Kvinder er et uudnyttet våben i klimakampen

Sæt kvinderne for bordenden i den globale klimakamp, lyder opfordringen fra EUs ligestillingsinstitut. Ikke for kvindernes skyld, men for klimaets

Det er med mænd og kvinder, som det er med ilande og ulande i den globale kamp mod klimaforandringer: Det er primært mændenes adfærd, der har forårsaget klima-problemerne, men det er kvinderne, der lider mest under dem. I øvrigt har kvindernes mulighed for at bidrage til løsning af problemerne hidtil været stærkt begrænset – selv i EU, der traditionelt er verdens klima- og ligestillingsduks. Sådan lyder konklusionen på en ny, omfattende kortlægning fra det europæiske ligestillingsinstitut (EIGE).

Mens der globalt er stigende opmærksomhed på, at kvinder i udviklingslande er mere sårbare over for klimaforandringer end mænd, har EIGE for første gang kortlagt forskelle i kønnenes sårbarhed over for og påvirkning af klimaforandringer i EU-landene. Herunder i hvor høj grad kønnene involveres i nationale og internationale beslutninger og lovgivning, der har betydning for miljø og klimaforandringer.
Og resultatet er bemærkelsesværdigt: Kun en fjerdedel af offentlige beslutningstagere med betydning for klima og miljø er kvinder – varierende fra 50 procent i Sverige til blot 8 procent i Italien. Se figur 1.

Kvinder er uden for klimakampen

Figur 1 | Forstør

Kønsfordeling på topposterne i procent

Mændene sidder tungt på beslutningerne i EU-landenes ministerier for miljø- og klimaområdet. I gennemsnit er kun en ud af fire topposter besat af en kvinde.

Kilde: EIGE, “Gender Equality and Climate Change”.

Det er dårligt nyt for miljøet, da mænd, ifølge undersøgelsen, både bidrager mere til det menneskeskabte CO2-udslip og er mindre villige til at ændre adfærd for at undgå klimaforandringer end kvinder. Hvis kampen for at undgå uoprettelige og farlige klimaforandringer skal lykkes, er der derfor behov for flere kvinder på øverste beslutningsniveau, konkluderer undersøgelsen.
”Kvinder og mænd bidrager på forskellig vis til klimaforandringer og afhjælpningen af samme. Det vil sige, at politiske løsninger på klimaforandringer kun vil fungere effektivt, hvis de systematisk tager hensyn til både mænds og kvinders behov, adfærd og valg,” siger direktør for EIGE, Virginija Langbakk.
Ud over at dokumentere, at EU’s klimakamp er stærkt mandsdomineret, belyser undersøgelsen, at mænd og kvinder har vidt forskellige tilgange til, hvor alvorlige klimaproblemerne er, hvor meget  deres egen adfærd betyder for problemerne, og hvordan klimaforandringer og miljøproblemer generelt skal afhjælpes og forebygges.
Spørgeskemaundersøgelser afslører, at kvinder generelt er mere bekymrede over klimaforandringerne end mænd. De føler større behov for aktivt at sætte ind for at undgå eller begrænse klimaforandringer. Og de er mere villige til at ændre adfærd end mændene, der generelt er større tilhængere af, at klimaproblemer skal løses med ny teknologi. Eksempelvis er kvinder større tilhængere af politiske tiltag for at reducere anvendelsen af biler, mens mænd foretrækker, at privatbilismens klimaproblemer løses ved hjælp af bl.a. elbiler.

Mænd foretrækker biler

Figur 2 | Forstør

Foretrukket transportmiddel til daglig transport, pct.

Mænd bruger i langt højere grad personbiler i hverdagen end kvinder, og de er meget mindre villige til at omstille sig til mere bæredygtige transportformer.

Kilde: EIGE, “Gender Equality and Climate Change”.

Samme tendens afspejles også klart i mænds og kvinders transportadfærd i dagligdagen. En ny rundspørge på EU-niveau viser, at næsten 60 procent af Europas voksne, mandlige befolkning foretrækker bilen som deres primære transportmiddel i dagligdagen. Det gælder kun 47 procent af kvinderne, hvor over 25 procent foretrækker offentlig transport, og 16 procent foretrækker at gå. For mændenes vedkommende er kun 18 procent til offentlig transport og 9 procent til gåben. Se figur 2.

Ifølge EIGE er det afgørende, at der kommer flere kvinder i transport- og energisektorerne, før der sker ændringer på menneskehedens ubæredygtige adfærd. Nye tal fra Eurostat viser, at andelen af kvinder inden for den europæiske transport- og energisektor i dag er på kun hhv. 18,5 og 22 procent. Det skyldes sandsynligvis, at langt færre kvinder end mænd vælger tekniske og videnskabelige uddannelser, der efterspørges af disse sektorer. EIGE anbefaler derfor, at der på EU-plan sættes ind for at få flere kvinder inden for de teknisk/videnskabelige uddannelser. Ligeledes anbefaler instituttet, at der udarbejdes strategier for at indarbejde ligestilling og kønsperspektiver i EU’s fremadrettede policy proces inden for klimaområdet.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu