Mellemstore virksomheder løfter dansk eksport

Mere end halvdelen af eksportvæksten kommer fra små og mellemstore virksomheder, der ellers traditionelt undervurderes, når dansk eksport måles og vejes. Især de mellemstore virksomheder har de seneste år haft succes på eksportmarkederne, viser ny analyse.
Marianne Kristensen Schacht

Den gængse sandhed om dansk eksport lyder, at det er en skrøbelig størrelse, hvor under 10 pct. af landets allerstørste virksomheder løfter mere end 90 pct. af den samlede eksport. Det gør dansk eksport ekstremt sårbar over for enhver bevægelse, som landets store selskaber foretager. Men bag tallene skyder en langt mere positiv fortælling frem.

Siden 2011 har en pæn del små og især mellemstore virksomheder formået at vokse sig til store eksportvirksomheder ved at rykke ud på de markeder, hvor væksten er stor. I perioden 2011-2014 har 145 mellemstore og 12 små virksomheder således haft så meget vækst i sejlene, at de i 2014 optræder i statistikkerne som ’store’ virksomheder. Det svarer til, at knap hver femte store virksomhed tre år tidligere var enten lille eller mellemstor.

Følger man udviklingen helt tilbage til 2008, betyder det, at danske små og mellemstore virksomheder har øget deres eksport med 99 mia. kr. frem til 2014. Eller med andre ord: De små og mellemstore virksomheder står for mere end halvdelen af eksportvæksten siden 2008 og har dermed en langt større betydning for dansk eksport end hidtil antaget.

Flere mellemstore bliver store

Figur 1 | Forstør   Luk

Langt flere små og mellemstore virksomheder har de seneste år vokset sig til store eksportvirksomheder frem for det modsatte. Fra 2011 til 2014 vækstede 12 små og 145 mellemstore virksomheder så meget, at de blev til ’store’ virksomheder. De nye store eksportører bidrager med langt mere end tabet fra de store virksomheder, der i samme periode er rykket en klasse eller to ned.

Kilde: Specialkørsel baseret på Danmarks Statistiks GF. Beregninger foretaget af eStatistik.

Det viser helt nyt datamateriale, som firmaet eStatistik har udarbejdet for Eksportrådet. Se figur 1. Ved at lave en såkaldt forløbsanalyse, hvor virksomhederne følges i en årrække, står det klart, at de små og især de mellemstore virksomheder spiller en betydeligt større rolle for dansk eksport og dermed for væksten, end den som smv’erne hidtil er blevet tillagt.

”Forløbsanalysen dokumenterer, hvor vigtigt det er, at Danmark har en stor population af virksomheder med vækstpotentiale. Vi skal sikre, at vi har en endnu større base af virksomheder med 200-300 ansatte, for det er dem, der skal blive de næste store,” siger Kent Nielsen, ph.d. og adm. direktør i eStatistik, der igennem en lang årrække har beskæftiget sig med internationalisering af små og mellemstore virksomheder.

Vækstlaget rykker

Tallene i den nye forløbsanalyse understreger behovet for, at der er særlig fokus på de mellemstore virksomheder, når vi taler om vækstvilkår og erhvervs- og eksportfremme. Den traditionelle måde at opgøre eksporten på ville alene tilskrive de store virksomheder den eksportfremgang, der har været siden 2011, og dermed undervurdere de små og især de mellemstore virksomheders bidrag. Se tekstboks.

Ifølge analysen har virksomheder, der var små og mellemstore i 2011, øget deres samlede eksport med 47 mia. kr. på 3 år. De store virksomheder, der også var store i 2011, har i samme periode ’kun’ øget deres eksportvækst med 33 mia. kr.

Sådan har vi gjort

Undersøgelsen bygger på data fra mere end 26.000 danske eksportvirksomheder, der har en årlig eksportomsætning på mindst 100.000 kr. Firmaet eStatistik, der står bag undersøgelsen, bruger data fra Danmarks Statistiks database ’Generel Firmastatistik’. Eksporten er opgjort for alle brancher i den private sektor eksklusive forsyningssektoren. Undersøgelsen bruger følgende definitioner på, hvornår en virksomhed er lille eller mellemstor:

Mellemstore: Under 250 ansatte og maks. 400 mio. kr. i omsætning.

Små: Under 20 ansatte og maks. 75 mio. kr. i omsætning.

Mikro-: Under 10 ansatte og maks. 5 mio. kr . i omsætning.

Ifølge Kent Nielsen er en stor del af forklaringen på især de mellemstore virksomheders vækstrejse, at de i kølvandet på finanskrisen er rykket længere ud i verden, hvor især det amerikanske marked er blevet stort for mange danske virksomheder.

”Specielt de mellemstore selskaber har suppleret eksporten til nærmarkeder med fjernere markeder med mere vækst. Så når de traditionelle nærmarkeder har været træge, har de bevæget sig mod bl.a. det amerikanske marked. Det har medført en stor dynamik, hvor mange er gået fra at være mellemstore til at blive store,” siger Kent Nielsen.

I Eksportforeningen genkender CEO Ulrik Dahl tendensen. Han nævner bl.a. virksomheden Desmi, der producerer pumper og pumpeløsninger, som et af de mellemstore selskaber, der nu er blevet rigtig stor på eksportmarkederne. Desmi er på fem år gået fra en kvart mia. i omsætning til knap en mia. kr. Og inden for design- og møbelbranchen er den familieejede virksomhed Carl Hansen & Søn siden 2002 vokset med faktor 20 målt på omsætningen. Carl Hansen & Søn beskæftiger i dag 300 ansatte, heraf 220 i Danmark. Ifølge Carl Hansen & Søns adm. direktør, Knud Erik Hansen, har vækstopskriften været at satse massivt og modigt på eksport, ikke bare til nærmarkeder, men også til markeder som USA og Japan.

”Danske virksomheder er jo forbavsende små og underkapitaliserede, når vi kommer ud i verden. Men vi kommer med meget specielle produkter af meget høj kvalitet. Det er det, vi skal klare os på, for vi er oppe mod kolossale kræfter derude. Vi er lykkedes på en kombination af enorm energi og mangel på frygt og en stålsat tro på, at vi kommer med produkter, som er unikke for de markeder, vi er på,” siger Knud Erik Hansen.

Mere fokus på mellemstore

Antallet af danske virksomheder med eksport for mere end 100.000 kr. om året er siden 2009 vokset med 4.500 – svarende til en stigning på knap 20 pct. Og antallet af store virksomheder med eksport er tilsvarende vokset markant. Gruppen af helt store eksportvirksomheder udgør stadig kun 3 pct. af det samlede antal eksportvirksomheder, men i 2014 var der 36 pct. flere virksomheder i kategorien af store eksportører, end der var 5 år tidligere. Antallet af mellemstore virksomheder er tilsvarende øget med 22 pct., og antallet af små med 11 pct.

Ifølge Kent Nielsen fra eStatistik er det større antal af danske virksomheder, der eksporterer, udtryk for, at dansk erhvervsliv er blevet mere internationaliseret i kølvandet på krisen. De mange små og mellemstore eksportvirksomheder udgør vækstlaget for fremtidens store eksportvirksomheder, og den nye forløbsanalyse afslører en stor dynamik, og at mange har haft succes med at vokse sig til store eksportvirksomheder.

Både i Eksportforeningen og blandt virksomhederne opfordrer man til, at de nye eksportdata bruges til at målrette kommende eksportfremmeaktiviteter til laget af mellemstore virksomheder. De store virksomheder kan allerede selv, og de mindste har typisk brug for at gøre sig eksporterfaringer på nærmarkederne, før den store strategiske eksportsatsning rulles ud, lyder erfaringerne.

”Mit indtryk er, at eksportfremme er for de helt store, da det er de færreste af de små, der har mulighed for at være med i kampagner fra eksempelvis Eksportrådet,” siger Knud Erik Hansen fra Carl Hansen & Søn.

I Eksportforeningen opfordrer Ulrik Dahl til, at de nye data bruges til at gøre en indsats for mellemlaget af danske virksomheder.

”Det er spot on med mere fokus på de mellemstore virksomheder. Det er dem, der er i vækst og skaber arbejdspladser, som betyder noget for Danmark. Det er virksomheder mellem 100 og 250 ansatte, der skal have et løft. De øger antallet af medarbejdere med 10-20 pct. om året og er dermed dem, der virkelig gør en forskel for dansk velfærd og beskæftigelse,” siger Ulrik Dahl.

Eksportforeningen stod sammen med professor Philipp Schröder fra Tuborg Research Centre for Globalisation and Firms på Aarhus Universitet bag forskningsprojektet ’Eksportens DNA’, der blev færdigt i 2015 og viste, at eksport er for de professionelle. I praksis betyder det ifølge Ulrik Dahl, at en virksomhed skal op over 100 ansatte, før den typisk har muskler nok til at realisere en strategisk eksportindsats.

Fra Udenrigsministeriet lyder det i en skriftlig kommentar fra udenrigsminister Anders Samuelsen (LA), at han er parat til at øge fokus på vækstlaget af danske virksomheder i den danske eksportfremmeindsats:

”Det er positivt, at mere end halvdelen af eksportvæksten kommer fra de små og mellemstore virksomheder. Det viser, at vi har en globalt orienteret underskov af mindre virksomheder, som bidrager væsentligt til væksten i Danmark. For mig er det afgørende, at vi kan tilbyde målrettede vækstforløb, som kan gøre mindre virksomheder eksportklare og mellemstore virksomheder til fremtidens eksportlokomotiver,” skriver Samuelsen og henviser til, at f.eks. Udenrigsministeriets eksisterende program Vitus allerede hjælper mindre danske virksomheder til at etablere sig på eksportmarkederne.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu