Innovation i danske virksomheder sker i blinde

Udvikling af nye produkter og servicer kræver gode innovationsprocesser. Uden dem taber virksomheder hurtigt konkurrencekraft, og det har negative konsekvenser for bundlinjen.

Evaluering halter" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/2a719-afe_fig02_next_dis-innovationsmodel.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/0260a-afe_fig02_next_dis-innovationsmodel.png | Forstør   Luk

Innovationsmodellen beskriver de fem faser, som en konkret produkt- eller serviceudvikling typisk vil løbe igennem. Hovedparten af virksomheder halter bagefter i prioriterings- og udviklingsprocessen til slut. 

Kilde: "Virksomhederne kan få mere ud af deres innovation”, DI Indsigt, 2015. [/graph]

Alligevel halter det gevaldigt for danske virksomheder med at få styr på innovationsprocesserne. Når de udvikler nye produkter og servicer, sker det i høj grad i blinde. I hvert fald er det kun 34 pct. af de danske virksomhedsledere, der vurderer, at de er gode til at evaluere, om deres innovationsprojekter har skabt den forventede værdi. Det er konklusionen i DI’s seneste innovationsundersøgelse, som bygger på svar fra 402 virksomhedsledere fra et repræsentativt udsnit af DI’s medlemskreds. Se figur 1.

Manglende evalueringer kan være en risikabel affære for den enkelte virksomhed. For det betyder, at den viden, der genereres gennem en given innovationsproces, ikke bliver brugt til fremadrettede justeringer og forbedringer af den næste innovationsproces. Med andre ord starter virksomheden på bar bund hver gang, der indledes en ny innovationsproces – og virksomheden risikerer dermed at begå de samme fejl igen og igen.

Samtidig er det under halvdelen af de adspurgte virksomheder, der vurderer, at de er gode til at prioritere mellem de mulige projekter, er gode til at gennemføre udviklingsprojekter og efterfølgende markedsføre de nye produkter. Der mangler med andre ord systematik, analyse og erfaringsgrundlag, når danske virksomheder beslutter sig for at innovere.

Gode råd er ikke nødvendigvis dyre. I DI’s analyse fremlægges også en simpel innovationsmodel, der beskriver de faser, som produkt- eller serviceudvikling typisk løber igennem. Modellen giver et overblik over, hvordan virksomhederne kan opnå en større grad af systematik og sammenhæng mellem de mange elementer, som skal spille sammen i en innovationsproces – og leder dermed virksomhederne i retning af, hvad der er afgørende for at få succes med innovationsprocesserne, så der opnås størst mulig effekt.

Modellen indeholder fem primære faser, som i arbejdet med innovation er afgørende for den enkelte virksomhed at have øje for. Se figur 2 nedenfor.

  1. Forståelse af kunden: Virksomheden skal tilegne sig størst mulig viden om sine kunder og fastlægge de behov, der vil skabe størst værdi at løse for kunden.
  2. Viden og teknisk parathed: Virksomheden skal tilegne sig et teknologisk overblik. Det vil sige, at den skal afklare, hvilken teknisk viden og hvilke kompetencer den skal besidde, samt hvordan der kan tilegnes nye tekniske kompetencer. Det kræver villighed til at investere i og anvende nye teknologier.
  3. Udvælgelse af idé og koncept: Virksomheden skal arbejde struktureret med idéudvikling. Det kræver, at virksomheden arbejder med en konkret procedure for idéudvikling. Idéerne skal udvikles som løsninger på konkrete behov eller problemer, og der skal ske en løbende udvælgelse af de mest værdiskabende koncepter. Endelig skal der løbende sikres en klar sammenhæng mellem problem, løsning og virksomhedens strategi.
  4. Udvikling af produkt eller serviceydelser: Virksomheden skal gennemføre innovationsprojektet med fokus på at produkter og services skal opfylde kundens behov – i den rette kvalitet, til den rette pris og på det rette tidspunkt. Et afgørende element er, at udviklingen anskues som en løbende proces, og at der derfor afsættes ressourcer til lærings- og testfase eksempelvis ved at fremstille prototyper, som kan testes hos de potentielle kunder.
  5. Introduktion på markedet: Med afsæt i det udviklede produkt eller den udviklede service skifter innovationsprocessen nu ejerskab fra virksomhedens udviklingsenhed til marketings- og salgsenheder. Det afgørende i denne fase er, at markedsføringen og salget sker med afsæt i et samarbejde på tværs i den enkelte virksomhed – mellem udvikler og formidler af det konkrete produkt eller den konkrete service. Dertil kommer, at lanceringen og salget skal ske med kunden i centrum og dermed med afsæt i kundens behov. Selve markedsføringen er ikke gjort med lanceringen, tværtimod er det vigtigt at holde dampen oppe efter en markedsintroduktion – og blive ved med at yde en indsats for at åbne kundernes øjne for det nye produkt eller den nye service.
[graph title="DI’s innovationsmodel" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: “Virksomhederne kan få mere ud af deres innovation”, DI Indsigt, 2015. 

Innovationsundersøgelsen fra DI viser, at de danske virksomheder klarer sig bedst i de første to faser i innovationsmodellen. Derimod halter hovedparten bagefter i selve prioriterings- og udviklingsprocessen og til slut, når produktet eller servicen skal introduceres på markedet.

Forløbet gennem de fem faser – og således hele styringen af innovationsprocessen – er i høj grad en ledelsesmæssig opgave. Ansvaret for, at den enkelte virksomhed kan forbedre den sidste del af innovationsprocessen, ligger i høj grad hos ledelsen, der skal fastlægge klare rammer for innovationsprocessen.

Det skal ske ved at beslutte og synliggøre, hvorfor der skal innoveres, hvor meget innovation der er brug for, samt hvor og hvordan der skal innoveres. I hver fase har ledelsen ansvaret for at evaluere og træffe kvalificerede beslutninger om det videre forløb.

Mestrer ledelsen i den enkelte virksomhed at drive en innovationsproces frem med øje for hver af de fem faser – og løbende at evaluere processen undervejs – vil virksomheden stå markant bedre i markedet, vurderer DI.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu