en MBA og vil derefter have mulighed for at tanke op på deres kompetencer i løbet af livet – enten som del af en loyalitetsfordel eller via en slags abonnementsservice i stil med et Netflix-abonnement, siger han.  

For uddannelsesinstitutionerne er de løbende indtægter det attraktive element sammen med opbygningen af et vist loyalitetsbånd med de studerende, som får mindre lyst til at søge andre græsgange, hvorved udgifterne til hvervning af nye elever kan nedbringes.    

Onlinekurser, certificeringsprogrammer og efteruddannelse for uddannede, der allerede er i arbejde, er ikke noget nyt, men de tilbud er typisk rettet mod studerende, som gerne vil udvikle deres teknologiske færdigheder. Nu er selv institutioner som Columbia Business School og Harvard Business School begyndt at føje certificeringer og 'livslang læring' til deres MBA-programmer, så studerende og tidligere studerende har mulighed for at tage individuelle kurser uden konkret at vende tilbage til skolebænken. Dette skifte kan komme til at ændre tilværelsen for universiteterne i de kommende år 

Omkring 39 procent af de universiteter, der er officielt registreret hos Association to Advance Collegiate Schools of Business, melder om, at de udbyder certificeringer på overbygningsniveau, fortæller organisationen, som begyndte at måle udviklingen for første gang i 2020.  

“Med den igangværende globale pandemi forventer vi at se flere og flere af disse tilbud,” siger Juliane Iannarellider er vicepræsident og uddannelseschef i organisationen.  

Pandemien har overbevist skeptikerne om, at uddannelser i ledelse og business management, som i årtier er blevet udbudt via personligt fremmøde på landets top-universiteter, kan gennemføres online.  

I februar lancerede Columbia Alumni Edge, der giver tidligere studerende, som har brug for at udvikle nye færdigheder i forbindelse med deres arbejde, mulighed for at tage nogle af programmets mest populære MBA-kurser online, fortæller dekan på Columbia Business School Costis MaglarasHan forventer, at den type tilbud fremover vil blive anerkendt som en vigtig del af en universitetsgrad fra Columbia og muligvis et aktivt tiltrækningspunkt for nye studerende. I løbet af sommeren deltog mere end 400 tidligere elever i et kursus i programmeringssproget Python. 

Tingene ændrer sig meget hurtigt på arbejdsmarkedet i øjeblikket,” siger Costis Maglaras. ”Jeg tror, at den slags med tiden bliver reglen snarere end undtagelsen.”   

Universiteters ry på spil 

Harvard Business School Online, som udbyder certificeringer og ikke universitetsgrader, blev lanceret for seks år siden med 500 studerende og har nu over 30.000 studerende, fortæller Debora Spar. Programmet udbyder 13 kurser, mens yderligere otte er under udvikling, siger hun. Harvard Business Schools MBA er normalt rettet mod studerende i tyverne, men målgrupperne for onlineudgaven er mennesker i trediverne og fyrrerne, som ikke umiddelbart er villige til at sige deres jobs op og blive fuldtidsstuderende.   

For de studerende er certificeringsprogrammerne, der koster omkring 12.000 danske kroner, både billigere og nemmere at gennemføre, når man ikke behøver at sætte karrieren på pause og måske flytte til en ny by. Onlineprogrammerne er også mere til at gå til for en større gruppe af studerende, for eksempel forældre, som er holdt op med at arbejde for at være hjemme hos deres børn og nu gerne vil tilbage på arbejdsmarkedet, eller mennesker, som er blevet opsagt og har brug for omskoling, forklarer Spar.  

Til gengæld kan programmerne ikke levere de aktiviteter, der involverer personligt fremmøde, såsom netværksarbejde med medstuderende, studieture til udlandet og jobmesser, som for nogle studerende i høj grad er med til at give uddannelserne værdi.   

Videregående uddannelser og uddannelser i forretningsadministration er primært blevet solgt i samlede pakker. Man tager uddannelsen, samtidig med at man bor på kollegium eller universitetets campus, drikker kaffe med vennerne og deltager i andre sociale aktiviteter,” siger Debora Spar. Vi var allerede ved at se udviklingen hen imod udstykningen af denne proces, før covid ramte.”  

Karim Lakhanisom er professor i forretningsadministration på Harvard Business School og har specialiseret sig i ledelse af teknologimedarbejdere, siger, at MBA’en er ”grundstenen i vores arbejde, og den kommer ikke til at forsvinde". Lakhani sammenligner certificeringer med musiktjenesten Spotify, som giver brugerne mulighed for at streame individuelle sange i stedet for hele album. Certificeringer og kurser giver forbrugerne mulighed for at erhverve sig enkeltstående nye kompetencer i stedet for en samlet universitetsgrad, siger han.    

Rich Lyons, som er tidligere dekan på University of CaliforniaBerkeley’s Haas School of Business, forventer, at udbuddet af certificeringer og skræddersyede programmer vil blive stadigt større på de universiteter, der udbyder uddannelse i forretningsadministration. Dog advarer han om, at eliteuniversiteterne skal passe på: Hvis de optager for mange studerende, som egentlig ikke er kvalificerede til at gå på skolen, kan det underminere topprogrammernes ry og værdi.   

“Det er risikabelt i forhold til bevarelse af brandet. På de førende universiteter blåstempler man først og fremmest de studerendes drive og personlighed. Hvis der pludselig ikke foregår nogen sortering længere, skal universiteterne passe på, for de dårligere studerende vil blive forbundet med deres navn,” siger Rich Lyons.  

 

Bragt i Wall Street Journal 7. november 2020. Oversat til dansk af Nina Skyum-Nielsen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu