Penge og purpose: Seriøse investorer flokkes om bæredygtige iværksættere
Det er blevet populært at investere i startups, der udover at tjene penge forsøger at sætte et positivt socialt eller grønt aftryk på verden. Endnu er definitionerne på en impact-virksomhed uklare, og de politiske rammer hullede. Men fremtiden tilhører dem, siger investorer.

Anna Fenger Schefte
Andreas Baumann
Digital redaktørEn fabrikant af CO2-indkapslende isoleringsplader lavet af ålegræs fra Læsø. En svensk producent af bæredygtige bilbatterier grundlagt af to tidligere medarbejdere fra Tesla. Eller hvad med en producent af cykelstativer, der beskæftiger udsatte unge og mennesker på kanten af arbejdsmarkedet?
Investeringsmulighederne i socialt og klimamæssigt bæredygtige virksomheder er mangeartede og store. Men det er konkurrencen om dem hos investorerne også. På et enkelt årti er investeringerne i denne type såkaldte impact-virksomheder mangedoblede. Fra 2010 til 2020 er impact-investeringer alene i Norden steget fra omtrent 485 millioner kroner til knap 12 milliarder, viser en analyse fra Danske Bank.
- Læs frit alt indhold på mm.dk
- Søg i arkivet og gem artikler i Mit MM
- Få det trykte ugebrev leveret til din adresse
- Bliv inviteret til MM Live og digitale events
- Få adgang til læsernes digitale samtalerum
- Få et personligt nyhedsbrev fra Mandag Morgens fagredaktører