Kreative købmænd kan friste danskerne sundere

Discountkæden Lidl har succes med sine slikfri ”sunde kasser”, der har øget omsætningen ved kasselinjen med 50 pct. Konkurrenten REMA 1000 har gjort op med sine mængderabatter – og det betaler sig, forsikrer kæden. Detailhandlen mødes på fredag med fødevareministeren for at diskutere branchens bidrag til at øge folkesundheden. Og butikkerne kunne blive bannerførere i revolutionen af danskernes usunde kostvaner, siger eksperter. Mandag Morgen præsenterer deres konkrete bud på Det Sunde Supermarked.

På fredag møder landets dagligvarekæder op i Fødevareministeriet for at diskutere, hvad de kan gøre ved danskernes usunde madvaner. Og de får svært ved at afslå invitationen til at tage et ansvar for folkesundheden: Deres kunder efterspørger sundere supermarkeder, og hvis supermarkederne vil, har de masser af muligheder for at få os til at spise sundere.

Butikkerne har nemlig stor indflydelse på, hvad vi køber. De fleste varer, der ryger i kurven og videre op på kassebåndet, er hverken planlagte eller velovervejede. Internationale studier viser tværtimod, at vi først træffer mellem 65 og 80 pct. af vores valg, når vi står i butikken, og at vi bruger helt ned til et par sekunder på at udse os hver vare. Vores underbevidsthed og vaner bestemmer, hvad vi bruger pengene på, og det udnytter kreative købmænd på alle tænkelige leder og kanter. De indretter hver centimeter af supermarkederne efter det:

Du går direkte ind i frugt- og grøntafdelingen, fordi det får dig til at tænke, at du er kommet ind i en frisk butik med friske varer. Mælken, som alle kunder skal have, står længst væk for at styre dig forbi alle de indbydende vareudstillinger med her og nu-tilbud. Der er hjul på kurven, så du ikke opdager, at den bliver tungere og tungere, jo mere du køber. Du kan være helt sikker på, at forretningen tjener mest på de varer, der står i øjenhøjde, fordi du oftere vælger dem end de varer, der står nede ved gulvet, og når du endelig kommer op til kassen, lokker slikposerne, mens du venter i køen.

Login