- Impact-iværksætteren sælger først og fremmest forandring
- Perfekt timing og penge nok: Fra grøn startup til global unicorn på fire år
- Penge og purpose: Seriøse investorer flokkes om bæredygtige iværksættere
- Brug nu pengene til noget fornuftigt
- Norden investerer stort i impact
- Man skal kunne bevise sin impact
- Nu begynder investorerne også at tro på de sociale impact-iværksættere
- ”Det er ikke et ansvarsfrit kollektiv”
- Medie-startup vil holde øje med rige fonde og gode viljer
Claus Kragh
EuroparedaktørStørste udfordring?
Hvem? Carsten Terp
Hvilket job? Grundlægger af mediet Impact Insider
Hvorfra? Redaktør af Altinget Civilsamfund
Impact Insider vil skrive om Good money well spent, som det hedder med et veldrejet slogan – altså om gode penge, der bliver brugt godt; om penge, der gør en forskel.
Den slags er der milliarder af i de velgørende fonde etableret af Rockwool, Lego, Velux, A.P. Møller, Bikuben og andre. Fondene leverer vigtige samfundsbidrag i form af støtte til projekter, analyser og aktører på tværs af civilsamarbejdet, og det er alt sammen rigtig godt.
Den store udfordring er, at der i et sådant miljø er så mange gode viljer, så megen venlighed og så stor lyst til at ville alle det bedste, at man måske kommer til at mangle den kritiske sans. Hvad er det, der virker? Og hvad er det, der ikke virker?
Carsten Terp har fået støtte fra Bikubenfonden og fra Oak Foundation til at starte sit nye medie. Han insisterer på, at Impact Insider bliver et både kritisk og konstruktivt medie. I første omgang vil han beskæftige sig med impact-investering indenfor det sociale område. Senere vil Impact Insider også skrive om grønne investeringer, hvor man er længere fremme med at kunne dokumentere den reelle effekt af investeringerne.
Sådan er det endnu ikke på det sociale område, hvor forskning indikerer, at det eksempelvis er vigtigt at hjælpe sårbare familier i babyens første leveår – men hvor det er svært at lave den præcise afrapportering på effekten af en investering i forebyggelse, der er foretaget 15-20 år tilbage i tiden. Det er Impact Insiders største udfordring: at bidrage til at dokumentere, at de gode penge bliver brugt godt. Eller at afsløre det, hvis de ikke gør.
Impact-investeringer spænder fra det rent filantropiske over det sociale til mere businessorienterede investeringer fra eksempelvis A.P. Møller Capital, Mærsk-familiens private kapitalfond. Her investerer man private capital for the public good i Afrika.
Selvom Carsten Terp har fokus på både den røde og den grønne bundlinje, har han også fokus på sin private, blå bundlinje. Hvis et medie ikke er økonomisk bæredygtigt, vil det heller ikke være journalistisk bæredygtigt. Hvis ikke der er kunder i butikken, kan det være lige meget, hvor mange gode viljer der er investeret i det produkt, man forsøger at sælge.
- 2015-2021: Redaktør, Altinget Civilsamfund
- 2013-2015: Redaktionschef, Ugebrevet A4
- 2010-2013: Freelancejournalist
- 2002-2010: Journalist, Forbrugerrådet
- Uddannet på Danmarks Journalisthøjskole