Fremtidens udfordringer løses ikke med 200 år gamle ledelsesparadigmer

Hvordan fremtidssikrer man sin viden som topleder? Det spørgsmål har vi på Mandag Morgen har stillet en stribe topledere og eksperter. En ting er de enige om: De klassiske MBA-værktøjer slår ikke til længere.

Foto: Getty Images
Stine Bjerre Herdel

Geopolitisk ustabilitet, klimakrise, energikrise, digital omstilling og nye forventninger om et fleksibelt og hybridt arbejdsliv ændrer markant kontrakten mellem virksomheder og samfund. Det er transformative omvæltninger, som stiller helt nye krav til de ledere, der skal få virksomheder og organisationer sikkert igennem omstillingen.

Men ønsker man at genopfinde sig selv som leder i den nye virkelighed, er det svært at finde svarene i de klassiske ledelsesteorier eller de sædvanlige businessadministrationsværktøjer. Selvom finansiering, strategi, marketing, forretningsudvikling og industriøkonomi stadig er centralt, når det handler om at lede en virksomhed, så er det ikke længere nok.  

Det er efterhånden lettere at give softwareingeniører lederkompetencer, end det er at give ledere digital forståelse.

Lone Fønss Schrøder
CEO i Concordium og bestyrelsesmedlem i Volvo og IKEA

Derfor er det tid til en ransagelse af de klassiske ledelsesparadigmer, til at tænke lederuddannelse på nye måder og til at søge input fra helt nye steder. Det er budskabet fra en række topledere, Mandag Morgen har talt med.




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu