Ledelsesguruer: Resultatmål giver stress og dårlig ledelse

De seneste års store fokus på resultatmål, kpi’er og performance er gået over gevind. Mange ledere er blevet så fikserede på medarbejdernes målbare performance, at de glemmer den egentlige ledelse af processen. I stedet for at hæve medarbejdernes præstationer, ender den form for resultatledelse med det stik modsatte: Det giver mistillid, stress og dalende produktivitet. Det siger en række ledelseseksperter til Mandag Morgen. Eksperterne slår nu til lyd for et opgør med den amerikanske ledelseskultur, hvor resultatmål overdøver motivation og ledelse af medarbejderne. Ifølge uddannelsesdekan på CBS, Jan Molin, er der opstået en målekultur, som på den lange bane er et stort minus for virksomhederne og ender med at legitimere underperformance: ”Det skaber en mistillidskultur, som begrænser folks lyst til at præstere,” siger han.

Ledere, der har travlt med at måle medarbejderne gennem måltal og resultatkontrakter i iveren efter at øge produktiviteten på arbejdspladsen, risikerer at skyde sig selv i foden. I stedet for at hæve medarbejdernes præstationer kan den form for resultatledelse ende i mistillid, stress og dalende produktivitet. Og det koster dyrt på bundlinjen.

Det siger en række ledelseseksperter, der vurderer ny forskning, som viser en sammenhæng mellem resultatmålinger og stress på danske arbejdspladser.

De mener, der er brug for et opgør med den amerikanske ledelseskultur, der er optaget af at nå resultatmål i stedet for at motivere og lede medarbejderne.

Login