Journalistikken har tabt det amerikanske valg

Det amerikanske præsidentvalg 2016 er allerede gået over i historien, når det gælder mediedækningen, der har været underholdningsdrevet, useriøs og ufærdig. Den har været styret af kommercielle tv-interesser og ikke af demokratiske værdier, siger Margaret Sullivan, mediekommentator på Washington Post.

Det amerikanske præsidentvalg i 2016 er endt i et hyperkommercielt ræs, hvor tv-stationer i jagten på seertal har overeksponeret ’rating-maskinen’ Donald Trump og derved gjort den uortodokse republikanske kandidat til en seriøs trussel for Hillary Clinton.

Den demokratiske kandidat har på sin side nydt godt af unfair dækning af de demokratiske primærvalg, som endte med noget nær en kåring af hende, mens konkurrenterne ikke havde en reel chance – takket været blandt andet New York Times. Begge dele strider mod de demokratiske værdier, der burde være de grundlæggende, når verdens eneste supermagt vælger sin præsident.

Sådan lyder de væsentligste konklusioner, når man beder Margaret Sullivan, der er en af USA’s mest respekterede mediekommentatorer, om at analysere det hidtidige mediemæssige forløb af kampen om at blive USA’s næste præsident efter otte år med Barack Obama.

Login