Mægler splitter pensionsbranchen

Landets største pensionsselskaber nægter at indgå administrationsaftaler med den fremstormende virksomhed APC, der må nøjes med at sende kunder til tre mindre aktører. Eksperter kalder situationen ærgerlig.
Peter Nyholm

Hvis en enkelt aktør formår at få det værste op i landets ellers så pæne pensionsdirektører, må det være Peter Lindblads pensionsmæglerhus, APC. Således er det kun lykkedes selskabet at indgå administrationsaftaler med mindre selskaber, mens store selskaber som PFA, Danica, Nordea Liv & Pension, SEB og Sampension alle nægter at indgå administrationsaftaler, der gør det meningsfyldt for APC at overtage kontakten med kunderne.

Det viser en rundspørge blandt pensionsselskaberne, som InsideBusiness har foretaget, og direktør i APC Peter Lindblad bekræfter tendensen.

APC (tidligere AON Private Consulting) er en fremstormende spiller på det danske pensionsmarked. Konceptet er, at man med opsøgende salg går efter bl.a. ’sovende’ privatkundeordninger, som sygner hen i de store pensionsselskaber, der til gengæld tager sig godt betalt for at passe pensionsformuerne. Indtil videre er det privatkundemarkedet, man går efter. Forretningsmodellen er at sammenligne pensionsselskabernes priser og produkter på kryds og tværs og skabe gennemskuelighed på et ellers svært marked, men det er kun Skandia, Topdanmark Liv og AP Pension, som vil lege med og levere priser, som gør, at de bliver valgt af kunderne på APC’s platform. Og det er på kant med mæglerloven, mener APC’s stifter.

”Det fremgår (af loven, red.), at vælger kunden en mægler, så skal selskabet nedsætte omkostningerne for kunden med den ydelse, der er leveret af en mægler. Det har de valgt at se bort fra i Danica, Nordea, PFA og SEB. De bruger eget distributionskorps, og skal der mægler på, bliver omkostningen til APC bare lagt oven i prisen. Dermed skal kunden betale for begge dele,” siger direktør og hovedaktionær i APC Peter Lindblad.

Inviterer alle til samarbejde

APC kræver årligt 0,65 pct. af kundernes indeståender på op til 3 mio. kr. og gradvist mindre ved større pensionsopsparinger for at varetage distribution, administration, rådgivning, servicering m.m. Peter Lindblad forsikrer, at alle de store kommercielle selskaber er velkomne som produktleverandører:

”Der er en stående invitation, hvis de ønsker at få forretning fra os, kan de komme ind any time.”

Sidste år sendte APC 56 pct. i nye pensionskroner videre til Topdanmark Liv, mens AP Pension modtog 29 pct. og Skandia 15 pct. Alene sidste år fik Topdanmark Liv 1,8 mia. kr. fra APC. For tiden får APC ca. 3,6 mia. kr. ind om året fra nye kunder, så det er ganske mange penge, der sendes til forvaltning i de tre selskaber, som i gennemsnit opkræver 0,26 pct. i ÅOP. På den måde kan APC være konkurrencedygtig i forhold til de fire store selskaber, som ifølge APC’s platform ligger fra 0,9 til 1,5 pct. i ÅOP ved direkte betjening i selskabet.

”Vi er ikke et filantropisk foretagende. APC opkræver for sine ydelser 0,65 pct. om året. Skal det f.eks. lægges oven i 1,2 pct. i ÅOP hos SEB Pension, er det slet ikke konkurrencedygtigt,” siger Lindblad.

Der er i udgangspunktet ikke noget lovgivningsmæssigt galt med APC’s sammenligningsplatform, eller at man i praksis kun sender kunder videre til tre aktører.

Eksperter bakker APC op

Det er en problematisk situation, at de andre selskaber ikke vil indgå administrationsaftaler med APC, mener pensionsekspert og direktør for selskabet AFPR, Jørgen Svendsen:

"Det er ærgerligt, at APC ikke har aftaler med de øvrige pensionsselskaber. Det ville være gavnligt for deres uvildighed som mægler. De etablerede spillere skulle hellere se på, om de gør nok for privatkunderne og fripolicerne i stedet for at angribe og nægte at samarbejde med APC."

Også Søren Andersen fra FPension er ærgerlig på APC’s vegne, fordi selskabet har et stort potentiale:

”APC har et godt setup, som man med fordel også kan tage ud på det langt større firmamarked. Det er bare ærgerligt, at der ikke er aftaler med flere selskaber.”

En af årsagerne til situationen er, at der generelt er ondt blod mellem APC og mange af de større kommercielle spillere. Det tydeligste eksempel er SEB’s politianmeldelse af APC for tyveri af erhvervshemmeligheder, som der ikke kom noget ud af, da politiet droppede sagen. Et af de selskaber, som åbenlyst er skeptisk overfor APC’s forretningsmodel, er Sampension.

”Vi samarbejder udelukkende med udbudsmæglere. Vi anser APC for at være et meget fordyrende mellemled med løsninger, man i vid udstrækning kan få billigere i pensionsselskabet,” siger kommunikationsdirektør Søren Espersen fra Sampension.

Ellers lyder der mere generelle kommentarer fra de store kommercielle pensionsselskaber om deres afvisning af et samarbejde.

“Vi vil ikke kommentere på enkelte samarbejdsforhold, og hvorfor vi samarbejder eller ikke samarbejder med enkelte mæglere. Det er op til pensionsselskaberne selv, hvem de ønsker at samarbejde med,” siger Lars Ellehave-Andersen, CCO i Danica Pension.

Blandt de tre samarbejdspartnere er der mere positive meldinger om forholdet til APC. Det gælder f.eks. den største modtager af kunder, Topdanmark Liv:

"Topdanmark Livsforsikring samarbejder bredt med en række distributionspartnere, herunder APC. Vores tilgang er, at det er kunden, der vælger, om salg og rådgivning skal foregå direkte gennem vores egne salgskanaler eller gennem vores distributionspartnere. På linje med vores øvrige distributionspartnere har vi et godt samarbejde med APC," siger selskabets kommunikationsdirektør, Steffen Heegaard.

Den netop tiltrådte direktør for AP Pension, Bo Normann Rasmussen, er også tilfreds med samarbejdet, selv om det nu i modsætning til tidligere er Topdanmark Liv, der modtager flest kundemilliarder fra APC:

”Vi er tilfredse med, at vores kunder får en god rådgivning hos APC. Vi ser på, hvor vores kunder får den optimale relation,” siger han.

I Skandia er direktør for salg Peter Bangsgaard meget tilfreds med relationen til APC, der passer ind i Skandias partnerstrategi. Han kalder det positivt, at APC konkurrenceudsætter en del af markedet, som ikke før har været konkurrenceudsat:

”APC dækker jo en del af markedet, hvor vi ikke hidtil har været til stede direkte. Vi er interesserede i aktører, der kan skabe værdi og skalafordele på markeder, hvor vi ikke er repræsenteret.”

Men APC’s rygte er jo, at de laver ret opsøgende salg over for kunderne?

”Det er ikke et problem for os. Vores indtryk er, at APC har et godt koncept, som mange kunder er glade og tilfredse med.”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu