Historien i tal

Målrettede kampagner aktiverer faktisk sofavælgerne

Flere tusinde vælgere kan potentielt lokkes op af sofaen og hen i stemmeboksen ved kommunalvalget til efteråret ved målrettede kampagner, viser en ny analyse.

Hvis de 22-29-årige vælgere begynder at stemme lige så flittigt som resten af befolkningen, vil mere end 90.000 ekstra vælgere stemme ved kommunalvalget til november. Og hvis de unge vælgere stemmer lige så meget til kommunalvalget, som de gjorde ved sidste folketingsvalg, vil der være mere end 100.000 ekstra stemmesedler i stemmeboksene til efteråret. Det viser en ny analyse, som Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, KORA, har udarbejdet for Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Ved kommunalvalget i 2013 lavede en lang række aktører målrettede indsatser for at få flere til at stemme. Blandt initiativerne var den storstilede kampagne ”Tænk før du ikke stemmer”, som KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet stod bag. Medierne satte også fokus på emnet, for eksempel rejste P3’s Monte Carlo på valgtur i landet for at få de unge op af sofaen. Og de mange indsatser og kampagner var sandsynligvis en af årsagerne til, at omkring 270.000 ekstra vælgere stemte i 2013 i forhold til det foregående valg. Stigningen var størst blandt unge, som også var den gruppe, kampagnerne fokuserede mest på.

Erfaringerne fra det danske kommunalvalg i 2013 bakkes op af international forskning om effekter af mobiliseringstiltag og mobiliseringskampagner.

Læs hele analysen her.

Hent PDF

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu