LA og SF kæmper videre efter Uber-exit

Uber-striden mellem Karsten Hønge og Joachim B. Olsen har været skinger og overeksponeret, klager danske deleøkonomiske virksomheder. Men de to politikere vil fortsætte striden, for det er et ideologisk opgør om udviklingen af det danske samfund, siger de.

De to danske politikere, der tydeligst har stået på hver sin side i striden om Ubers tilstedeværelse i Danmark, er Liberal Alliances Joachim B. Olsen og SF’s Karsten Hønge. Men de to politikere er enige om, at deres uenighed i den sag ikke blot er udtryk for drillerier eller et politisk spil for galleriet. De er oprigtigt politisk uenige om, hvorvidt Uber er galt eller genialt for det danske samfund, og den strid vil fortsætte, bedyrer de.

”Jeg har fra starten, da Uber kom frem i 2014, forsvaret, at der skal være plads til nye måder at levere services på, fordi der sker en rivende teknologisk udvikling, der gør, at man kan udnytte data på helt nye måder. Og det er Uber et eksempel på. Og det synes jeg stadig, der burde være plads til i Danmark,” siger Joachim B. Olsen.

”Jeg mener, at det er min opgave at forsvare folks ret til selv at vælge, hvordan de vil bruge deres penge, og hvordan de vil bruge deres biler. Problemet er, når det er politikerne, der går ind og sorterer i, hvilke virksomheder de vil have og ikke have i landet. Det skal være markedet, der bestemmer. Det kæmper jeg for,” siger han.

Mens Joachim B. Olsen derfor lover fortsat at ville arbejde for, at der bliver plads til nye digitale forretningskoncepter som Uber i Danmark, slår Karsten Hønge på sin side fast, at han stadig vil værne om det ordnede danske arbejdsmarked – og det uden at skylle hverken ny teknologi eller deleøkonomi ud af landet.

”Jeg synes, det er fantastisk med nye teknologier, og jeg synes, det er fantastisk med deleøkonomi. Det kan alle være glade for. Men vi skal gøre det på en måde, så det passer til det danske samfund og til det danske arbejdsmarked,” siger han.

”Langt hen ad vejen er de her nye apps jo bare liberalisternes nye skjold, som de dækker sig under med en helt anden dagsorden, nemlig at de vil sprænge det ordnede danske arbejdsmarked til atomer. Uber kalder sig deleøkonomi, men det har ikke en skid med deleøkonomi at gøre. Der er flere russere i russisk salat end deleøkonomi i Uber.”

Kan du slet ikke se noget godt ved Uber?

”Jo, jeg synes, det var godt, at taxabranchen fik et los i røven, så de også kunne se at blive mere servicemindede og skabe mere konkurrence. Men det kan sagtens lade sig gøre, at vi har god service og innovation, samtidig med at vi bevarer et ordnet og reguleret arbejdsmarked.”

Men hvad siger du til ønsket om at få en bedre debat om deleøkonomien?

”Det er jeg sådan set enig i. Det ville være godt, hvis vi nu kan få en bedre diskussion og få delt skæg fra snot, Uber fra deleøkonomi. Så kan vi bedre diskutere mulighederne i deleøkonomien,” siger Karsten Hønge.

Forrige artikel Blindebuk om fremtidens arbejdsmarked Næste artikel Dansk gas-blokade kan koste dyrt i Arktis Dansk gas-blokade kan koste dyrt i Arktis