Kinas nye silkevej får alt andet til at blegne  

Kina er klar med historiens største globale udviklingsplan: Etableringen af en moderne megaversion af tidligere tiders Silkevej, der kan gøre Riget i Midten til verdens nye supermagt. ”Det indebærer svimlende potentialer,” siger Karen Ellemann, der repræsenterede regeringen ved den officielle indvielse af Belt & Road.

Inden vi går amok i de mest vilde eksempler, så lad os begynde med den korte version. For helt overordnet handler historien om, at de gamle handelsruter fra Kina mod vest og videre til resten af verden skal have en gigantisk makeover. Til lands og til vands.

Enhver tænkelig form for infrastruktur – broer, veje, kraftværker, dybvandshavne, elnet, gas- og olieledninger, jernbaner og kommunikationskanaler – skal simpelthen toptunes, så de i alt 4,5 mia. mennesker langs den nye silkevej, sendes ind i det 21. århundrede med raketfart. Ja, selv de mest underudviklede og fattige regioner langs det vidt forgrenede net af handelsruter, der forbinder øst med vest og vice versa, skal boostes. Og alt hvad der kan forbindes, skal og vil blive forbundet.

Vi taler økonomisk udvikling og globalisering gange millioner. Ja, faktisk billioner. Dollar. Og ambitionerne og spændvidden i de planlagte infrastrukturprojekter er så omfattende, at det slår alt, hvad der tidligere er blevet udtænkt af mennesker. Det hele er samlet under den prosaiske titel ”The Belt & Road Initiative”.  Se tekstboks under artiklen.

Login