Markedsføring er irrelevante virksomheders pris

Sociale medier kræver passion, visioner og ægte begejstring. Derfor kan virksomheder ikke outsource deres online-tilstedeværelse til eksterne reklamebureauer. I stedet skal de slippe den autentiske nørd løs.

De fleste virksomheder starter, fordi en visionær stifter mener at kunne løse et problem i markedet bedre, hurtigere eller på en helt ny måde. Stifteren er drevet af en vision om at ændre noget i verden til det bedre, og som en konsekvens af visionen, skabes et nyt produkt eller en ny service.

Det er i denne grundlæggende vision, at kimen til god kommunikation på de sociale medier skal findes og opdyrkes. For på de sociale medier virker traditionel markedsføring ikke. Det gør derimod viden, værdi og – ikke mindst – passion.

Kort sagt foregår der på de sociale medier en bevægelse fra markedsføring til det, man med et godt engelsk buzzword kalder for thought leadership. Det indebærer, at den enkelte virksomhed gennem sine aktiviteter på sociale medier viser, at den er en af de mest kompetente leverandører på markedet – og at virksomheden kender sine kunder, og deres kunder, og derfor kan fungere som en ledestjerne i deres branche.

Det handler for uden pris og service om, at kunderne skal føle, de er i de bedste hænder hos deres leverandør. Derfor må virksomhederne påtage sig et lederskab og gennem undersøgelser og analyser vise en retning, så kunderne blot skal følge dem for at navigere trygt ind i fremtiden. Det er gennem viden om adfærd, trends og muligheder inden for den verden, virksomheden agerer i, at den har mulighed for at skabe værdi for kunderne og udvise thought leadership.

Følg Natasha Friis Saxberg

Faktisk har virksomheder som Intel, Facebook og Ericsson alle valgt at skabe selvstændige enheder i organisationen, der ikke laver andet end at undersøge, analysere og dele rapporter og konklusioner inden for deres felt.

Kend dine kunders kunder

Men alle virksomheder har potentialet til at blive en thought leader. Det kræver dog, at ledelsen forstår, at det ikke handler om salg eller markedsføring, men om nørdskab og passion. Det bør derfor være de autentiske nørder i organisationen, der står i spidsen for at opbygge et thought leadership. For det er dem, der er tættest på kunderne til daglig, og som ved, hvad der er vigtigst for dem.

Ericsson ConsumerLab er udsprunget og finansieret af Ericsson, som sælger netværksprodukter til virksomheder. Og man kan undre sig over, hvorfor en B2B-virksomhed vælger at finansiere en selvstændig enhed, der skal undersøge forbrugernes medieadfærd, når deres produkter nu alene henvender sig til andre virksomheder.

Årsagen er, at Ericsson gennem viden om deres kunders kunder er med til at skabe den agenda og virkelighed, som deres businesskunder skal agere i. Ericssons kunder kan derfor føle sig trygge ved at lade Ericsson sætte kursen. I stedet har de flere ressourcer til at fokusere på deres egne kerneforretninger.

Ericsson skaber og kuraterer i dette tilfælde viden og indsigt. Og de deler det gratis på sociale medier, så alverdens journalister, foredragsholdere, konsulenter og brugere fodres med nye input, der er værd at tale om – og værd at dele viralt.

Du kan ikke outsource din dna

En anden markant thought leader er danske Unisport, der sælger fodboldudstyr, og som netop har vundet e-handelsprisen.

Som kunde hos Unisport er man ikke i tvivl om, at de ELSKER fodbold. De taler ikke om salg, men om den passion for fodbold, som de deler med deres kunder. De gør det blændende godt på tværs af sociale medier, og de har bl.a. etableret Unisport WebTV, hvor “Jacob” f.eks. viser, hvordan man vælger den helt rigtige fodboldstøvle, eller viser interview med topspillere fra klubber rundt om i verden.

[quote align="right" author=""]Et eksternt bureau kan aldrig levere samme autentiske passion som virksomheden selv. Et reklamebureau kan ikke skabe det fællesskab, som kunderne brænder efter at være en del af.[/quote]

På deres Facebook-side udfordrer de deres godt 80.000 fans til at slå selv samme Jacob i online-spillet FIFA13. De tager selv billeder af alle deres produkter på hjemmesiden, for de synes ikke, at deres leverandører gør det godt nok. Selv Nike roser dem for at eksekvere deres brand-historier på en helt fantastisk måde.

Det er denne autentiske og passionerede interesse, der gør, at deres kunder følger dem – ikke som leverandører, men som firstmover i en bevægelse, der handler om kærligheden til fodbold.

Mens Unisport ser et kæmpe potentiale i at skabe relationer med deres kunder på sociale medier, outsourcer mange af deres konkurrenter håndteringen af kommunikationen til et reklamebureau. Det ser man desværre, at mange virksomheder gør, måske fordi de ikke helt forstår, hvilken rolle de skal spille. De er kommet så langt væk fra deres kunder og begejstringen og nørderiet, at det letteste synes at være at overdrage relationen til kunderne til en tredjepart. Men et eksternt bureau kan aldrig levere samme autentiske passion som virksomheden selv. Et reklamebureau kan ikke skabe det fællesskab, som kunderne brænder efter at være en del af. For det er selvsamme dna, som virksomheden er skabt på, der har potentialet til at skabe en bevægelse.

Fra kunde til ambassadør

En interessant udvikling i kølvandet på de sociale og digitale medier er, at det ikke længere er muligt at adskille forretning fra forbruger eller privat fra faglig, for online flyder kommunikationen mellem mennesker uanset deres professionelle position. Vores netværksstrukturer på sociale medier er en filtret blanding af mange forskellige relationer, professionelle og private, og virksomheder kan derfor ikke længere forudsige, hvornår de rammer en potentiel kunde. I online-business handler det om People to People.

[quote align="left" author=""]Den måde at interagere med sine kunder, som thought leadership forudsætter, passer ideelt til sociale medier.[/quote]

Det positive ved thought leadership er, at det bygger på det fundament, som virksomheder er skabt på. Det skal derfor ikke opfindes eller outsources, det skal opdyrkes.

Den måde at interagere med sine kunder, som thought leadership forudsætter, passer ideelt til sociale medier. For med relevant viden, der kan deles, opstår samtaler og virale fænomener, som kan blive til relationer, kunder og sidenhen ambassadører for ens produkter.

Den model har fungeret i mange tusinde år, siden apostle og pilgrimme rejste ud i verden og fortalte om tro, håb og drømme. De skabte bevægelser. Og de, der kunne se sig selv i deres visioner, fulgte dem. Det virkede til fods, til hest og på tryk, men det virker endnu bedre på sociale medier.

Læs flere af Natasha Friis Saxbergs indlæg her.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Vi skal stille flere krav til 9.z Næste artikel For mange Dovne Robert’er i kommunalpolitik

18 måneders maratonkamp mod corona venter

18 måneders maratonkamp mod corona venter

Nye bølger af smittespredning kan følge, hvis regeringen lemper restriktioner for hurtigt og for meget. Forskergruppe på Statens Serum Institut, DTU og RUC arbejder lige nu på modeller, der kan vise, hvor regeringen kan lempe restriktionerne først. Højt smitteberedskab frem til fremkomst af vaccine kan mindske danskernes tillid til hinanden.

Kina løsner forsigtigt på grebet

Kina løsner forsigtigt på grebet

Efter et par måneders storstilet, konsekvent og til tider hårdhændet indsats for at bremse coronaepidemien er de kinesiske myndigheder nu begyndt at løsne lidt på grebet. Men hvor meget tør man slække på kontrollen? Og bliver hverdagen nogensinde den samme igen? De dilemmaer, man nu ser i Kina, vil vi formentlig også se i Danmark, når epidemien har toppet.

Corona-innovation med speederen i bund

Corona-innovation med speederen i bund

ANALYSE: Siden coronakrisen ramte Danmark, er en lang række digitale initiativer til at finde løsninger dukket op. De mange websites og arbejdsgrupper, der samler eksperter inden for sundhed, læring og it, har det tilfælles, at de arbejder med den tilgang til innovation, vi kender fra startupmiljøet: lynhurtigt, selvorganiserede og i tæt samspil med brugerne.

Smittedetektiver i Singapore dæmper spredning af corona

Smittedetektiver i Singapore dæmper spredning af corona

Smittetallet i Danmark er nu fire gange højere end i Singapore. I den asiatiske bystat sporer detektiver smittekæder og offentliggør resultaterne. Det udfordrer den enkeltes ret til privatliv, men har sikret singaporeanerne større frihed til at leve et mere normalt hverdagsliv

Distanceledelse for begyndere

Distanceledelse for begyndere

At lede på distancen handler om meget mere end at udstikke ordrer på jævnlige videokonferencer. Uden det fysiske nærvær transformeres lederrollen, og der er behov for mindst lige så meget fokus på justering af filosofien som på det tekniske, understreger digital konsulent. 

Coronavirussen rammer luftfartens klimaplaner

Coronavirussen rammer luftfartens klimaplaner

Coronakrisen rammer luftfartens økonomi med voldsom kraft. Klimaplaner er blevet udskudt – men indtil videre ikke smidt i vasken. Branchens klimainitiativer afhænger nu af hjælp fra staten, der i forvejen har spændt et milliarddyrt sikkerhedsnet ud under hele samfundet. 

Det er nu du skal vise lederskab

Det er nu du skal vise lederskab

Coronakrisen har på rekordtid sat Danmark og samtlige virksomheder og organisationer i landet i undtagelsestilstand. Der er akut behov for lederskab på alle niveauer. Mandag Morgen har talt med en række ledelseseksperter om, hvilken type kriseledelse situationen kalder på.

Den politiske kriseledelse nyfortolkes dag for dag

Den politiske kriseledelse nyfortolkes dag for dag

Der bliver skrevet politisk historie i disse uger, hvor statsledere kloden over udvikler nye former for kriseledelse. Tre ting er dog stadig afgørende, når politikere skal lede et land gennem en krise: lederens integritet, beslutningsevne og kommunikative evner. Alle de tre ingredienser indgår i statsledernes vidt forskellige strategier, uanset om det er Mette Frederiksens inkluderende statsmandsskab eller den franske krigsretorik med Macron som ene general bag skrivebordet.

Hvad coronakrisen kan lære os om ledelse – og om demokratiet

Hvad coronakrisen kan lære os om ledelse – og om demokratiet

KOMMENTAR: Kampen mod coronavirus er et studie i demokratiets evne til at tilpasse sig og løse akutte problemer. Spørgsmålet er, om demokratiet også er i stand til at løse problemer, der kommer snigende mere ubemærket end en dræbende virus?

Eksperter:  Drop målet om balance på de offentlige budgetter

Eksperter: Drop målet om balance på de offentlige budgetter

Regeringens nødpakker under coronakrisen påvirker ikke det økonomiske råderum nævneværdigt, hvis krisen er midlertidig. Det viser en beregning, som Cepos har foretaget for Mandag Morgen. Alligevel opfordrer både Cepos og andre økonomiske eksperter regeringen til at budgettere med et minus frem mod 2030. Det vil give regeringen 12 mia. kroner ekstra til omstillingen af velfærden og økonomien.  

Om aggression og omsorg i kriseledelse

Om aggression og omsorg i kriseledelse

Kriser kalder på klare svar. Det kan være skræmmende at være den, der skal give dem. Ikke alene på grund af situationens kaos og angsten i omgivelserne. Men også fordi den aggressivitet, der kaldes på, vækker dit ubehag. Paradoksalt nok kan netop dette ubehag føre til, at den aggressive lederrolle overspilles.

Nyt job: Susanne Mørch skal fortsætte Tivolis store vækst

Nyt job: Susanne Mørch skal fortsætte Tivolis store vækst

Susanne Mørch overtager direktørposten i Tivoli, når den mangeårige direktør Lars Liebst træder tilbage. Mørch overtager landets mest succesfulde attraktion, men udfordringen bliver at vedholde væksten, samtidig med at coronavirussen kan få store konsekvenser for forlystelsesparken den kommende tid.

Coronavirus tester vores immunitet over for falske nyheder

Coronavirus tester vores immunitet over for falske nyheder

I kølvandet på coronavirussens spredning kommer også en syndflod af falske nyheder om, hvor sygdommen kommer fra, og hvordan man kan kureres for den. Pandemien er den hidtil største stresstest af det samarbejde, der langt om længe er kommet op at stå mellem de europæiske lande og de sociale medier.

Coronavirussens dominoeffekter ryster de globale forsyningskæder

Coronavirussens dominoeffekter ryster de globale forsyningskæder

Coronaepidemien viser, hvor dybt afhængige mange virksomheder i dag er af langstrakte, globale forsyningskæder. Allerede nu mærker danske virksomheder konsekvenserne. Hvor dyb og omfattende denne forsyningskrise bliver, er usikkert, men coronaepidemien kommer til at påvirke både virksomhedsstrategier og global handelspolitik, forudser eksperter.

Apple satsede alt på Kina – og så kom corona

Apple satsede alt på Kina – og så kom corona

Corona sætter forsyningskædernes sårbarheder på spidsen. Det mærker en af verdens største virksomheder netop nu: Apple er helt afhængig af Kina i sin produktion af iPhones, men den strategi tryktestes nu af karantæner, told og faldende salgstal.

Set, læst og hørt: Kristian Wendelboe

Set, læst og hørt: Kristian Wendelboe

Kristian Wendelboe har givet sig hen til Det Ny Teaters opsætning af vampyrmusical og anbefaler en fransk roman, hvis indhold han ikke tør citere fra.

Her logger du på generalforsamlingen

Her logger du på generalforsamlingen

De seneste ugers udbrud af covid-19 har tvunget dansk erhvervsliv til at tænke i nye baner, når eksempelvis planlagte generalforsamlinger og møder skal afholdes. Men hvilke udfordringer giver det, at aktionærer og parter ikke kan mødes og se hinanden i øjnene, når kritiske beslutninger skal drøftes? Og hvilke digitale redskaber vil de blive så glade for undervejs, at de slet ikke vil af med dem igen?

Regeringen skal skabe en optimistisk ængstelse

Regeringen skal skabe en optimistisk ængstelse

Mette Frederiksen og regeringen tackler coronavirussen med en kombinaiton af håndfaste indgreb og indtrængende opfordringer til borgerne om at ændre adfærd. Det er nødvendigt at fastholde befolkningens opmærksomhed og tillid i mange uger, siger ekspert.

Frederiksens politiske projekt skal omskrives

Frederiksens politiske projekt skal omskrives

KOMMENTAR: Coronavirussen vælter Mette Frederiksens strategiske plan. Hun ville netop ikke være krisestyrmand og hoppe fra tue til tue. Det er præcis, hvad hun må gøre nu.

Et ubehageligt skub i den rigtige retning

Et ubehageligt skub i den rigtige retning

TECHTENDENSER: Coronaepidemien skubber på mange måder verden i retninger, som alligevel var nødvendige i forhold til helt andre problemer, først og fremmest klimakrisen. Teknologien har gjort det muligt at producere, arbejde, studere og samarbejde uden at sende mennesker og varer rundt i hele verden. Men først nu bliver vi tvunget til at udnytte muligheden for at leve og arbejde anderledes.

Vejen til den store reform af sundhedsvæsenet

Vejen til den store reform af sundhedsvæsenet

Alle vil flytte behandlinger fra sygehuse til kommuner og praktiserende læger, og alle vil sætte patienten i centrum. Men ingen har svarene på, hvordan det skal ske, og hvordan det hænger sammen økonomisk. En stribe aktører opfordrer nu sundhedsminister Magnus Heunicke til at gå målrettet ind i forberedelserne af en ny reform af sundhedsvæsenet.

Ny hovedrolle til familielægen

Ny hovedrolle til familielægen

300.000 danskere vil om få år ikke have deres egen faste læge, hvis udviklingen fortsætter som hidtil. Reformen skal styrke den almene praksis, så den praktiserende læge reelt bliver patienternes tovholder.

Nationale penge skal sikre nærhed i sundhed

Nationale penge skal sikre nærhed i sundhed

Over hele landet aftaler regioner og kommuner nu, hvad det skal koste, når en behandling flytter fra sygehuset og hjem til patienten. Aftalerne er forskellige fra region til region og tilbyder ikke samme kvalitet i behandlingen. Ekspert efterlyser national, økonomisk model.

22 sundhedsklynger skal hjælpe patienter fra sygehus til kommuner

22 sundhedsklynger skal hjælpe patienter fra sygehus til kommuner

Sygehuse, kommuner og praktiserende læger skal samarbejde mere om patienterne. De har i ti år mødtes i 22 sundhedsklynger, der erbygget op omkring akutsygehuse i hele landet. Ingen har evalueret klyngernes arbejde. Alligevel kan de få en nøglerolle i en kommende reform.

Forebyggelse skal give danskerne flere gode leveår

Forebyggelse skal give danskerne flere gode leveår

Danskerne bliver så syge, at sundhedsvæsenet har svært ved at følge med. Vi lever dobbelt så mange år med sygdom som vores naboer i Norge, og de lever længere end os. Nu efterlyser sundhedseksperter initiativer, som skal forebygge vores egne dårlige livsstilsvalg.

Sundhedshuse får nøglerolle

Sundhedshuse får nøglerolle

Flere læger til yderområder, synergi mellem sundhedsfaglige grupper og flere og bedre lokale behandlingstilbud. Det er nogle af de fordele, sundhedshuse kan føre med sig. Hvis det bliver grebet rigtigt an.

Patienter kan mestre livet med nye fælles data

Patienter kan mestre livet med nye fælles data

Borgere samler sundhedsdata ind i millionvis. De deler data med producenter som Apple, Google, Garmin og Samsung, men ikke med deres læge eller andre sundhedsprofessionelle. Ekspert efterlyser ny strategi for brug af patienters egne data til fremme af sundhed.

Set, læst og hørt: Camilla Mordhorst

Set, læst og hørt: Camilla Mordhorst

Camilla Mordhorst, direktør for Dansk Kulturinstitut, har set Oscarnomineret dokumentar om kultursammenstødet på en kinesiskejet fabrik i USA’s hjerteland og læst forrygende russisk litteratur om djævlens visit i Moskva.

Syrien bløder, men hvad skal det nytte?

Syrien bløder, men hvad skal det nytte?

KOMMENTAR: For 20 år siden gjorde Vesten op med tanken om, at lande frit kunne mishandle deres egen befolkning. Men to årtier med kaotiske krige har vendt situationen på hovedet: EU og Nato forsøger ikke længere at standse krigsforbrydelserne med væbnet magt – vi satser bare på, det ikke betyder flere flygtninge til os.

9 veje til bedre arbejdsdage

9 veje til bedre arbejdsdage

Hovedtelefoner og gåture kan give store gevinster på arbejdspladsen, mens e-mails i weekenden er noget skidt. Det er nogle af rådene fra tidligere Twitter-topleder Bruce Daisley, der har skrevet en bog om arbejdsglæde.