Prissætning har fået et menneskeligt ansigt

Som regel får du ikke pengene tilbage for dit hotelophold, hvis vejret var dårligt. Det er også sjældent, at butikker reklamerer med arbejdsløshedsrabat på deres produkter. Men det er faktisk sådan, en ny såkaldt sympatisk prissætning fungerer. Fænomenet dækker over, at virksomheder er begyndt at prissætte deres varer og lave tilbud, som fremmer et fælles værdisæt eller afspejler den livssituation, som virksomhedens kunder står i.

Tendensen spreder sig, og virksomhederne kæmper for at gøre deres prissætning så human som mulig. De har nemlig fundet ud af, at det er en markedsføring, som er troværdig hos de mange forbrugere, der er trætte af reklameløfter om at gøre livet nemmere, græsset grønnere og verden til et bedre sted at leve.

Sympatisk prissætning falder i tre forskellige kategorier, som hver omfavner kunderne med sympati på forskellig vis:

Brandslukningstilbud. Den humane tilbudstendens sætter ind, hvor mennesket står i pressede eller uventede hverdagssituationer. For eksempel reddede taxi-appen Uber mange passagerer i Londons myldretrafik, da undergrunden blev ramt af en to døgn lang strejke i april. Uber tilbød de strandede passagerer 50 pct. rabat på en taxitur, hvis de var flere, som delte en vogn. Det australske Noosa International Resort forsøgte i marts sidste år at kompensere for deres gæsters uindfriede solskinsforventninger ved at give 20 pct. i regnvejrsrabat, hvis der var faldet mere end 5 mm regn under deres ophold på den store øs solskinskyst.

Livskriserabat. Den sympatiske prissætning tager også højde for, at nogle mennesker har vanskeligere livsvilkår end andre. Det spanske virksomhedsfællesskab Tienda Amiga (Venlig Butik) har siden september sidste år givet rabat til alle arbejdsløse kunder. Allerede efter fire måneder i det kriseramte Spanien havde initiativet fået tilslutning fra flere end 150 butikker. I Canada oplevede man den forgangne vinter en voldsom og ødelæggende storm, som væltede store dele af Torontos skove. Derfor gav den canadiske byggemarkedskæde Lowe’s 1.000 nye ahorntræer til de kunder, som var først på færde i butikken.

Ideologiske prisnedslag. Endelig kommer virksomheder også under huden på deres kunder ved at støtte kundernes personlige værdikampe. Det hollandske flyselskab Corendon kørte for eksempel en kampagne sideløbende med de omstridte olympiske vinterlege i den russiske by Sochi. Kampagnen gav aktivister, der kæmpede for homoseksuelles rettigheder, halv pris på flyrejser til OL-byen. Under varmere himmelstrøg lancerede den brasiliansk baserede app Easy Taxi i februar et månedlangt reklamefremstød på Filippinerne, som gav rabat til kvinder, der rejste alene i hovedstaden Manila. Målet var at gøre kvinder trygge ved at køre i taxi, efter at byen havde oplevet en række overgreb på kvindelige passagerer.


Kilde: ”Sympathetic pricing”, 2014, Trendwatching. http://trendwatching.com/trends/sympathetic-pricing/


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu