Nyuddannede uden job giver samfundet kæmpetab

Ledigheden blandt dimittender fra de vide­regående uddannelser er gennem de seneste fem år firedoblet, og det koster samfundet dyrt. De nyud­dannede ledige vil koste det danske samfund intet mindre end 11 milliarder kroner i tabt værditilvækst over de næste 10 år. Det viser ny analyse, som Arbej­derbevægelsens Erhvervsråd har udført for Mandag Morgen. De 11 milliarder er betydeligt mere end de 8,5 milliarder, som AE estimerede ved sin forrige pro­gnose i 2013. Og beløbet bliver reelt større, fordi der pga. ledigheden også er mindre innovation og mindre værditilvækst i private virksomheder.

Det er en bekostelig affære for samfundet, når dimittender forlader deres uddannelser og går direkte ud i arbejdsløshed.

De nyuddannede ledige vil koste det danske samfund 11 milliarder kroner i tabt værditilvækst over de næste 10 år. Det viser en ny analyse, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) har udført for Mandag Morgen.

Dimittendledigheden stiger fortsat" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/13cd0-rume_fig02_stor-ledighed-pu%cc%88-tvers-af-uddannelsesgrupper.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/1495e-rume_fig02_stor-ledighed-pu%cc%88-tvers-af-uddannelsesgrupper.png | Forstør   Luk

Selvom det ser ud til at vende for de korte og mellemlange videregående uddannelser, er der fortsat en stigning blandt de lange videregående. Kun de sundhedsfaglige uddannelser har en dimittendledighed på under 10 pct.

Kilde: AE, 2015. [/graph]

Beløbet er en stigning i forhold til 2013, hvor AE sidst foretog en lignende analyse af de velstandsmæssige tab ved dimittendledighed. Dengang lød udgiften på 8,5 milliarder kroner.

Milliardudgiften er en direkte konsekvens af, at ledigheden blandt dimittender fra de videregående uddannelser gennem de seneste fem år er firedoblet. Se figur 1.

Ud over de estimerede 11 milliarder kr. kommer der også øgede udgifter til kontanthjælp og dagpenge, manglende skatteindtægter og mindre vækst og innovation i de private virksomheder.

Samtidig er de personlige tab for de ledige dimittender fatale. De vil blive ramt af en markant lavere livsindkomst, en større ledighedsfrekvens arbejdslivet igennem og være eksponeret for et større psykisk pres.

"Jeg synes, at det er ret grelt det her. Det får nogle samfundsmæssige konsekvenser, der er relativt store, og frygten er, at konjunkturerne sætter sig på strukturerne,” siger chefanalytiker Mie Dalskov Pihl fra AE, der har regnet på, hvad det velstandsmæssige tab for samfundet er, hvis ledighedskurverne for dimittender fra de videregående uddannelser fortsætter på samme niveau som i dag.

Arbejdsmarkedsforsker og professor ved Aalborg Universitet Flemming Ibsen bakker op om undersøgelsens konklusioner.

”Selvom dimittenderne kommer i arbejde, får det nogle langsigtede konsekvenser for deres beskæftigelse og ikke mindst deres indkomst. Det er med til at definere samfundstabet. Var de kommet i arbejde kort tid efter, de var færdiguddannet, så ville de komme ind på et højere indkomstniveau og have en højere beskæftigelsesfrekvens, og det ville give en højere produktion. Så både samfundet og den enkelte bliver ramt,” siger han.

Han tilføjer, at konsekvenserne af den høje dimittendledighed overordnet set er meget større og mere vidtrækkende end blot tabet af den værditilvækst, som de nyuddannede kunne skabe. Også forskning, innovation og vækst vil ifølge ham komme til at lide.

”Jo flere højtuddannede, vi har, jo større innovation og vækst genereres i samfundet. Ikke mindst hvis du bliver ansat i den private sektor. Alt i alt er det et tab på vækstraten, fordi vi ikke får det afkast, vi ellers ville have haft. Samfundet vokser med en lavere hastighed, og vi får mindre innovation og mindre værditilvækst i den private sektor,” siger han.

Akademikerne er hårdest ramt                                                                                                        

Værst står det til for akademikerne, hvor 23 pct. i dag er ledige i 6 måneder eller mere efter endt uddannelse. For de korte og mellemlange uddannelser er andelen på knap 16 pct. Konsekvenserne af den tidlige ledighed har en enorm indflydelse på kandidaternes senere indkomstniveauer. Selv efter 10 år ligger lønefterslæbet på mellem 14 og 17 pct. lavere for akademikerne og 9 til 19 pct. for dem, der har en kort eller mellemlang uddannelse i bagagen.

[quote align="left" author="Flemming Ibsen Arbejdsmarkedsforsker og professor, Aalborg Universitet"]Det er et tab på vækstraten, fordi vi ikke får det afkast, vi ellers ville have haft. Samfundet vokser med en lavere hastighed, og vi får mindre innovation og mindre værditilvækst i den private sektor.[/quote]

Samtidig er akademikerne i langt højere grad ramt af arbejdsløshed, viser AE’s undersøgelse.

”Vi risikerer, at en del nyuddannedes karrierer kommer til at stå tilbage. Hvis du er ledig et halvt år, så uanset om du kommer i job om 7 måneder eller 2 år, så vil du, når vi møder dig og dine kammerater, der gik direkte ud i job, om 10 år stadig være forskel på dine jobchancer, på dit job, din timeløn og din årsløn,” siger Mie Dalskov Pihl.

Hos ledernes, juristernes og økonomernes fagforbund, DJØF, har man udført undersøgelser, der viser, at over 50 pct. af de ledige er ramt af stress. De samfundsfaglige dimittender har som de andre dimitterede kandidater oplevet en vækst i ledigheden. For gruppen ligger den i dag på 13 pct. Se figur 2.

[graph title="Stor ledighed på tværs af uddannelsesgrupper" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: AE, 2015. 

En anden undersøgelse blandt forbundets medlemmer viser, at halvdelen af dem, der står til at falde ud af dagpengesystemet er dimittender, der aldrig har været i arbejde.

Selvom flere af AE’s foregående analyser har vist, at der er sket en opbremsning i ledigheden blandt nyuddannede, så viser tendensen sig ikke for kandidaterne fra de lange videregående uddannelser. Der er andelen af længerevarende ledige stadig stigende.

”Det nye er, at mange højtuddannede er hårdere ramt end for eksempel faglærte og nogle specialarbejdere. Og det er nyt. Det hænger sammen med, at krisen senere rammer den offentlige sektor, der er storforbruger af højtuddannet arbejdskraft. Der er gennemført store fyringsrunder, og de unge kommer ikke ind,” siger Flemming Ibsen.

Brug for nye tiltag

Nok har akademikerne sværere ved at komme i arbejde, men de har en højere tilbagebetaling til samfundet over tid. Samfundet får 15 millioner kr. tilbage, hver gang en akademiker uddannes. Det tal falder dog, alt efter hvor længe dimittenderne er ledige. Se figur 3.

Derfor er det ifølge Jakob Brandt, vicedirektør for Akademikerne, netop tvingende nødvendigt at se på, hvor hurtigt vi får akademikerne i arbejde. For samfundets og ikke mindst de lediges skyld. Men der er efterhånden ophobet alt for mange ledige akademikere, og deres fremtidsudsigter er ringe – så der er brug for helt nye tiltag og ikke blot et økonomisk opsving. I stedet for udelukkende at fokusere på udbuddet af arbejdskraft ved at dimensionere uddannelserne, bør man se på efterspørgselen, og hvordan vi får akademikere i arbejde, mener han.

[graph title="Akademikerne er stadig en god forretning" caption="Figur 3  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/3fa56-rume_fig03_akademikerne-er-stadig-en-god-forretni.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/491f9-rume_fig03_akademikerne-er-stadig-en-god-forretni.png" text="Selv hvis akademikere skulle gå ledig 5 år i træk efter endt uddannelse, er det stadig en overskudsforretning for samfundet. En gennemsnitlig akademiker betaler over 15 millioner kr. tilbage til samfundet gennem et livsforløb. Efter 5 års ledighed er beløbet 13 millioner kr."]Kilde: AE, 2015. [/graph]

”Regeringen har investeret milliarder i at løfte uddannelsesniveauet, derfor er det beskæmmende, at der ikke er initiativer, der forsøger at få akademikerne i job,” siger Jakob Brandt.

Ifølge ham burde man i langt højere grad fokusere på aftagersiden ved at etablere en bedre kontakt til erhvervslivet.

”Vi kan konstatere, at mange virksomheder ikke kender til værdien af akademisk arbejdskraft og derfor ikke efterspørger den. Derfor skaber udbuddet ikke sin egen efterspørgsel. Det er en markedsfejl, som staten bør gå ind og rette op på. Og det gør man ikke med den nuværende beskæftigelsesindsats,” siger han og påpeger, at det ikke er blevet bedre, efter at den nye beskæftigelsesreform blev vedtaget. Her flyttede partierne bag reformen 116 millioner kroner, der blev anvendt til at styrke ledige med lange uddannelsers muligheder for at komme i job, til fordel for dem med ingen eller korte uddannelser.

Lars Munck, der er arbejdsmarkedspolitisk chef i DJØF, er enig. Der skal investeres mere i at få de ledige i arbejde.

”Beskæftigelsesindsatsen har været for uambitiøs. Der har været brugt for få penge. Hvis man stiller det samfundsøkonomiske regnestykke op, så ville det være en yderst fornuftig investering at satse noget mere på den,” siger han og påpeger, at private løntilskudsjob har en høj effekt, men at man i den nye reform har valgt at nedprioritere indsatsen.

”Og alligevel har man ikke prioriteret at satse på det værktøj, som er langt det mest effektive. Og det er jo fuldstændigt dumt,” siger han.

Samarbejde virker

Hvis ikke konjunkturerne skal blive til strukturer, skal man ifølge DJØF, Akademikerne og AE i langt højere grad satse på at skabe jobs og kontakt til virksomhederne frem for at bruge værktøjer som dimensionering af uddannelserne og videreuddannelse af de ledige.

De peger samstemmende på, at det er ordninger som den nu lukkede Videnpilot og vækstpilotordningen, der skaber arbejde og behov hos virksomhederne. Det centrale er, at der bliver skabt en kontakt mellem ledige akademikere og arbejdspladserne.

”Man burde i langt højere grad dyrke virksomhederne mere intenst og prøve at matche og lave nogle analyse af, hvilke behov virksomhederne har. Der er en kløft og en del barrierer, som man kan overvinde i mødet,” siger Lars Munck.

Både AE, Akademikerne og DJØF peger på, at akademikerne skal ind og lave forretningsudvikling, økonomistyring og markedsføring i de små og mellemstore virksomheder.

”Man gjorde det i halvfemserne. Man gav tilskud til at ansætte højtuddannede. Og det var en isbryder. Det er uforståeligt, hvorfor regeringen ikke gør det i dag,” siger Jakob Brandt.

Mie Dalskov Pihl fra AE er i høj grad enig:

”Det her er mennesker, der skal have et job. Og hvis de ikke kan det, skal man fra beskæftigelsespolitikkens side hurtigt hjælpe dem i gang med løntilskud eller på anden vis få dem ud på virksomhederne. Det er der, de får netværket og erfaringerne".

Lige som AE peger Akademikerne og DJØF, på, at relevant erhvervsarbejde under uddannelsen har en gavnlig effekt for dimittendledigheden. Men her har det seneste uddannelsespolitiske tiltag, Fremdriftsreformen – der gør, at de studerende skal læse deres uddannelser på normeret tid – ifølge ham lagt et benspænd ind.

”Den er et selvmål af dimensioner. Den skærer i fritidsjobbene og praktikken, og det er, selvom vi ved, at det er dem, der har haft relevant erhvervserfaring og praktik, der nemmest kommer i arbejde,” siger Jakob Brandt.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu