Kristian Thulesen Dahl: Vi er en fri fugl. Vi gør som vi vil.

Dansk Folkepartis formand, Kristian Thule­sen Dahl, kritiserer Venstre for at tænke for meget på sin egen politik uden at lytte nok til Dansk Folkeparti. Derfor skal også Dansk Folkeparti tænke mere på, hvordan partiets politik fremmes bedst muligt – også hvis det sker på bekostning af Venstre. “Venstre har selv valgt, hvordan tingene skal fore­gå. De kører med den politik, som de synes, er den rigtige. Fred være med det. Men det gør vi så også,” siger han i et interview med Mandag Morgen.
Jens ReiermannTorben K. Andersen

De har forsøgt sig med parterapi. De har forsøgt sig med tålmodighed og forståelse for hinandens behov. Men lige lidt hjælper det.

Mindre end et år efter Lars Løkke Rasmussen tiltrådte som statsminister med støtte fra Dansk Folkeparti, synes forholdet mellem de to største borgerlige partier at være på vej ud i en dyb og eksistentiel krise.

Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl, kritiserer Venstre for at køre sit helt eget løb uden hensyntagen til de 37 mandater, der var helt afgørende for, at Lars Løkke Rasmussen kunne sætte sig til rette i Statsministeriet.

Konsekvensen af det dårligere klima er klar. Når Venstre forfølger sine politiske mål uden først at koordinere med Dansk Folkeparti, så er Dansk Folkeparti også klar til at forfølge sine politiske mål uden først at koordinere med Venstre.

”Venstre har selv valgt, hvordan tingene skal foregå. De kører med den politik, som de synes er den rigtige. Fred være med det. Men det gør vi så også,” siger han i et interview med Mandag Morgen.

Dermed er Dansk Folkeparti med ekspresfart på vej ud af rollen som Venstres loyale støtteparti. Partiet er ikke bange for at bruge sine mandater til at lave flertal uden om regeringen for at fremme sin egen politik. Senest er DF gået sammen med Socialdemokraterne og SF om at hæve kravene til, hvor meget udlændinge skal tjene om året for at kunne få ophold i Danmark. De tre partier har tilsammen et spinkelt flertal.

”Det har vi sagt til Venstre, at vi gerne vil have gennemført, uden at de har reageret positivt på det. Så forsøger vi selvfølgelig stadig at få det gennemført,” siger Thulesen Dahl.

Han er også klar til at blokere for trepartsaftalen om integration af flygtninge på det danske arbejdsmarked. Han betegner aftalen som ”absurd” og frygter, at den kan trænge svage danskere ud. Den frygt deler Socialdemokraternes formand, Mette Frederiksen, der ligeledes stiller krav for at støtte trepartsaftalen. Så også her kan Folketingets to største partier måske finde hinanden. Læs også ”Dansk Folkeparti vil blokere for trepartsaftale”.

Venstre negligerer Thulesen Dahl

Thulesens opgør med Venstre sker i et interview, der evaluerer Dansk Folkepartis rolle under de 10 måneder med Løkke Rasmussen i Statsministeriet. Han følger dermed op på den skattebombe, han smed i sidste uge. Han vil ikke længere være med til at sænke skatten – hverken til efteråret eller i resten af valgperioden.

De faldende indtægter fra Nordsøolien og de stigende udgifter til flygtninge har skabt lavvande i statens pengekasse. Dermed banker han ikke bare en pæl gennem Løkkes valgløfter om en skattereform med lettelser i bunden. Det er også ren gift for Liberal Alliance, der har talt sig op i et leje, hvor de er parat til at vælte regeringen, hvis de ikke får lettelser af topskatten. Men som Kristian Thulesen Dahl udtrykker det:

”De ved udmærket godt, at det ikke er vores ønske, og vi har meget svært ved at se, at der er noget som helst råderum til skattelettelser i forhold til at sikre velfærden.”

Det er tydeligt, at hvedebrødsdagene er forbi. Thulesen Dahl peger godt nok på, at Venstre på en række områder har bøjet sig mod Dansk Folkeparti i en udvikling, der samlet set har ført til lidt flere plusser end minusser for Dansk Folkeparti.

Der er f.eks. sket stramninger af asyl- og udlændingelovgivningen, der er etableret en midlertidig grænsekontrol ved den tyske grænse, og finansloven for 2016 indeholder milliard-bevillinger til ældre og sundhed.

Men særligt forløbet omkring trepartsforhandlingerne og forliget om flygtningenes integration på arbejdsmarkedet kan få Thulesen Dahl op af stolen. Han har flere gange undsagt resultatet i hårde vendinger. Nu retter han opmærksomheden på den måde, Venstre har håndteret forløbet på.

”Venstre kunne have lagt op til, at vi skulle prøve at afklare tingene mellem os og finde et kompromis. Men det har Venstre valgt ikke at gøre. De har valgt at køre med det, som de mener er det rigtige, uanset at vi er uenige,” siger han.

Venstre koblede sine allierede i Dansk Folkeparti ud af den politiske beslutningsproces på et område, der er hjerteblod for dem: flygtninge- og indvandrerområdet. Og det tager Thulesen Dahl nu konsekvensen af.

”Vi er ikke bundet af et regeringssamarbejde og vil nu bruge vores rolle som en fri fugl til at søge flertal for det, vi gerne vil,” siger han.

Pebernødder og millioner

Forløbet omkring trepartsforhandlingerne er bare et af flere eksempler, der for Kristian Thulesen Dahl vidner om Venstres dalende vilje til at imødekomme Dansk Folkeparti.

Et andet eksempel er forhandlingerne om finansloven. Selv om den har betydet forbedringer på to af Dansk Folkepartis mærkesager, ældre og sundhed, er der stadig et hængeparti. De fire blå partier er endnu ikke blevet enige om, hvordan den omdiskuterede besparelse på boligydelsen til pensionister skal udformes.

Under forhandlingerne sagde Dansk Folkeparti og Thulesen Dahl ja til besparelserne på baggrund af notater fra Finansministeriet, der viste, at besparelserne først og fremmest ville ramme den bedst stillede del af modtagerne. Senere påviste Ældre Sagen fejl i beregningerne og blotlagde, at besparelsen ville ramme bredt og altså også de dårligst stillede pensionister. Og så måtte Thulesen Dahl trække sin støtte.

Besparelserne på de 90 millioner kr. blev ikke gennemført i første omgang. Til gengæld har partierne forpligtet sig til at finde pengene. Og finansminister Claus Hjort Frederiksen har nu sat en deadline til at finde de manglende 90 millioner kr. inden den 5. juni – altså grundlovsdag. Uanset hvor besparelsen skal findes, ærgrer Kristian Thulesen Dahl sig over forløbet.

”Det giver jo ingen mening, at vi skal sidde og have højdramatiske politiske føljetoner om små beløb som de 90 millioner på boligydelsen til pensionister, mens regeringen giver kommunerne 640 millioner kr. til at bygge nye boliger til flygtninge. Og når finansministeren bliver spurgt, hvor han har fundet de penge henne, så svarer han, at han har været rundt i gemmer og skuffer i Finansministeriet,” siger Thulesen Dahl.

Indtrykket er ikke godt. For Dansk Folkeparti ser det ud, som om Hjort Frederiksen kan finde millioner til de flygtningeboliger, Dansk Folkeparti ikke ønsker sig, og til gengæld ikke har det langt mindre beløb, der kunne erstatte besparelserne på pensionisternes boligydelse.

Copy-paste-strategien

Også på EU-området oplever Thulesen Dahl Venstres kolde skulder.

En af Dansk Folkepartis helt store triumfer siden folketingsvalget er sejren ved folkeafstemningen den 3. december om Danmarks deltagelse i et udvidet EU-samarbejde på det retspolitiske område og herunder også deltagelsen i et reformeret politisamarbejde i Europol. Det store nej betyder, at Danmark ikke kan deltage, når en reform af Europol til april næste år flytter politisamarbejdet til den overstatslige del af EU-samarbejdet.

Kristian Thulesen Dahl og Dansk Folkeparti mener, alternativet kunne være en såkaldt parallelaftale, der åbner for politiets praktiske samarbejde med Europol.

”Vi må tage den nuværende tilknytning og lave en aftale, der copy-paster den. Det er nemt at gøre,” siger Kristian Thulesen Dahl.

Det mener udenrigsminister Kristian Jensen (V) imidlertid ikke. Hvor Thulesen Dahl vil copy-paste, siger udenrigsministeren, at parallelaftaler ikke kan hæves i en ”EU-automat”.

”Kristian Jensens udtalelser er ren politik. Jeg anerkender, at det kan blive svært for Danmark at være med Europols ledende organer fremover, og det må vi så diskutere. Men det, der er afgørende for os, er, at dansk politi kan trække de samme oplysninger som i dag. Det er ren politik, hvornår man slår til,” siger Thulesen Dahl.

Venstres håb

Når Thulesen Dahl selv skal forklare, hvorfor Venstre tøver med at imødekomme Dansk Folkeparti, lyder det sådan her:

”Vi havde en kort periode, hvor vi voksede meget kraftigt. Og specielt Venstre har haft den oplevelse, at ja, Dansk Folkeparti er blevet et stort parti, men det har sin tid, og Venstre vil igen blive større, og Dansk Folkeparti bliver mindre. Ud fra den opfattelse har appetitten på at give os de indrømmelser, vi skulle have for at gå i regering, heller ikke været til stede. Det var det, jeg mærkede i forhandlingerne om regeringsgrundlaget i sommer, og det er ikke ændret siden,” siger han. Se figur 1.

Dansk Folkeparti større end Venstre

Figur 1 | Forstør   Luk

Indtil valget i 2015 var Venstre det største parti i blå blok. Nu har Dansk Folkeparti overtaget rollen og ligger stabilt 2-3 pct.point over Venstre i meningsmålingerne.

Kilde: Berlingske Barometer.

Sommerens forhandlinger om Dansk Folkepartis deltagelse i regeringssamarbejde med Venstre brød bl.a. sammen, fordi Dansk Folkeparti stod fast på kravet om at indføre kontrol ved grænsen til Tyskland.

Nu noterer Thulesen Dahl med tilfredshed, at der er indført en godt nok midlertidig grænsekontrol siden den 4. januar. Men i samme åndedrag fremhæver han, at den danske grænsekontrol er oprettet som en konsekvens af, at svenskerne indførte en grænsekontrol lige før jul. Det skyldes altså ikke en aftale med Dansk Folkeparti.

”Jeg har siddet med Lars Løkke Rasmussen og andre gode Venstre-folk og argumenteret i måneder for, at grænsekontrol er en nødvendighed. Her har jeg spurgt mig selv om, hvorfor det er så svært at få de her ting igennem? De hældte det fuldstændig ned ad brættet,” siger han.

En forklaring er selvfølgelig en politisk uenighed, men Thulesen Dahl mener først, Dansk Folkeparti for alvor kan få indrømmelser, når Venstre og Folketingets andre partier erkender, at Dansk Folkeparti ikke er en døgnflue.

”Kan vi formå at holde opbakningen over en vis tid, så bliver andre partier også nødt til at se på os som et parti, der mere varigt har støtte fra en god bid af danskerne. Så bliver deres appetit på at give os de nødvendige indrømmelser større,” siger han.

Fire plusser

Den fodboldglade partileder er stor fan af engelske Liverpool og får nærmest tårer i øjnene, når han fortæller om klubbens dramatiske sejr for nylig over tyske Dortmund på 4-3, der blev sikret i kampens sidste sekunder.

Knap så begejstret er han, når han skal bedømme blå bloks resultater efter knap et år med Løkke som statsminister. Han når dog frem til samme resultat: 4-3. Fire plusser og tre minusser.

Øverst på plussiden kommer de mange stramninger af udlændingelovgivningen. Her er regeringen kommet længere, end han havde troet på forhånd. Det skyldes en kombination af den store flygtninge- og migrantkrise, det generelle politiske klima, og at Socialdemokraterne har flyttet sig markant på området og har banet vej for overraskende mange stramninger.

”Det rækker videre end det, vi havde troet, vi ville nå på nuværende tidspunkt,” siger han.

Indførelse af grænsekontrol står også på plussiden. Løkkes manglende vilje til at indføre grænsekontrol i første omgang var ellers en væsentlig årsag til, at DF ikke påtog sig regeringsansvaret. Men den 4. januar kom der grænsekontrol. Godt nok som en stikprøve og midlertidig ordning, som siden blev forlænget. Men står det til DF, skal den gøres permanent og udbygges.

Danskerne ”nej” ved afstemningen om retsforbeholdet i december står også på Thulesen Dahls plusliste, på trods af at de andre partier i blå blok argumenterede for et ”ja”. Men som han udtrykker det:

”Man skal ikke undervurdere effekten af det nej. For hvis vi nu vender det om, og vi nu havde stemt ja, hvad var der så sket? Så var Danmark blevet set som et land, der var på vej ind i kernen af EU-samarbejdet, på vej til at fjerne forsvarsforbeholdet og euro-forbeholdet på sigt, og som ville gå i modsat retning af Storbritannien. Så nejet kan have en kolossal betydning og videreudvikle retningen sammen med Storbritannien afhængig af deres afstemning til juni.”

Mere overraskende er det måske, at også finanslovsaftalen fra sidste år er kommet med på pluslisten. Partiet er ellers udråbt som den store taber af finansloven, og Liberal Alliance som vinder. Kristian Thulesen Dahl synes da også at have haft svært ved at skulle forklare sine kernevælgere det geniale i en aftale, der bruger flere penge på skattelettelser til ejere af dyre boliger og luksusbiler nord for København, men som skærer på områder som boligstøtte til ældre, uddannelse og kontanthjælp. Men sådan ser han ikke selv på det.

”Der kom meget synlighed på registreringsafgiften af biler. Men hovedparten af pengene blev faktisk brugt på de ting, vi gik til valg på. Vi fik genetableret en milliard kroner til ældreområdet. Vi fik 2,4 milliarder kr. ekstra til sundhed. Og vi fik en aftale med 2 milliarder ekstra til politiet over fire år.”

Tre minusser

Det var plusserne. Og så kommer minusserne.

Øverst på minuslisten peger Kristian Thulesen Dahl på evnen til at tackle den dramatiske flygtninge- og migrantkrise. For selv om udlændingelovgivningen er strammet, og der er indført grænsekontrol, ligger antallet af asylansøgere de første måneder af 2016 fortsat over niveauet for sidste år.

”Der mangler en erkendelse hos de andre partier om, at det kun er grænsekontrol ned gennem Europa, der har været en effektiv stopper for den her udfordring. Det er først, når nationalstaterne har reageret, at der kommer skred i tingene, som det har været tilfældene i Ungarn, Østrig eller vores egen grænsekontrol som følge af Sveriges kontrol,” siger Kristian Thulesen Dahl.

Trepartsaftalen om integration står også på minuslisten. Han kalder aftalen for ”absurd” og håber på at kunne spænde ben for den, når den skal behandles i Folketinget.

Samarbejdsklimaet i blå blok er det tredje minus. Specielt den seneste og dramatiske regeringskrise i kølvandet på landbrugspakken – og Eva Kjer Hansens afsked som minister – har sat sammenholdet på prøve.

”Samarbejdsklimaet er blevet hårdt belastet af det forløb,” siger Kristian Thulesen Dahl.

Fordele og ulemper

Siden hans store valgsejr sidste sommer er han gentagne gange blevet kritiseret for ikke at påtage sig et regeringsansvar.

Men Thulesen Dahl holder stædigt fast i, at Dansk Folkeparti har størst indflydelse ved at stå uden for regeringen frem for at sidde inde i magtens maskinrum sammen med Venstre, forme en eventuel VO-regerings politik på alle centrale områder og være hovedarkitekter til en økonomisk 2025-plan, der lægger sporene for Danmarks udvikling de næste mange år.

Her knap et år efter valget, hvor er det så, I har fået større indflydelse, end hvis I sad med i regeringen?

”Jeg vil helt klart fremhæve stramningerne af udlændingelovgivningen. Jeg tror, Venstre oprindelig spillede ud med en 5-punktsplan. Hvis vi sad med i regeringen, kunne vi måske presse dem op til en plan med 8-10 punkter. Men ikke nødvendigvis de 30 stramninger, som endte med at blive lavet.”

Men alle de godt 30 stramninger, som regeringen endte med at spille ud med, kunne man da også godt forestille sig en VO-regering have fremsat?

”Det håber jeg da også. Men jeg er bare i tvivl. Jeg er i tvivl om, hvor langt vi kunne have skubbet Venstre, som i udgangspunktet ikke havde den indstilling om at gå så langt.”

DF: Rige kommuner skal betale mere til fattige

Dansk Folkeparti klar til nyt opgør om milliarder af kroner til den kommunale velfærd. Det såkaldte omprioriteringsbidrag – en besparelse på kommunernes budget – skal ikke bare gå til ny velfærd, men kan også flytte penge fra de rigeste til de fattigste kommuner.

Dansk Folkeparti vil bruge de kommende måneders forhandlinger mellem regeringen og kommunerne om næste års budgetter på knap 240 milliarder kr. til at flytte penge fra de rigeste til de fattigste kommuner.

Det kan ske ved at øremærke en del af det såkaldte omprioriteringsbidrag til kommuner som Langeland, Lolland eller andre, der har ondt i økonomien og derfor har brug for en ekstra økonomisk indsprøjtning til særligt prioriterede områder.

”Det er en del af vores strategi om at få et Danmark i balance, at den offentlige økonomi bliver mere jævnt fordelt. Og kan vi bruge omprioriteringsbidraget, som Venstre opfandt for at finde penge til skattelettelser, til i stedet at fremme vores ønske om mere udligning, så gør vi det,” siger Kristian Thulesen Dahl.

Dermed ønsker Dansk Folkeparti ikke bare at fordele omprioriteringsbidragets ca. 2,4 milliarder kr. til forbedringer af forholdene for ældre rundt omkring i kommunerne, sådan som det skete i forbindelse med forhandlingerne om dette års budget. Partiet er også indstillet på at prioritere de kommuner med størst behov.

Venstre og finansminister Claus Hjort Frederiksen introducerede for første gang omprioriteringsbidraget i forbindelse med sidste års forhandlinger. Målet var oprindelig at skære 1 pct. af kommunernes budgetter – eller ca. 2,4 mia. kr. – for på den måde at frigøre midler til ny velfærd og ikke mindst til de skattelettelser, Venstre stillede i udsigt under valgkampen.

Senere har Venstre og Dansk Folkeparti indgået en aftale om, at omprioriteringsbidraget skal føres tilbage til kommunerne. Der bliver altså ikke tale om noget bidrag til skattelettelserne. Til gengæld kan der virkelig blive tale om store omprioriteringer.

Kristian Thulesen Dahl forestiller sig også, at nogle af pengene kan bruges på at styrke samarbejdet mellem kommuner og regioner om borgernes sundhed:

”Noget af det, vi skal diskutere, er, hvad der skal ske både før og efter behandlingen på de såkaldte supersygehuse, og hvordan vi kan hjælpe de her mennesker.”

Dansk Folkeparti vil blokere for trepartsaftale

Kristian Thulesen Dahl truer med at spænde ben for trepartsaftalen, der skal få flere flygtninge i job. Socialdemokraterne stiller også krav for at støtte aftalen.

Dansk Folkeparti skaber usikkerhed om regeringens store trepartsaftale om integration af flygtninge på arbejdsmarkedet.

Partiets formand, Kristian Thulesen Dahl, vil overraskende – og højst utraditionelt – forsøge at blokere for aftalen, når den skal forhandles endeligt på plads i Folketinget.

”Jeg havde forventet, at vi havde haft en afstemning af interesser, da det er så vigtigt et område for os. Det har regeringen valgt ikke at gøre. Når Venstre agerer, som de gør, kan jeg forsøge at samle flertal for mine ting, eller jeg kan forsøge at blokere for nogle af de ting, jeg ikke bryder mig om. Med trepartsaftalen er der jo en implementering i Folketinget både i form af aktstykker og lovgivning,” siger Kristian Thulesen Dahl.

Han fremhæver krumtappen i trepartsaftalen – den nye integrationsgrunduddannelse – som et eksempel på nogle af de ting, der skal vedtages ved lov i Folketinget. Den giver mulighed for, at flygtninge og familiesammenførte, som ikke har evnerne til at begå sig på det danske arbejdsmarked fra dag ét, kan uddanne sig og arbejde i særlige integrationsstillinger i op til to år. Samtidig kan virksomheder, der ansætter flygtninge, få en bonus på op til 40.000 kr.

Kristian Thulesen Dahl kalder det ”absurd”, at regeringen med den ene hånd strammer udlændingelovgivningen for at mindske antallet af asylansøgere i Danmark, og med den anden hånd indfører økonomiske gulerødder og bedre jobmuligheder for udlændinge.

”Inden folk nærmest har fået asyl, så er vi i gang med at give dem job på støttede vilkår og bonus til virksomhederne. I de to år, de arbejder – ganske vist på en lav løn – optjener de dagpengeret. Når de så er færdige efter de to år, og virksomhederne fyrer dem, går de op på dagpengeniveau. Det er jo helt absurd. Det billede kan mange danskere ikke forstå. Og det kan jeg heller ikke,” siger han.

Kristian Thulesen Dahl hæfter sig ved, at også Socialdemokraternes formand, Mette Frederiksen, stiller krav for at støtte trepartsaftalen. Hun vil have rettet op på, at det kun er de arbejdsgivere, som ansætter flygtninge via den nye IGU-uddannelse, der kan få en bonus på op til 40.000 kr. Mette Frederiksen vil også give en bonus til de arbejdsgivere, der ansætter danske unge i en lignende ordning – erhvervsgrunduddannelse.

”Det synes jeg jo er interessant,” siger Kristan Thulesen Dahl og tilføjer: ”S og DF mangler kun 6 mandater for at have flertal. Så der er ikke langt til, at et flertal i Folketinget ikke er parat til at gennemføre det her.”

Normalt plejer der ikke at være den store politiske ballade om indholdet i trepartsaftaler. Når først regeringen har landet en aftale med arbejdsmarkedets parter og kommunerne, glider den rimelig smertefrit gennem Folketinget. Og specielt plejer den siddende regerings støttepartier ikke at volde de store kvaler. Men sådan er det altså ikke denne gang.

”Regeringen har prioriteret at få en aftale på plads, i håb om at der så bare var et flertal i Folketinget, der stemte det igennem. Men spørgsmålet er, om der er sådan en logik denne gang, eller om regeringen i virkeligheden bliver nødt til at sande, at det skal forhandles,” siger Kristian Thulesen Dahl.

 

Omtalte personer

Kristian Jensen

Direktør, Green Power Denmark, fhv. udenrigsminister, MF og næstformand for Venstre
bankassistent (Unibank Lemvig 1993)


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu