Polarisering presser den danske model

Indtil nu har den danske model sikret gode løn- og arbejdsforhold til alle. Fremover vil det først og fremmest gælde for de bedst uddannede, mens de ufaglærte presses ud af private job og næppe bliver opsuget af et offentligt arbejdsmarked under økonomisk pres. Samtidig bliver kampen om velfærdens milliarder et opgør mellem den veluddannede middelklasse, der kræver bedre service, og de ufaglærtes behov for trygheden fra overførsler. Polariseringen underminerer den danske model og splitter det danske samfund.

Jens Reiermann

Når formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, og chefforhandleren for KL, Michael Ziegler, trak blankt i deres månedlange duel på ord, beskyldte de med alvor i stemmen hinanden for at ”ødelægge” eller ”tilsidesætte” den danske model og dens regler for, hvordan parterne på arbejdsmarkedet kan forhandle og ikke mindst løse konflikter.

Men de afgørende trusler mod den danske model er hverken kommet fra Bondo eller Ziegler.

I duellens hede fjernede de to kombattanter opmærksomheden fra dybe sprækker i den danske model, der i stigende omfang er ved at blive en model for de bedst organiserede, de bedst uddannede og de bedst lønnede. På det private arbejdsmarked forsvinder næsten 1.000 ufaglærte job om måneden – en udvikling, der ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE-Rådet) vil fortsætte resten af dette årti.

Samtidig siver de ufaglærte fra de fagforeninger, der er rygraden i den danske model. Tilbage står job på den del af arbejdsmarkedet, hvor organisationsgraden er lav, og fagforeningerne derfor ikke kan sikre gode arbejdsforhold i samme grad som på den organiserede del af arbejdsmarkedet.

Ufaglærte arbejder kortere" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/6c5c3-jre_fig02_de_unge_outsidere.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/bf8dd-jre_fig02_de_unge_outsidere.png | Forstør   Luk

Krisen har sendt flere unge ud på sidesporet uden uddannelse, job eller læreplads. Undtagelsen er Tyskland.

Kilde: Økonomiske tendenser, AE-Rådet, 2012. [/graph]

Undersøgelser viser, at ufaglærte oftere får fysiske skader end andre grupper. Når Arbejdsmiljøinstituttet spørger til arbejdsmiljøet, vurderer de ufaglærte ofte, at både deres fysiske og deres psykiske arbejdsmiljø er hårdere, end arbejdsmiljøet er for andre grupper. De dårligere arbejdsforhold kan have store personlige konsekvenser for ufaglærte, hvis arbejdsliv er mere end 12 år kortere end andre grupper på arbejdsmarkedet. Og faktum er, at de oftere er henvist til dagpenge, sygedagpenge eller førtidspensioner end f.eks. deres faglærte kolleger. Se figur 1.

”Mange ufaglærte job er forsvundet, og de kommer ikke igen. Den tendens er forstærket under krisen. Vi kan se, at uddannelse har meget stor betydning for den enkeltes jobchancer. Dermed ser vi en større polarisering mellem ufaglærte og personer med en erhvervsuddannelse,” siger Mie Dalskov Pihl, uddannelses- og arbejdsmarkedsøkonom i AE-Rådet.

De seneste knap 20 år har budt på en lang nedskalering af dagpengesystemet, som betyder, at det er blevet mere og mere usikkert at være afhængig af dagpengeretten. Den første begrænsning skete i 1994, hvor dagpengeretten blev indskrænket – som Arbejdsmarkedskommissionen skriver, ”fra i praksis at være ubegrænset”, til at være begrænset til 9 år. Derfra er det gået slag i slag til den nuværende dagpengeperiode på 2 år.

Forkortelsen af dagpengeperioden er sket samtidig med en række stramninger, der samlet set skal gøre dagpengene til et springbræt til at komme i arbejde igen, mere end en måske langvarig forsørgelse. Tendensen til at stramme op på betingelserne for at modtage velfærdsydelser indgår også i sidste måneds reformer af kontanthjælp og SU, og det er en tendens, der meget vel kan fortsætte i de kommende år, fordi kampen om velfærdskronerne bliver mere og mere indædt.

Kampen skyldes hård styring af de offentlige udgifter, som indebærer, at de næste mange år bliver et nulsumsspil med ufleksible og kontante spilleregler. Sådan udtrykker professor Ove Kaj Pedersen fra Institut for Statskundskab ved CBS det. Den vigtigste regel er ifølge professoren, at hvis der skal bruges flere penge på et område, er der nødvendigvis færre penge til andre områder. Forskellen til 00’ernes hurtige udbygning af det offentlige forbrug er meget stor.

I den hårde kamp om velfærdens milliarder står de bedst uddannede over for de dårligst uddannede med to meget forskellige sæt af krav til det offentlige. De bedst uddannede borgere stiller typisk krav om god offentlig service, som gør dem i stand til at passe deres job. De dårligst uddannede er gennem hele livet langt mere afhængige af den tryghed, som gode overførselsindkomster skaber, når de mister deres job eller arbejdsevne. De to hensyn konkurrerer om de samme – mere sparsomme – ressourcer.

[graph title="De unge outsidere" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Note: 1 Young People Not in Employment and not in any Education and Training., Kilde: Eurostat 2013. 

Modsætningen er langt tydeligere i andre europæiske lande. Her befinder en godt uddannet og velstillet del af befolkningen sig entydigt på vindersiden, mens en anden del med ringere kvalifikationer og ringere jobmuligheder entydigt befinder sig på tabersiden.

”Over det meste af Europa ser vi en polarisering, der skiller de godt uddannede fra dem uden uddannelse. Middelklassen stiller krav om stadig bedre velfærd, og det bliver et problem for dem, der står nederst i uddannelseshierarkiet. I Danmark begynder polariseringen tidligt i livet, hvor flere og flere unge hverken får et job eller en uddannelse,” siger Jon Kvist, professor på Center for Velfærdsstatsforskning ved Syddansk Universitet.

Han henviser til, at flere unge hverken har en uddannelse, et job eller en læreplads. Den økonomiske krise kan forklare en del af miseren, men i både Tyskland og Sverige er det lykkedes at reducere antallet af unge i den sårbare gruppe siden 2008. Se figur 2.

Middelklassen presser velfærden

Danmark kan som de fleste andre europæiske lande bryste sig af, at befolkningen som helhed bliver bedre og bedre uddannet. Særligt den del af befolkningen, der har taget en uddannelse på et af universiteterne, vokser hurtigt. Samtidig rykker flere og flere kvinder ind i universiteternes auditorier. I dag er der kun 3 mænd for hver 4 kvindelige studerende på de højere læreanstalter, en tendens, der går igen over hele Europa. Se figur 3.

Flere kloge kvinder" caption="Figur 3  

Figur 4  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/61a7a-jre_fig04_velfaerd_dylder_i_nationalregnskabet.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/4e193-jre_fig04_velfaerd_dylder_i_nationalregnskabet.png | Forstør   Luk

Flere skatter og afgifter finansierer udbygning af velfærden. Fra slutningen af 1980’erne har niveauet svinget omkring 50 pct. af BNP.

Kilde: Eurostat 2013. [/graph]

Jon Kvist forventer, at de bedre uddannede danskere, og i særlig grad kvinderne blandt dem, vil stille krav til velfærdens serviceydelser. Første forudsætning for det moderne familieliv, hvor begge voksne arbejder på fuldtid, er, at familiens børn kan gå i gode vuggestuer og børnehaver, og at bedsteforældrene bliver passet, hvis det er nødvendigt.

Tilsvarende kræver de moderne, veluddannede forældre, at deres børn har adgang til gode skoler og kan fortsætte på gymnasier, erhvervsuddannelser og universiteter. Når der er brug for det, skal sundhedsbehandling af høj kvalitet være til rådighed, effektiv og uden ventetid. Den udbyggede velfærdsservice er, ifølge Jon Kvist, den del af de offentlige udgifter, de veluddannede familier interesserer sig mest for.

”De bedst uddannede, med ressourcestærke kvinder i spidsen, vil måle og vurdere, om de får noget ud af velfærden, ved at se på den service, der bliver stillet til rådighed for dem. Det er kun sjældent dem, der ender på kontanthjælp,” siger han.

I nulsumsspillet om velfærdens goder er den godt uddannede og store middelklasse en gruppe, som politikerne får svært ved at negligere. Sat på spidsen, afhænger middelklassens fortsatte opbakning til velfærdssamfundet blandt andet af, om den får den service, der gør, at arbejdslivet kan hænge sammen.

”Der bliver et større pres for at skabe velfærd til middelklassen, også fordi det er med til at motivere dem til at betale en høj skat. Det kan blive et problem for de dårligst uddannede,” siger Jon Kvist.

Årtier på smalhals

Samtidig er der ikke udsigt til, at nulsumsspillet er et forbigående fænomen, der bliver sendt på pension, når krisen er ovre.

”Regeringen har gjort en kæmpe indsats med at gennemføre reform på reform. Men det er stadigvæk ikke helt nok. Derfor er der et vedblivende underskud på de offentlige finanser, og det vil der også være på den anden side af regeringens 2020-plan,” siger Torben M. Andersen, professor i økonomi ved Aarhus Universitet.

Og der er ingen smutveje til nye udvidelser af velfærden. Torben M. Andersen peger på to årsager til, at udbygningen af velfærdssamfundet kunne lade sig gøre op gennem 1970’erne og 1980’erne.

For det første kom mange kvinder på arbejdsmarkedet og øgede det samlede udbud af arbejdskraft markant. I dag kan der ikke trækkes tilsvarende store grupper ind på arbejdsmarkedet for at finansiere ny velfærd. Danmark er et af de europæiske lande, hvor erhvervsfrekvensen er højest.

For det andet kunne udbygningen af velfærdssamfundet ske, fordi danskerne gradvist kom til at betale mere i skat. Også her faldt udviklingen sammen med 1970’ernes udbygning af velfærden, men resultatet er også til at få øje på. Hvor den offentlige sektor lagde beslag på omkring 40 pct. af BNP i 1970, har den siden midten af 1980’erne lagt beslag på omkring 50 pct. af BNP. Intet tyder på ny politisk vilje til at lade det offentlige forbrug stige markant.

[graph title="Velfærd fylder i nationalregnskabet" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: www.skat.dk. 

Næste år er stigningen på 0,4 pct., og i Vækstplan DK lægger regeringen op til, at stigningen holdes på 0,75 pct. i årene op mod 2020. Venstre har med Lars Løkke Rasmussen i spidsen foreslået en nulvækst. På indtægtssiden har Venstres tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen sat sig tydelige spor. Selv om Helle Thorning-Schmidts regering ikke har bekendt sig til skattestoppet skriftligt, nedsætter den seneste skattereform skatten for alle danskere. I det politiske landskab er der ikke plads til udbygning af den offentlige sektor. Se figur 4.

Torben M. Andersen forudser ikke et opgør med velfærden, som vi kender den i dag, men en stribe år med meget hård styring, sådan som man f.eks. kan se det i forbindelse med Vækstplan DK. Kommunernes budgetloft er inspireret af Sverige, hvor skiftende regeringer har brugt budgetlofter til at styre den offentlige sektor siden 1996.

”Budgetloftet er et instrument, der sætter rammen for det offentlige forbrug. Her afgør regeringen ikke, om pengene skal gå til uddannelse eller sundhed, men det sikrer en økonomisk ansvarlighed. Det har svenskerne haft held med. I en lang periode har de haft overskud på de offentlige finanser, og det gør, at de har nogle helt andre diskussioner, end vi har,” siger Torben M. Andersen.

Jobløs vækst afløser krisen

Den stramme styring af den offentlige sektors økonomi er med til at forklare, hvorfor regeringen ikke bare skaber flere job i stat og kommuner, sådan som en traditionel krisepolitik ville tilsige. Tværtimod er den offentlige beskæftigelse faldet gennem de seneste to år. Med Vækstplan DK tager statsminister Helle Thorning-Schmidt konsekvensen og siger for alvor farvel til traditionerne.

Vækstplanen lægger entydigt op til, at jobskabelsen fremover skal ske i den private sektor. Hele 150.000 nye job skal det blive til i årene frem til 2020, lyder det optimistiske budskab fra regeringen – et tal, der dog betvivles af flere økonomer, der vurderer, at de nye initiativer i vækstplanen måske ikke skaffer mere end få tusinde nye arbejdspladser. Men samtidig kalkulerer planen ikke med nye job i det offentlige. Pointen er meget tydelig, at velfærden skal sikres, og det skal ske ved at gøre den private sektor mere konkurrencedygtig, så væksten her kan finansiere velfærden.

Med vækstplanen reagerer Thorning-Schmidt bl.a. på de private virksomheders stærkt forringede konkurrenceevne. 00’ernes lønfest skal erstattes af 10’ernes jobfest. Politikernes bidrag er at reducere erhvervslivets byrder. I det regnestykke skal den offentlige sektor levere sine serviceydelser så billigt og effektivt som muligt.

”Der er et helt sæt af nye betingelser for åbne økonomier som den danske, der ligger i konkurrence med hinanden. I de kommende år konkurrerer staterne mod hinanden som aldrig før. Den offentlige sektor får en helt ny rolle, hvor den skal levere gode rammebetingelser for den private sektor. Vækstplan DK er et godt eksempel på den nye tendens,” siger Ove Kaj Pedersen.

Det er bare langtfra sikkert, at de forbedrede rammebetingelser for private virksomheder og den mulige jobfest her også giver plads til mange nye job til ufaglærte. Indtil nu er udviklingen på det private arbejdsmarked gået i den stik modsatte retning. Selv gennem 00’ernes økonomiske fremgang forsvandt der hvert år ufaglærte job, en tendens der ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er forstærket under krisen. Samtidig tyder alt på, at det varer mange år, før beskæftigelsen er oppe på det niveau, den havde lige inden krisen.

Uden for den fine stue

Samtidig med at de ufaglærte står dårligt i kampen om at få fodfæste på et stadig mere konkurrencepræget jobmarked, overlader de i stigende grad kampen om løn- og arbejdsforhold til de faglærte og deres fagforbund. Siden 1996 har særligt de ufaglærte droppet medlemskabet af en fagforening. Se figur 5.

Danskere dropper fagforeninger" caption="Figur 5  

Figur 6  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/3a348-jre_fig06_billige_fagforeninger_vinder_frem.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/5aa4a-jre_fig06_billige_fagforeninger_vinder_frem.png | Forstør   Luk

Billige fagforeninger, hvor medlemskabet koster 60–70 kr./mdr., vinder frem. Medlemskab af en LO-fagforening koster typisk mellem 450 og 500 kr./mdr.

Kilde: FAOS 2011, Danmarks Statistik [/graph]

”Traditionelt har vi virkelig haft noget at vise frem med veldrevne virksomheder i industrien, hvor hver time aflønnes efter aftaler med tillidsmanden, som både er operationelle og fleksible. Men der er flere og flere områder, hvor de ordnede forhold og gode aftaler slet ikke når ud,” siger en af modellens veteraner, Niels Lykke Jensen, der efter ansættelse  både i LO og senest som chef for Politisk/økonomisk Afdeling i Akademikernes Centralorganisation, AC, nu er selvstændig arbejdsmarkedsanalytiker.

Lykke Jensen taler ligefrem om det regulerede arbejdsmarked som ”den fine stue, familien viser frem ved festlige lejligheder”. Et forhold, der dækker over afgørende problemer med den danske model. En stor del af de nye job skabes ikke i den fine stue, men i hverdagens dagligstue, hvor der er længere mellem både tillidsmænd og aftaler.

En forklaring er, at industriens velorganiserede job forsvinder og erstattes af servicejob på virksomheder, hvor medarbejderne ikke har samme tradition for at organisere sig.

”Hver gang en produktionsvirksomhed flytter job ud af landet eller helt lukker, opstår der i stedet nye typer af virksomheder, hvor man slet ikke har den samme tradition for at organisere sig,” siger Niels Lykke Jensen.

Også for akademikerne er arbejdsmarkedet ved at dele sig i to, fordi unge akademikere står i kø for at få et arbejde. Det begynder, mens de studerer, og fortsætter i flere år efter afslutningen af deres studier.

”Det er, som om unge akademikere først skal testes og arbejde under helt anderledes, dårlige arbejdsforhold, før de kan komme ind i den fine stue,” siger han.

Det gælder f.eks. for arkitekter, hvor den prisbelønnede arkitektstue BIG ifølge Berlingske Business går forrest og ansætter praktikanter eller udenlandske arkitektstuderende til en løn, der svarer til en dansk SU.

De Gule presser den danske model

Den begyndende opdeling af det danske arbejdsmarked kan få omfattende konsekvenser. Det siger arbejdsmarkedsforsker og ph.d. Christian Lyhne Ibsen fra FAOS på Københavns Universitet med et blik på de tyske erfaringer.

Tyskland har som et af de få europæiske lande øget sin beskæftigelse under krisen. En del af jobbene er skabt på dele af arbejdsmarkedet, hvor de tyske fagforeninger står svagt, og lønnen tilsvarende er lav. En undersøgelse fra 2012 viste, at flere end 4 millioner tyskere arbejder til en timeløn på under 7 € (52,50 kr.). Det lave lønniveau har ført til diskussioner af en mindsteløn fastsat ved lov.

”I Tyskland er tendensen tydeligst. Her har en kerne af arbejdstagere overenskomster med relativt gode løn- og arbejdsforhold, men på dele af arbejdsmarkedet er bunden røget ud, og de ansatte har dårlige løn- og arbejdsvilkår,” siger han.

I Tyskland tilfalder de klassiske industrijob på f.eks. bilfabrikker som Volkswagen ofte godt organiserede og uddannede faglærte, mens de dårligt lønnede job skal findes inden for service, detailhandel, rengøring samt hotel og restauration.

[graph title="Billige fagforeninger vinder frem" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Den danske model i modvind, FAOS, 2012. 

”Mange lønmodtagere skifter ofte job i de her brancher, og derfor er det sværere at organisere dem. På de her områder er fagforeningerne svækkede, sådan som vi så det med konflikten på Restaurant Vejlegården, hvor der kun var meget få medlemmer af 3F. Det gjorde det muligt for Amin Skov at etablere sin frigørelseskonflikt,” siger Christian Lyhne Ibsen.

Amin Skovs modpart var da heller ikke de ansattes fagforeninger, men leverandørernes fagforeninger, der blokerede leverancer til restauranten. Konflikten om Vejlegården sætter lys på sprækkerne i den danske model.

”Når kompetencekravet er svagt, vil der være mange om buddet, og det kan føre til pres på løn- og arbejdsforhold. Alt i alt må man forvente, at det vil svække de ufaglærtes position på arbejdsmarkedet,” siger Lyhne Ibsen.

Lige nu er udviklingen selvforstærkende. Stadig færre ufaglærte er organiseret i den organiserede fagbevægelse, mens stadig flere foretrækker Det Faglige Hus og andre såkaldt gule fagforeninger, hvor kontingentet er markant lavere. De er til gengæld ikke i stand til at forhandle løn- og arbejdsforhold som de organiserede fagforbund. Se figur 6.

Sprækkerne i den danske model udvider sig langt fra konflikten mellem velorganiserede og vellønnede lærere og deres modpart, KL. I det perspektiv var Bondo Christensen og Zieglers diskussion af, om spillereglerne i den danske model blev fulgt, kun krusninger på overfladen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu