Googles seniordesigner: Fremtiden vindes på brugeroplevelser og nytteværdi

Vinderne af den globale konkurrence er ikke dem, der kommer først med den nyeste teknologi, men dem, der kommer med de løsninger, der giver mest mening for brugeren, mener Googles danske designstrateg, Philip Battin. Metoden er at teste og forbedre produktet igen og igen allerede i idefasen – og hurtigt at droppe de ting, der ikke virker.

Fejl tidligt, fejl ofte og fejl først og fremmest smart. Sådan lyder essensen af søgemastodonten Googles opskrift på at udvikle nye succesfulde produkter og tjenester. Det lugter af smart startup-terminologi og af Silicon Valley-lingo.

Men selvom der er gået hype i begreberne om at fejle hurtigt i innovationsprocessen, er det ikke desto mindre netop den tilgang, der har givet Google en unik plads på markedet, uanset om slutproduktet er den store søgemaskine eller en simpel router til hjemmet. Nøglen er grundig research og adræt produktudvikling.

Routeren ’Google Wifi’ er f.eks. hverken den første eller den hurtigste router på markedet, til gengæld er den designlækker og funktionel.

Login