Man skal kunne bevise sin impact

Det er ikke længere nok, at en virksomhed fortæller, at den arbejder på at skabe en bedre verden. Man skal kunne bevise, at man virkelig har en positiv indvirkning. Men dokumentation af sociale eller miljømæssige effekter er både komplekst og kostbart – ikke mindst for nystartede, idealistiske impact-iværksættere.

To-good-to-go er en af de hurtigst voksende impact-scaleups i Danmark. En af hemmelighederne bag succesen er meget klare og målbare mål: Visionen er at udrydde madspil i verden. Og der sættes konkrete mål for det antal måltider, der skal ‘reddes’ hvert år. 
To-good-to-go er en af de hurtigst voksende impact-scaleups i Danmark. En af hemmelighederne bag succesen er meget klare og målbare mål: Visionen er at udrydde madspil i verden. Og der sættes konkrete mål for det antal måltider, der skal ‘reddes’ hvert år. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Peter Hesseldahl

Alle vil gerne være grønne og gøre noget godt for verden. Man kan ikke slå op i en virksomheds årsrapport, besøge deres website eller høre en præsentation på en konference uden at blive gjort opmærksom på hvilke af verdensmålene, som virksomheden gør sig særlige anstrengelser for at styrke. 

Der er en imponerende tilslutning i erhvervslivet omkring FN´s verdensmål, men løfterne om engagement bliver let så løst formulerede, at det nærmer sig greenwashing.

Specielt for den nye generation af virksomheder, der hævder at levere impact, er det nødvendigt at kunne dokumentere, at man har en positiv indvirkning på verden. Men det er de færreste, der systematisk kan vise, hvad effekten af deres indsats er.

Impact-iværksættere kan have behov for at modnes fra kun at kommunikere deres intentioner til at levere den egentlige dokumentation for effekten. 

Christopher Escalona
Projektleder i TechBBQ, der støtter og vækster iværksættermiljøet i Danmark




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu