Luk Kvickly

Lasse Bolander fortsætter som formand for Coop, men han skal stå i spidsen for en hestekur, som er nødvendig for, at supermarkedsgiganten kan tage kampen op. Det betyder, at mindst en af COOP’s kæder må lade livet eller finde en ny form.

Selv om Coop har forbedret økonomien i 2017 sammenlignet med katastrofeåret i 2016, er der brug for en endnu mere drastisk omlægning af dagligvarekoncernen.

Den genvalgte formand, Lasse Bolander, har allerede nu vist handlekraft ved, at de 47 svageste Fakta-butikker må lade livet. Det er bare ikke nok. Der er brug for endnu mere dramatiske initiativer, som kan fylde den slunkne kasse, således at man kan slå igen mod de stærke konkurrenter. 

Kompleksiteten er blevet for stor. Det gælder både i henseende til ledelsesstrukturen og kædestrukturen. Det bliver svært at gøre noget ved ledelsesstrukturen på kort sigt. Medlemsdemokratiet er en møllesten om halsen på Coop. Med mere end 1,7 mio. danskere som ejere og knap 1.200 butikker burde overskuddet være svimlende.

Coop har en stolt historie, der går 152 år tilbage, og har næsten altid været med i forreste række, når det gælder økologi og i det hele taget at gøre verden til et bedre sted. Udfordringen er bare, at kunderne er ligeglade. De vil hellere lægge deres penge hos Rema 1000 eller Netto.

De tyske konkurrenter Aldi og Lidl satser hårdt på det danske marked. Aldi har fået en stor pose penge fra det tyske moderselskab og er i fuld gang med at modernisere sine butikker. Lidl vokser voldsomt over det meste af verden. Ikke mindst Rema 1000 har med sit franchisekoncept knækket koden til en stærk kæde med tilsvarende resultater.

Oprydning nødvendig 

SuperBrugsen, Kvickly, Fakta, Dagli’Brugsen, Irma og Coop.dk kræver et stort administrativt apparat at holde kørende. Der er mange fælles logistik- og backoffice-funktioner, som har skabt omkostningsfordele. Det er bare ikke nok. Derfor er der brug for at få ryddet op i kædestrukturen. 

Samtidig med den oprydning skal omkostningerne vrides endnu engang. Da Føtex sænkede priserne på 2.000 basisvarer, blev Coop tvunget til at følge med, og derfor har der heller ikke været et direkte match på alle de nedsatte varer. Det ville være for dyrt for Coop at følge med ned. Derfor er de kommet bagud i forhold til ærkerivalen.

Kvickly har en svag og uklar identitet sammenlignet med de øvrige kæder. Det er svært at se, hvad de kan tilbyde, som man ikke kan få i SuperBrugsen. Der er undtagelser. Kvickly i Odder, lidt uden for Aarhus, er den største i Danmark og er kåret som den bedste. De driver en god forretning, og det har været sådan i mange år.

Ved at lukke Kvickly vil man spare administration, og det vil samtidig betyde, at kæden kommer til at fremstå skarpere. Selv om Irma har en stærk identitet i København, er det en mindre kæde i hele Danmark. Argumentationen er den samme. 

Fakta er blevet det evige smertensbarn i Coop-familien. Der er underskud igen og igen. Mange af butikkerne er kørt helt ned og trænger voldsomt til en opgradering. Det er vanskeligt at se, hvad det er for en plads, Fakta skal indtage på markedet, hvor positionerne er svære at rokke ved.

Selv om 2017 gav et mindre underskud end året før, bliver det svært at få discountkæden til at give sorte tal på bundlinjen. Der er behov for to ting: lukning af endnu flere butikker, måske endda hele kæden, eller et skift til den franchisemodel, som har været en af hemmelighederne bag Rema 1000’s succes.

Danskerne vil have billige varer

En lukning og konvertering af Kvickly og Irma til SuperBrugsen vil være dyr på kort sigt. Der skal nye facader til, og indretningen vil trække tænder ud på den plagede dagligvarekoncern. Også en lukning af hele eller dele af Fakta vil koste på bundlinjen.

Hvis omlægningerne foretages, vil det sætte sit præg på regnskaberne i 2018. Derfor bliver det nødvendigt med en prioritering af, hvor der skal investeres, og hvor der ikke skal investeres.

Dagligvaremarkedet vokser ikke, og volumen er helt afgørende for indtjeningen. Den eneste måde, man kan øge omsætningen, er ved at hugge markedsandele fra konkurrenterne med prisen som det vigtigste parameter. Derfor var Coops topchef, Peter Høgsted, på forkert spor, da han lancerede et madmanifest, hvor kvalitet skulle prioriteres højere end pris.

Mad Cooperativet på Hovedbanegården i København blev åbnet i 2015 for at vise flaget med varer fra øverste hylde. Det skulle være en dansk version af NYC-ikonet Dean & DeLuca. Der gik et år, så blev der sadlet om.

Den store udfordring er, at der ikke er nok forbrugere, der vil den slags. De fleste danskere vil først og fremmest have billige dagligvarer. Et enkelt budskab, men med mange strategiske udfordringer.

Forrige artikel Klods-Hans: Fremtidens model for forretningsudvikling? Klods-Hans: Fremtidens model for forretningsudvikling? Næste artikel Vi overlod den politiske arena til nørderne – nu betaler vi prisen Vi overlod den politiske arena til nørderne – nu betaler vi prisen
  • Anmeld

    Gabriell

    støt fagforeningerne kamp for bedre løn

    Hmmm. får en tanke - støt fagforeningernes kamp for at få mere i lønningsposen. Det er da klart har man ikke midler, så handler man der hvor man får mest for pengene og tænker ikke så meget på kvalitet?

  • Anmeld

    Michael Thurau · Retailer

    Slip konkurrencen løs i COOP

    Der har gennem tiden været alt for meget koordinering i baglandet og dermed administrative byrder for kæder og butikker. De identitetsløse kæder er et resultat af en reaktiv sparepolitik, hvor man år for år har slået kæder sammen for at spare omkostninger og koordineret priser, for på papiret at høste et bedre afkast. Gi' kæderne styringen og dermed identiteten tilbage og lad kædeledelsen tage ansvar for dens resultater. Lad kæderne betale for de reelle omkostninger de forårsager - eller sagt på en anden måde: De ineffektive/ulønsomme kæder/butikker skal lukkes for at styrke COOP's resultater og langsigtede konkurrenceevne.

  • Anmeld

    Per morsing · Konsulent

    Coop bank

    Har netop fået afslag på at oprette konto med kassekredit i coopbank. Har hus, bil,formue skylder kun kreditforeningen og har aldrig været i Ribers og været medlem af Coop i ihvertfald 20 år. Afslaget begrundes med at det er pga den samlede økonomiske vurdering uden nærmere forklaring. Det er uanstændigt at man ikke skriver den konkrete årsag. Jeg har Coop mistænkt for at det skyldes at jeg er pensionist. Det er ikke ok at man reklamerermed medlemsejet, lån, bankkonto osv og så kan man ikke få en konto eller få at vide hvorfor ikke. Det er et nederlag fir det Coop kalder medlemsejet.