Kampen om kontanthjælpen

Dansk Arbejdsgiverforenings (DA) for­slag om at skære i bl.a. førtidspension og kontant­hjælp for at få flere i arbejde, så et truende underskud på de offentlige finanser kan imødegås, mangler evi­dens. I forslaget henviser DA til Sverige, hvor flere nu er i arbejde sammenlignet med Danmark. Proble­met er bare, at det ikke kun skyldes reducerede ydel­ser, men også en generel positiv udvikling i samfundsøkonomien, siger forskere.

Jens Reiermann

Skær kontanthjælpen, førtidspensionen og andre overførselsindkomster med helt op til 45 pct. Sådan lyder nogle af de midler, som Dansk Arbejdsgiverforening (DA) vil bringe i spil, for at undgå at udgifterne til velfærden slår hul i statskassen om bare otte-ni år.

Underskud på velfærden" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/b8d0a-jre_fig0x_krisen-sender-unge-i-arbejdsloeshed.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/711fb-jre_fig0x_krisen-sender-unge-i-arbejdsloeshed.png | Forstør   Luk

Trods lave ydelser og dermed høje incitamenter for at komme i arbejde har krisen næsten fordoblet antallet af unge uden job eller uddannelse.

Kilde: Finansministeriets konvergensprogram 2015. [/graph]

Men det er et åbent spørgsmål, om DA’s midler vil virke. Det er langtfra sikkert, at lavere ydelser vil få flere i arbejde. Erfaringerne fra VK-regeringens kontanthjælpsloft og starthjælpen for flygtninge tyder ikke på det.

Lige så kontroversielt forslagene om at skære i ydelserne kan være, lige så sikkert er det, at DA udpeger et problem, som regeringen med finansminister Bjarne Corydon (S) i spidsen helst vil undgå at tale om.

Han og regeringen ser alene på den positive udvikling frem til 2020, men Finansministeriets seneste vurdering viser, at overskuddet i statskassen vendes til underskud langt hurtigere end hidtil antaget. Hvor vurderingen sidste år forudsagde underskud i slutningen af næste årti, rykker underskuddet nu tættere på. Allerede i 2025 vil der efter et par år med sorte tal igen være røde tal i statens regnskaber. Og hvad værre er, så er der tale om varige underskud i det meste af århundredet. Se figur 1.

Trods reform på reform er det dystre budskab derfor, at der kun er råd til velfærden otte-ni år endnu.

”Vi skal gøre noget ved de vedvarende underskud, ellers forsvinder tilliden til dansk økonomi,” siger underdirektør i DA Erik Simonsen.

Også professor i økonomi ved Aarhus Universitet Torben M. Andersen advarer om udviklingen.

”Politikerne har oversolgt 2020-målene, som om alt er fryd og gammen, fordi det skønnes, at budgetterne vil være i balance i 2020. Men det er bare ikke hele billedet. Derefter vil Danmark øge statsgælden og undergrave den langsigtede tiltro til holdbarheden af den offentlige sektors økonomi,” siger han.

Ned med ydelserne

Hvis der skal være penge til at betale for velfærden i de kommende år, er der ingen vej uden om reformer. Det kan både være reformer, der øger statens indtægter, eller reformer, der begrænser udgifterne.

De økonomiske vismænd har f.eks. foreslået at lade boligskatterne følge ejendomspriserne og ikke som nu være låst til niveauet i 2002. Alene det tiltag vil rette op på halvdelen af det forventede problem. Men lige netop boligskatten er ind til videre fredet.

Torben M. Andersen peger på, at en mulig løsning kunne være at hæve pensionsalderen tidligere end planlagt.

”Underskuddet opstår først og fremmest, fordi danskerne lever længere, end man regnede med, da Folketinget vedtog tilbagetrækningsreformen i 2011. Man kunne derfor bede danskerne om at vente lidt med at gå på efterløn og pension,” siger Torben M. Andersen.

For ham at se vil det være ”naturligt at starte diskussionen her, fordi problemet med underskuddet skyldes, at danskerne lever længere end forventet.”

Det forslag har den radikale leder, Morten Østergaard, netop gjort til sit. Men præcis som med boligskatten afviser særligt socialdemokrater og Venstre-folk forslaget.

Også underdirektør i DA Erik Simonsen vil hellere begynde diskussionen et helt andet sted.

”Teknisk set kan man godt forestille sig yderligere bidrag fra efterløns- og pensionsalder, men vi har valgt at sætte fokus på områder, hvor der ikke er gennemført reformer af samme kaliber som med efterløns- og pensionsalderen,” siger han og udpeger fleksjob, førtidspension, kontanthjælp og sygedagpenge som de ordninger, der bør revideres.

”Vi er overbevist om, at det skal kunne betale sig at arbejde, og at de økonomiske incitamenter virker på sigt,” siger Erik Simonsen.

Evidens med huller i beviserne

Spørgsmålet er bare, om Erik Simonsen og DA har ret. Tja, ser man på erfaringerne, er svaret ubehagelig tvetydigt.

Erik Simonsen peger på gode erfaringer med at reducere dagpenge og kontanthjælpen for unge. Det skete første gang under Nyrups S-R-regering i 1990’erne, der bl.a. halverede dagpengene og nedsatte kontanthjælpen for unge under 25 år helt tilbage i 1996. Senere reformer betyder, at de reducerede satser i dag gælder for unge helt op til 30-årsalderen.

[graph title="Finansministeriets konvergensprogram 2015." class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Rockwool Fonden / Danmarks Statistik 

I 2006 udkom Rambøll-rapporten ”Analyse af ungeindsatsen i Frederiksborg Amt” (der nu er en del af Region Hovedstaden, red.), der analyserede de første 10 år med ungeydelsen. Den viste, at op mod halvdelen af de unge fandt et job, mens endnu 17 pct. kom i gang med en uddannelse.

Analysen omfattede de økonomisk set gode år før krisen, hvor der år for år blev skabt mange nye job. Analysen konkluderede bl.a. derfor, at det ikke kun handler om lave ydelser, men at økonomi og konjunkturer også har været med til at trække de unge i job. Trods de positive resultater pegede analysen desuden på, at mange af de unge havde behov for støtte til at fastholde jobsøgning eller uddannelse.

Meget tyder derfor på, at de nedsatte ydelser ikke er den eneste forklaring på, hvorfor flere unge kom i arbejde, fordi også konjunkturerne spiller ind. Vi kan i hvert fald se, at unge igen ryger ud af arbejdsmarkedet, når konjunkturerne vender. Antallet af unge under 25 år uden uddannelse eller job er nærmest blevet fordoblet, efter finanskrisen satte ind i 2009. Med andre ord er der en tydelig sammenhæng mellem unge i beskæftigelse og udviklingen i samfundets økonomi. Se figur 2.

Færre svenskere på støtten" caption="Figur 2  

Figur 4  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/d4af4-jre_fig02_vekst-sender-svenskerne-ud-pu-arbejdsmarkedet.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/5b277-jre_fig02_vekst-sender-svenskerne-ud-pu-arbejdsmarkedet.png | Forstør   Luk

Erhvervsdeltagelsen i både Danmark og Sverige følger konjunktur- erne. Fremgang i økonomi-en trækker flere borgere ud på arbejdsmarkedet. Historisk set har erhvervs-deltagelsen været højere i Danmark end i Sverige.  

Kilde: Andreas Bergh / Statistiska Centralbyrån. [/graph]

Heller ikke erfaringerne fra 00’ernes loft over kontanthjælpen og den særlig lave sats for flygtninge, starthjælpen, viser entydigt, at økonomiske incitamenter virker.

”Der er betydelig usikkerhed om, hvorvidt incitamenterne virker for langvarige modtagere af kontanthjælp. En enkelt markant undersøgelse tyder på det, mens andre undersøgelser peger på, at borgere med en bred vifte af bagvedliggende problemer ikke er i stand til at reagere på de økonomiske incitamenter,” siger formidlingschef Bent Jensen, Rockwool Fondens Forskningsenhed, der netop har udgivet en oversigt over dansk forskning på området.

Til gengæld ser det ud til, at den nedsatte starthjælp, som blev vedtaget i 2002, fik mærkbart flere flygtninge i arbejde, men med udtalte fattigdomsproblemer til følge for de, der ikke kom i arbejde.

”Starthjælpen påvirkede adfærden hos nogle på ydelsen, men førte for andre til udtalt fattigdom, fordi de ikke magtede at finde et arbejde,” siger han og fortsætter: ”Der blev tale om forhold, der minder om gammeldags fattigdom.”

De danske erfaringer viser altså, at store grupper på overførselsindkomster befinder sig i en situation, hvor deres adfærd ikke påvirkes af de lavere ydelser. Dertil kommer, at nedsatte ydelser nok kan påvirke adfærden, men at økonomi og konjunkturer også spiller ind.

Inspirationen fra Sverige

Svenskerne har gennem snart to årtier reformeret deres sociale sikringssystem og bl.a. reduceret de offentlige ydelser. Resultatet er bl.a. en ret stor reduktion i antallet af borgere på offentlig forsørgelse. Se figur 3.

Resultatet er nu, at den svenske erhvervsdeltagelse er højere end den danske. Det er særligt derfor, at DA peger på behovet for tilsvarende reformer i Danmark.

[graph title="Vækst sender svenskerne ud på arbejdsmarkedet" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Eurostat (Employment rates by sex, age and nationality (%) [lfsa_ergan]) 

Igen er det svært at sige, om det skyldes reformerne eller den noget stærkere svenske økonomi.

”Krisen ramte Sverige mindre hårdt end andre lande, og den gode økonomi er mindst halvdelen af forklaringen på, at færre er på offentlig forsørgelse i Sverige. Men reformerne har selvfølgelig haft en betydning,” siger Andreas Bergh, lektor ved Lunds Universitets Økonomiske Højskole.

Økonomiprofessor Torben M. Andersen har fra sin tid som medlem af Sveriges Finanspolitiska Rådet, den svenske pendant til de økonomiske vismænd, et indgående kendskab til svensk økonomi.

”Reformerne har ikke ført til en markant effekt på beskæftigelsen. Det kan tage mange år, før vi ser den fulde effekt af reformerne. Indtil nu skyldes den højere erhvervsdeltagelse i Sverige formentlig først og fremmest konjunkturerne,” siger han. Se figur 4.

Alt tyder på, at konjunkturerne har en afgørende betydning for netop erhvervsdeltagelsen. Faldet i den danske erhvervsdeltagelse sker fra og med 2008. Indtil da lå den danske erhvervsdeltagelse over den svenske. I efterårsrapporten fra 2014 har vismændene beregnet, at gode konjunkturer i Danmark ville sende endnu 82.000 i arbejde og dermed øge den danske erhvervsdeltagelse til stort set samme niveau som den svenske.

Tilbage står, at den svenske økonomi er kommet noget mindre skrammet ud af krisen end den danske. Hvor Sveriges BNP allerede i 2010 var tilbage på niveauet fra før krisen, ligger BNP i Danmark stadig under niveauet i 2007.

”Det er svært at holde tingene adskilt, men vi kan se, at Danmark efter syv år endnu ikke er tilbage på niveauet fra før krisen. Derfor bør vi se til Sverige, og derfor tror vi på, at også indretningen af overførselsindkomsterne har en betydning,” siger Erik Simonsen fra DA.

Svensk opgør med forsørgelseskultur

Helt på linje med de danske erfaringer er også de svenske erfaringer med at reducere i ydelserne imidlertid langt mindre entydige, end DA giver udtryk for. De svenske reformer er sket under overskriften ”Utanförskabet”, en betegnelse, der bl.a. dækker over svenskere på overførselsindkomst, der står uden for arbejdsmarkedet.

[graph title="Svenske reformer virker" caption="Figur 5  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/ef428-jre_fig05_svenske-reformer-virker.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/29e48-jre_fig05_svenske-reformer-virker.png" text="Færre på førtidspension, færre på sygeorlov, men flere arbejder færre timer, end de ønsker, og flere er arbejdsløse, og flere er i aktivering."]Kilde: Statistiska Centralbyrån/Svensk LO (Arbetet). [/graph]

Overraskende nok har diskussionen af utanförskabet stort set ikke fundet vej til den akademiske verden i Sverige. Der er først og fremmest tale om en politisk diskussion båret frem af partiet Moderaterne, der havde regeringsmagten 2006-2014. Det siger Anders Forslund, professor i økonomi ved Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering ved Uppsalas Universitet.

Det politiske ønske har været at flytte borgere på overførselsindkomst til en position så tæt på arbejdsmarkedet som muligt. Målt på den måde er de svenske reformer en succes. Andelen af borgere på førtidspension er faldet, men til gengæld er den svenske arbejdsløshedsprocent højere end den danske. Se figur 5.

I DA håber Erik Simonsen på en tilsvarende effekt i Danmark.

”Vi har opbygget en forsørgelseskultur i Danmark, så nogle borgere ender på en overførselsindkomst i så lang tid, at det er svært at komme væk fra systemet og ud i arbejde. Vi skal have fundet en vej til, at færre ender med at være meget lang tid på offentlig forsørgelse i Danmark,” siger Erik Simonsen.

Færre på førtidspension

Hvor det kan være svært at finde 100 pct. belæg for, at de økonomiske incitamenter virker, forholder det sig helt anderledes, når man begrænser adgangen til en ydelse.

”Nu kan man ikke længere få efterløn som 60-årig, og det har betydet, at flere 60-årige er blevet på arbejdsmarkedet,” siger Erik Simonsen.

En lignende tankegang, forestiller han sig, kunne anvendes i forhold til førtidspensionerne. Her skal mulighederne for at få tildelt en førtidspension begrænses yderligere – også i forhold til den seneste reform.

I sit udspil nævner DA, at ”stresslidelser, fibromyalgi, piskesmæld, misbrug, nedsat syn eller hørelse, muskel- og skeletbesvær” fremover ikke skal kunne begrunde en førtidspension.

I forhold til Ankestyrelsens opgørelse over tildelte førtidspensioner fra sidste kvartal i 2014 vil DA’s foreslåede stramninger dog kun omfatte mellem 10 og 15 pct. af de 3.033 borgere, der har fået tildelt førtidspension i dette kvartal.

Samtidig er netop førtidspensionen en af de ydelser, som DA vil skære mest i. I dag ligger førtidspensionen på niveau med dagpenge, men over kontanthjælp. Fremover vil DA reducere ydelsen med ca. 25 pct.

”Det er uhensigtsmæssigt, at førtidspensionen er højere end kontanthjælpen. For os at se er det med til at trække folk væk til en position længere fra arbejdsmarkedet,” siger Erik Simonsen.

Ulighed bremser væksten

Tilbage står en enkelt afgørende problemstilling, fordi reformerne kan føre til, at uligheden i samfundet øges.

”Den disponible indkomst er steget for alle svenskere i job over de seneste 10 år, men samtidig er den faldet for borgere uden arbejde,” siger Anders Forslund.

OECD noterer, at Sverige er et af de lande, hvor uligheden er øget mest siden midten af 1980’erne. Og det har konsekvenser for væksten, fordi ulighed er med til at bremse væksten.

En forklaring er i følge OECD’s seneste analyse af sammenhængen mellem ulighed og vækst fra december 2014, at ulighed mindsker den sociale mobilitet. Et forhold, der ifølge OECD’s analyser betyder mest for ikke-faglærte og deres børn.

”Der er en tæt sammenhæng mellem ulighed og uddannelsesniveau. Hvis man skal skære i ydelserne, er det afgørende, at det følges op med noget andet, der kan hjælpe borgerne med at uddanne sig eller erhverve sig nye kompetencer,” siger Torben M. Andersen.

Dermed bliver DA’s forslag i højere grad båret frem af en tro på effekten af de økonomiske incitamenter end på videnskabeligt belæg for, at det også er tilfældet.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu