Nyt Job til  
Lars Aarup

Han skal sikre en rolig fortælling om turbulente Coop

Coop er i fuld gang med at gennemføre den største omlægning af forretningen i nyere tid. Lars Aarup skal som ny kommunikationsdirektør forsøge at skabe en klar fortælling om koncernens værdier og strategi.

Stine Bjerre Herdel

Største udfordring?

Om

Hvem?
Lars Aarup

Hvilket job?
Kommunikationsdirektør i Coop

Hvorfra?
Analysechef og kommunikationschef, Coop Danmark

Nogle få dage endnu har Lars Aarup titel af analyse- og kommunikationschef i Coop Danmark – men fra 1. oktober får han titel af kommunikationsdirektør for moderselskabet Coop amba og chefredaktør for Samvirke. Han skal således stå i spidsen for at øge kendskabet til Coops mange foreningstiltag og til medlemskabsordningen og for at kommunikere om Coops værdier og strategi.

Især det sidste er en stor opgave, idet Coop netop nu undergår kæmpe forandringer. Lars Aarup har været ansat i Coop-regi siden 2007 og har derfor allerede mange års indsigt i forretningen og de tanker, der ligger bag forandringerne.

Det er præcis et år siden, Coop trak store overskrifter, da koncernen lancerede den største omlægning af forretningen i nyere tid. ’Fremtidens Coop’ hedder 2027-strategien, som blandt andet vil lægge kæderne Irma, SuperBrugsen og Kvickly sammen til en ny, samlet kæde under navnet Coop, så flere gamle, velkendte danske supermarkedsbrands senest i 2027 vil være forsvundet. Man har derudover lukket initiativer som PrimeKonto og Coop.dk MAD. Især lukningen af Irma udløste stor forbrugerfrustration. Strategien faldt heller ikke umiddelbart i god jord blandt de selvstændige brugsforeninger, der udgør cirka 40 procent af omsætningen i Coops dagligvarebutikker. 

Baggrund

Baggrund
2019-2023: Analysechef og kommunikationschef, Coop Danmark

2008-2023: Analysechef, Coop Danmark

2007-2008: Redaktør, Samvirke

2006-2007: Redaktør, Dicar (center for analytisk journalistik)

2003-2005: Journalist, Ritzaus Bureau

Men der er brug for at strømline forretningen, for de seneste år har været ganske udfordrende for Coop, der ligesom resten af dagligvarebranchen er presset af stigende priser på transport, energi og fødevarer. Med et samlet årsresultat på minus 628 millioner kroner blev 2022 det dårligste år nogensinde for Coop Danmark og de selvstændige brugsforeninger. Den reducerede brand-portefølje skal føre til lavere driftsomkostninger, fordi koncernen kan drive butikkerne billigere, har bestyrelsesformanden i Coop amba, Lasse Bolander, meldt ud.

Formandsposten i Coop amba er også en af de ting, som Lars Aarup skal forholde sig til i sit kommende job. Lasse Bolander, som har siddet på posten siden 2008, genopstiller nemlig ikke, og derfor skal der findes en ny i april 2024.

Med de kæmpe forandringer, koncernen er midt i, er det sandsynligvis en fordel, at Lars Aarup har været en del af Coop siden 2007 og derfor har dyb indsigt i forretningen. Lars Aarup afløser Pia Funch Braskhøj som kommunikationsdirektør i Coop amba. Hun har siddet på posten i godt et år og vender tilbage til den faglige organisation Lederne, hvor hun før sin ansættelse i Coop var ansat i 17 år, blandt andet som kommunikationschef.

 

Rettelse: I en tidligere version var vi kommet til at skrive, at Coop Bank lukker. Det er Coop PrimKonto, der er lukket.

Omtalte personer

Lars Aarup

Kommunikationsdirektør i Coop


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu



Mandag Morgen logo
Læs mindre - forstå mere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 93 93 23[email protected]CVR nr.: 38253395

Mandag Morgen leveres af Mandag Morgen ApS, der ejes af Alrow Media ApS.

Ansv. ChefredaktørAndreas BaumannDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Mandag Morgen, 2024