Klynk og katastrofer på gymnasierne

Sparekrav og udsigter til færre elever bliver en katastrofe for gymnasierne, advarer de. Fra 2019 svarer besparelserne til 2.000 lærerstillinger eller den samlede omsætning for de 28 mindste gymnasier. Så i torsdags var gymnasieelever på gaden sammen med ligesindede fra erhvervsskoler, tekniske skoler og universiteter for at demonstrere mod uddannelsesforringelserne. Men med overskud år efter år har gymnasierne selv leveret skytset til spareivrige politikere.

Et trefoldigt for fanden runger på gymnasierne, og det med god grund, for efteråret har ikke budt på andet end dårlige nyheder. Først bebudede regeringen, at gymnasierne skal spare 2 pct. om året de næste fire år. For fanden. Så sænkede Folketinget tilskuddet til undervisningen, fordi de almene gymnasier ikke skal have mere end handelsgymnasierne. For fanden. Og samme dag blev forligskredsen bag sidste års erhvervsskolereform enig om at finansiere aftalen ved at tage penge fra gymnasierne. For fanden, for fanden, for fanden. Se figur 1.

Fem skridt mod katastrofen" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/c61f8-van_fig02_rektorer-propper-pengetanke.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/ff0b7-van_fig02_rektorer-propper-pengetanke.png | Forstør   Luk

Gymnasierne sparer penge op, og langt de fleste kommer fra uddannelsestilskuddene. Elever og lærere på gymnasierne har længe været fortørnede over, at rektorerne sparer op af de midler, de mener burde gå til undervisningen.

Kilde: Danske Gymnasier pba. Undervisningsministeriets regnskabsportal [/graph]

Ikke engang det velmenende råd om at kigge fremad kan rektorer og lærere bruge til det store. For de har ikke andet at se frem til end færre elever de kommende år, viser et notat, Danske Gymnasier har sendt ud til sine medlemmer.

Foreningens økonomer har regnet på prisen for sparekravene og de mistrøstige udsigter, og de er kommet frem til, at den årlige besparelse fra 2019 og frem bliver ca. 1,2 milliarder kr. Det svarer til 2.000 lærerstillinger – eller den samlede omsætning for de 28 mindste gymnasier.

Reaktionerne er ikke udeblevet. Lærere og elever taler om en truende kvalitetskatastrofe, og formanden for Danske Gymnasier, Anne-Birgitte Rasmussen, deler deres bekymringer. Gymnasierne bliver nødt til at fyre lærere, og de tilbageværende kommer til at løbe hurtigere, selv om de løber hurtigt nok i forvejen.

”Jeg har svært ved at se, hvordan vi skal kunne spare så meget, uden at kvaliteten af undervisningen bliver forringet. Vi bruger tre fjerdedele af vores penge på undervisning, og så store besparelser, som vi ser frem til, kan vi kun finde ved at skære der,” siger Anne-Birgitte Rasmussen.

Professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh ser heller ingen vej uden om fyringer. Men det kan de ikke gøre på de små gymnasier, så hvis ikke regeringen tilfører ekstra penge til dem, ser det sort ud, vurderer han.

”Et sted mellem 7 og 15 af de mindste gymnasier bliver nødt til at dreje nøglen om eller fusionere med andre, hvis besparelserne bliver indfaset, som regeringen lægger op til,” siger Per Nikolaj Bukh.

Rektorklynk og hvalpefedt

I torsdags mødtes gymnasierne med erhvervsskolerne, handelsgymnasierne, VUC-skolerne og en lang række videregående uddannelse for at demonstrere mod grønthøsterbesparelserne, som kommer til at ramme hele uddannelsessektoren. Omkring 15.000 var samlet på rådhuspladserne i København og Århus. Det er en ny alliance af gamle fjender, der har haft travlt med at kritisere hinanden for alverdens uretfærdigheder.

Erhvervsskolerne har kæmpet med et dårligt image og høje frafald og følt, at politikerne svigtede de kommende faglærte, fordi de havde travlt med tage sig af bogbanditterne på gymnasieskolerne. Handelsgymnasierne har i årevis været forarget over, at de almene gymnasier fik højere tilskud pr. studerende, og de almene gymnasier har lige så længe forsøgt at forklare, at det er dyrere at undervise i fysik end finansiering.

Det er også nyt, at rektorer, lærere og elever står sammen. Gymnasielærerne har tidligere beskyldt rektorerne for at ”klynke” over klasseloftet på 28 elever, og sammen med eleverne raser de én gang om året over, at rektorerne sparer penge op i stedet for at bruge dem på undervisningen. I år er det rituelle slagsmål i spalterne udeblevet, selv om en gennemgang af sidste års regnskaber viser et samlet overskud på næsten 300 millioner kr. Gymnasierne har bl.a. brugt 280 millioner kr. mindre på undervisning, end de har fået i undervisningstilskud. Se figur 2.

”Rektorerne har bevist, at de kan generere store overskud – især hvis de skal bygge nyt eller renovere – så de har selv leveret de bedste argumenter for, at man kan drive gymnasierne billigere,” siger professor i økonomistyring Per Nikolaj Bukh.

Og økonomien er god, vurderer han, men den er ikke prangende. Per Nikolaj Bukh minder om, at sektorens overskud dækker over store forskelle. Nogle har 10-15 pct. i overskud, andre har næsten ingenting eller et lille underskud.

[graph title="Rektorer propper pengetanken" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Ugebrevet Mandag Morgen pba. Undervisningsministeriets regnskabsportal. 

Uddannelsesforsker og professor på Aalborg Universitet Palle Rasmussen kalder det en uskik at bruge gymnasiernes økonomi imod dem:

”Det er et generelt problem, at politikerne på den ene side ønsker, at uddannelsesinstitutioner skal forvalte deres egen økonomi, men på den anden side straks bliver mistænksomme, hvis institutionerne begynder at opbygge økonomisk soliditet i form af egenkapital,” siger Palle Rasmussen.

Danske Gymnasier skammer sig da heller ikke over overskuddene, forsikrer Anne-Birgitte Rasmussen. Hun er derimod stolt af, at institutionerne har en sund økonomi, og selv hvis man endelig vil bruge overskuddene imod dem, påpeger hun, at de hurtigt forsvinder, hvis besparelserne bliver til virkelighed. Sidste år havde 117 ud af 121 gymnasier overskud. Hvis besparelserne bliver gennemført, bliver det tal reduceret til ét i 2019. Se figur 3.

Store overskud uden penge

Dette ene gymnasium er Falkonergårdens Gymnasium på Frederiksberg. Det er da også sparefortalernes yndlingseksempel. En gennemgang af regnskaberne viser overskud på overskud på overskud. Fra 4 millioner kr. i 2011 til 11,5 millioner kr. sidste år. Det er et solidt overskud på 15 pct. af omsætningen, og egenkapitalen er nået op i 51 millioner kr.

Gymnasiet har for nylig opført en ny idrætshal og planlægger at bygge nye undervisningslokaler for 45 millioner kr. Men hvis man af den grund tror, gymnasiet svømmer i penge, tager man gruelig fejl, forklarer Kirsten Cornelius, som er rektor på stedet. For pengene hober sig ikke op på lukkede bankbøger, og der bygges ikke idrætshaller eller klasselokaler for sjov.

Falkonergården har Danmarks største andel af Team Danmark-elever, men hidtil måtte gymnasiet leje sig ind hos Frederiksberg Idrætsforening. Det var ikke alene dyrt, men også upraktisk, da næsten hver fjerde lektion blev aflyst.

[graph title="Besparelser ødelægger sund økonomi" caption="Figur 3  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/b8746-van_fig03_besparelser-odelegger-sund-okonomi.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/ebb88-van_fig03_besparelser-odelegger-sund-okonomi.png" text="Siden gymnasierne fik selvstyre i 2007, er de fleste lykkedes med at opbygge en sund økonomi med årlige overskud. Men med de annoncerede besparelser bliver de gode driftsresultater spist, frygter gymnasierne. I 2019 vil kun ét gymnasium kunne præsentere et overskud, hvis de bliver drevet som i år."]Kilde: Danske Gymnasier pba. Undervisningsministeriets regnskabsportal. [/graph]

Klasselokalerne kan rektoren heller ikke undvære. Der går ca. 1.000 elever på Falkonergården, men der er kun plads til 700, så også her lejer gymnasiet sig ind på andre adresser. Det koster i omegnen af 1,2 millioner kr. hvert år.

”På sigt er det dyrere at leje end at eje, så investeringerne er nødvendige for gymnasiet,” fortæller Kirsten Cornelius.

Selv om gymnasiet har revisorstolte regnskaber, kommer det til at mærke besparelserne. Kirsten Cornelius skal ikke fyre medarbejdere nu og her, men hun vil ikke udelukke, at det kan blive nødvendigt på længere sigt. I første omgang forsøger rektoren at finde pengene andre steder:

”Vi kan oprette færre valghold, så klasserne hele tiden er fyldt til bristepunktet, eller skære ned på studieture og lektiecafeer. Men ønsker vi virkelig gymnasier, der kun lige nøjagtig kan klare skærene,” spørger Kirsten Cornelius.

Men hvis I kan levere overskudsgrader på op til 15 pct., fordi I skal bygge nyt, uden at det går ud over kvaliteten, kan I vel også spare 2 pct. om året de næste fire år, uden at det rammer kvaliteten?

”Nej, for vi har brugt pengene til at hæve kvaliteten af undervisningsfaciliteterne. Det har været nødvendige investeringer, fordi de gamle lokaler fra 1955 er så nedslidte. Vi får også brug for at kunne investere fremover. Den mulighed har vi ikke, hvis vi kun lige nøjagtig har penge til drift,” forklarer hun.

Underskud uden udsigter

I den anden ende af overskudsskalaen befinder Vestjysk Gymnasium Tarm sig. Som et af de få kom det ud med et underskud sidste år. En halv million blev det til, fordi gymnasiet har haft brug for at renovere klasselokaler, som hverken rektoren, underviserne eller eleverne kunne leve med.

”Dårligt indeklima, mørke lokaler og et gulv, du ikke havde lyst til at sætte fødderne på,” fortæller Mikkjal Helmsdal.

Gymnasiets årlige budget er på 50 millioner kr. om året, og hvis regeringen får sit finanslovsforslag igennem, skal gymnasiet finde 6 millioner kr. inden 2019. Det svarer til 12 fuldtidsstillinger, og selv om rektoren har tænkt sig at forsøge at skærme sine lærere, kommer han ikke uden om at skulle afskedige 8-9 af dem. Og da lærerne ifølge rektoren ikke ligger på den lade side i forvejen, bliver skolen nødt til at organisere undervisningen anderledes for at få pengene til at passe.

Det kunne være forelæsninger i stedet for klasseundervisning, hvor det giver mening, større koordinering af pensum og opgaver mellem parallelklasser, så lærerne kan spare tid på forberedelserne, eller andre måder at rette opgaver på, så lærerne kan komme hurtigere igennem det arbejde.

”Vi tænker allerede i de baner, og det er begrænset, hvor mange penge vi kan finde ad den vej,” siger Mikkjal Helmsdal.

Ingen penge at tjene

Mikkjal Helmsdal bakser også med en anden plan for, hvordan han kan redde økonomien. Vestjysk Gymnasium Tarm har tidligere haft en kostskoleafdeling, og den overvejer gymnasiets ledelse at åbne igen for få ekstra indtægter.

[quote align="left" author="Palle Rasmussen, uddannelsesforsker ved Aalborg Universitet"]Det er svært at se, hvordan de almene gymnasier skulle kunne tjene penge i nævneværdigt omfang.[/quote]

I dag er det de færreste gymnasier forundt at have andre indtægter end tilskuddene fra staten, fortæller uddannelsesforsker og professor ved Aalborg Universitet Palle Rasmussen, og han har også svært ved at se, hvordan de skulle komme til det:

”Til forskel fra erhvervsskoler, som kan tjene penge ved at sælge forskellige slags efteruddannelse, er det svært at se, hvordan de almene gymnasier skulle kunne tjene penge i nævneværdigt omfang. De kan søge puljer – f.eks. til talentudvikling eller internationalisering – fra ministerier og regioner, men det batter ikke meget,” siger han.

På Falkonergårdens Gymnasium har de forsøgt at finde sponsorer, bl.a. til idrætshallen, men det er ikke lykkedes, fortæller rektor Kirsten Cornelius.

”Det kom bag på mig, hvor svært det var at finde nogen, der var interesseret i at støtte os. Jeg troede, at det kunne lade sig gøre, når vi nu har mange Team Danmark-elever, men det kunne det ikke. Og vi har været hele vejen rundt.”

En overgang overvejede rektoren, om gymnasiet skulle ansætte en fundraiser, men hun tror ikke, en ansat vil kunne gøre den store forskel, så hun har ingen planer om at gå den vej længere. Det ville da også være et skråplan, mener Palle Rasmussen:

”Hvis gymnasierne skulle til at bruge kræfter på at etablere sig som private markedsaktører, kunne det meget nemt gå ud over deres kerneydelse.”

Selvstyre uden styremuligheder

Formanden for Danske Gymnasier, Anne-Birgitte Rasmussen, er heller ikke meget for at skulle jagte sponsorater og erhvervssamarbejder. ”Vi har slet ikke mulighed for at lave alle mulige ting ved siden af, og det ville heller ikke være ønskværdigt,” siger hun.

I stedet ønsker hun sig mere frihed til gymnasierne, og det kunne de godt bruge, mener professor i økonomistyring Per Nikolaj Bukh.

[quote align="right" author="Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet"]Gymnasierne har selvstyre, men de får ikke rigtig lov til styre sig selv.[/quote]

”Gymnasierne har selvstyre, men de får ikke rigtig lov til styre sig selv,” siger han.

De er underlagt et klasseloft på 28 elever pr. klasse, eleverne skal tilbydes et minimumsantal timer, og der er krav om, at fag som dansk, historie, fysik, kemi, engelsk m.fl. skal udbydes på alle niveauer.

”Der er mange lovkrav, og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men det siger sig selv, at det begrænser gymnasiernes muligheder for at tilrettelægge arbejdet,” siger Per Nikolaj Bukh.

Da regeringen annoncerede sine besparelser, kvitterede Anne-Birgitte Rasmussen derfor med otte forslag til, hvordan den kan give gymnasierne den frihed, der skal til for at spare de 8 procent. Danske Gymnasier foreslår bl.a. at ændre den måde, man gør det nuværende klasseloft op på. I stedet for, at der højst må sidde 28 i hver klasse, skal kravet være, at der gennemsnitligt ikke må være mere end 28 i klasserne på gymnasiet. Gymnasierne vil også have mulighed for at undervise på tværs af niveauer, og så vil de af med reglerne, der forpligter dem til at oprette valgfag, hvis 10 elever ønsker det.

”Undervisningsministeren siger, at hun har tillid til, at vi kan spare pengene, uden at det går ud over kvaliteten. Hvis hun mener det, så må hun i det mindste give os de frihedsgrader, som er nødvendige for at gøre et hæderligt forsøg,” siger Anne-Birgitte Rasmussen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu