Her er bureauerne man ringer til når det brænder på

Hvem ringer toplederne i dansk erhvervsliv til, når de mest følsomme kommunikationsopgaver skal eksekveres? Hvordan er de store kommunikationsbureauers forretningsmodeller skruet sammen, og hvem af dem gør det bedst?

Kommunikationsbranchen befinder sig midt i en brydningstid, hvor teknologi og kundernes egne kompetencer og præferencer udfordrer magtbalancen. Mens mindre bureauer vinder hastigt frem, er væksten mere afdæmpet blandt nogle af de store, etablerede kommunikationsbureauer. I en branche, der i så høj grad er båret af enkeltpersoners personlige brands, bliver førerpositionerne hele tiden udfordret. 

Kommunikationsbranchens elite fokuserer typisk på én af to strategier i jagten på kunder. Enten specialiserer de sig hyper meget, som eksempelvis Friday og i særdeleshed Point har gjort det, eller også går de til den anden ekstrem og udvider forretningen til at favne nye discipliner såsom digital udvikling og reklameaktiviteter, så de som full service-bureauer kan levere på alle former for efterspørgsel; en udvikling, som blandt andre Radius og Primetime er i gang med at gennemføre.

InsideBusiness har talt med 30 fremtrædende direktører og kommunikationschefer i dansk erhvervsliv for at finde ud af, hvem man ringer til, når de mest følsomme kommunikationsopgaver skal eksekveres. Når det drejer sig om kommunikation af chefrokader, M&A-kommunikation og krisehåndtering, er der dog ingen klar præference mellem de to strategier hos kunderne. Det skyldes, at mange selskabers egne kommunikationsafdelinger efterhånden er så store, at de kan håndtere de fleste opgaver selv.

Login